Springkraft


/Niels
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke om der er nogen der har set det klip, hvor Vince Carter, i en landskamp for USA, springer hen over hovedet på en 2 meter høj franskmand under et fastbreak? Han sætter af uden for nøglen, springer buk over hovedet på ham og dunker. Men han er vel også hvad man kan kalde for pænt spændstig...

Dette her er nu også ganske imponerende...

Link to comment
Share on other sites

Når nu JesperT skriver "et stykke over 1 m " i vertikal leap, så tror jeg man skal tage det med forbehold. 100 cm er rigtigt højt i vertikal leap - men ingen tvivl om at Stefan Holm er rigtigt eksplosiv.

Jeg tror dog at man skal hæfte sig ved at der er forskel på at være ekstremt eksplosig, og så være ekstremt spændstig. Derfor tror jeg også man skal passe på med at overvuderer Stefan Holm i disciplinen vertikal leap.

Jacob.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke lige typen som skriver lange indlæg, men vil da prøve at få min pointe frem. Muligvis er den ikke 100 % rigtigt mht. begreber, men jeg vil prøve at forklare hvorledes jeg ser på det og mener.

At være eksplosiv = ja, det siger sig selv. Man skal være endod meget hurtigt i meget kort tid ( længdespring, højdespring, vægtløftning, starten på et 60 m løb, osv. ). Til det bruger Dansk Atletik Forbund bl.a. også vertikal leap-testen.

At være spændstig = Her skal kontakttiden med jorden være så kort som muligt, over flere spring / hop ( trespring, sub-maximale hækkehop, løbespring, osv. ). En mål for spændstighed som Dansk Atletik Forbund bruger, er forholdet mellem kontakttid med jorden ( så lille som muligt ) og svævetiden over jorden ( så stor som muligt ), taget som et gennemsnit, hvor man hopper 12 gange i streg op og ned, med næsten strakte knæ og hvor man benytter fodledet.

Håber det var lidt tydeligere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Reel vertikal spring og stående længde er begge fra en stille stående position, det burde nok ik være overdrevent ifht. andre atleter. Men han udskiller sig nok når han e ri bevægelse som de hop han lavede der, i højdespring og nok også i et deepth jump...

men hun har har jo skjulte vinger og det er snyd :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om der er nogen der har set det klip, hvor Vince Carter, i en landskamp for USA, springer hen over hovedet på en 2 meter høj franskmand under et fastbreak? Han sætter af uden for nøglen, springer buk over hovedet på ham og dunker. Men han er vel også hvad man kan kalde for pænt spændstig...

Dette her er nu også ganske imponerende...

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Vince er meget både spændstig og eksplosiv, og franskmanden er vist et godt stykke over 2m, nærmere 2,10 +... Hell yeah!

Og ja, det stefan Holm laver der er sindsygt, uanset hvilken vinkel han filmes fra!

Link to comment
Share on other sites

Stefan Holm er 1,80 meter høj... Den hæk han hopper over er 1,80 meter høj!

Har set Vince Carters dunk, og jeg synes ikke rigtigt du kan sammenligne de to... Vi er enige om at han hopper buk over ham, men han har et ben på hver side af hans hoved. Skal han have dem med op skal man trække mellem 10-20 cm fra. Vince Carter er 1,98 centimeter høj. Det er yderligere 18 højere hans tyngdepunkt sidder. Armen er også med til at hæve tyngdepunktet. Hvis jeg ikke husker helt forkert sætter Vince Carter også en hånd på modstanderen...

Jeg er ikke ude på at forklejne Vince Carters dunk, som i mine øjne kun er overgået af Jordans dunk fra Dunk konkurrencen i 1987, hvor han satte af fra straffelinjen!

Link to comment
Share on other sites

Stefan Holm er 1,80 meter høj... Den hæk han hopper over er 1,80 meter høj!

Er det noget du ved eller gætter på?

Hvis det er rigtigt, så er det godt nok en ubesværet og elegant måde han forcerer dem på! :blink:

Når vi taler hop/springstyrke, så er jeg nødt til at fremhæve Henry Bekkering, for de, der endnu ikke har hørt om ham. Den legendariske video findes her :firebounce:

Link to comment
Share on other sites

Altså hvis vi skal til at snakke springkraft hos basketballspillere så tjek www.slamnation.net.. Gå ind i the team of vælg en spiller.. Personlige favoriter:

Bamba: Stående vertikal: 105cm efter løb 135cm

Ziani: Stående vertikal: 105cm efter løb 147cm

Det er Nasty :devil:

Link to comment
Share on other sites

Stefan Holm er 1,80 meter høj... Den hæk han hopper over er 1,80 meter høj!

Har set Vince Carters dunk, og jeg synes ikke rigtigt du kan sammenligne de to... Vi er enige om at han hopper buk over ham, men han har et ben på hver side af hans hoved. Skal han have dem med op skal man trække mellem 10-20 cm fra. Vince Carter er 1,98 centimeter høj. Det er yderligere 18 højere hans tyngdepunkt sidder. Armen er også med til at hæve tyngdepunktet. Hvis jeg ikke husker helt forkert sætter Vince Carter også en hånd på modstanderen...

Jeg er ikke ude på at forklejne Vince Carters dunk, som i mine øjne kun er overgået af Jordans dunk fra Dunk konkurrencen i 1987, hvor han satte af fra straffelinjen!

<{POST_SNAPBACK}>

Mit favoritdunk er fra konkurrencen i 86, hvor Spud Webb kaster bolden op i luften, den rammer gulvet og springer op, hvor Spud griber den og laver et to-hånds baglæns dunk... Ikke mindst fordi Spud Webb er 170 cm høj. Han havde i øvrigt et vertical leap på 107 cm...

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Altså hvis vi skal til at snakke springkraft hos basketballspillere så tjek www.slamnation.net.. Gå ind i the team of vælg en spiller.. Personlige favoriter:

Bamba: Stående vertikal: 105cm efter løb 135cm

Ziani: Stående vertikal: 105cm efter løb 147cm

Det er Nasty :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

De kan ikke hoppe hoejt i forhold til deres egen hoejde. Ikke hvis man sammenligner med vægtloeftere på topplan.

Nicu Vlad fra Rumænien med en vægt på 100 kilo og med VLsko på hoppede han 105 cm. Hans hoejde kender jeg ikke men for at kunne goere sig gældende har han nok ikke været over 180-182.

Så er der Wesley Bennett der hoppede 97½ cm ved en vægt på 105 og en hoejde på 185½ cm.

Dagens kæphestindlæg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share