Dekonditionering og deload..


henke
 Share

Recommended Posts

Hejsa, jeg har lige holdt en let uges træning i sidste uge, i mandags trænede jeg så igen tungt men har ik fået trænet siden..kan først træne igen imorgen fredag.

jeg er stort set ved enden af min cyklus og ka nok ik presse så meget mere ud af den..tilgengæld vil det måske være dumt at dekonditionere nu hvor jeg lige har kørt en let uge?

Så nu jeg i tvivl om hvad der ville være smartest???

1) Vil det være bedst at gå tilbare og køre tungt Fredag?

2) Vente til mandag med træning og dermed have dekonditioneret hvilket jeg plejer og gøre med mellemrum! (problem: sidste uge var let uge, så eventuel for langtids pause væk fra træningen?)

3) Træne imorgen fredag på ny cyklus og dermed have brugt tirsdag, onsdag og torsdag som dekonditioneringsfase? (men er 3 dage ik for kort eller hva?)

Håber der er nogle der gider hjælpe...så bliver jeg glad.. :bigsmile:

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

Du har jo også haft en let træningsude oven i hatten og så kommer det jo an på, hvor hårdt du har trænet. Hvis du føler dig lidt træt, slidt og tør i leddene så tag et par dages pause mere, føler du dig frisk og klar til at træne, så er det bare med at komme i gang. Det er vigtigere at lytte til ens krop, end det er at holde "7" eller "10" dage.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo også haft en let træningsude oven i hatten og så kommer det jo an på, hvor hårdt du har trænet. Hvis du føler dig lidt træt, slidt og tør i leddene så tag et par dages pause mere, føler du dig frisk og klar til at træne, så er det bare med at komme i gang. Det er vigtigere at lytte til ens krop, end det er at holde "7" eller "10" dage.

<{POST_SNAPBACK}>

AMEN!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Om det er fordelagtigt at dekonditionere afhænger blandt andet af, hvor submaksimalt du ønsker at køre i dit følgende program, samt hvor længe du har kørt tungt i de forskellige øvelser.

3 dage er højst sandsynligt ikke nok med henblik på optimal hypertrofi, på trods af den lette uge, hvis du eksempelvis ønsker at starte med en 12-15 reps i næste program og har kørt 4 uger med din 5 rm i det program, som du afslutter.

Så du må uddybe disse ovenstående ting, før spørgsmålet kan besvares meningsfuldt.

P.S. Dekonditionering har ikke noget at gøre med, hvor udbrændt du føler dig, hvorfor dette selvfølgelig ikke kan bruges som indikator.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Jamen nu jeg selv blevet itvivl om det vil være rigtig at begynde på en ny cyklus idag eller om jeg skal vente til mandag....Problemet er vel om jeg får nedbrudt min work capacity via dekonditionering tilstrækkelig med tre dages pause trods en let uge???????????????

Problemet i denne sammenhæng er selvfølgelig den lette uge som jeg selvfølgelig ikke skulle have kørt, i hvertfald ik på nuværende tidspunkt...

Min progression i mit program har været forskellig fra øvelse til øvelse, men der har været god fremgang over hele linien, undtagen dødløft men her er jeg også skifte fra sumo til traditionel, så det ka ik måles...

Startede eksempelvis min sidste cyklus i bænk med 1 sæt på 75 kg (6rep) og lå tilsidst med 5 sæt på 95-97.5 kg. (6rep)..

Med hensyn til den nye periode regner jeg ik med at køre meget submaximalt, da min næste dekonditionering skal ligge den 30 August....

Håber på svar Henke :bigsmile:

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Her et par spørgsmål jeg håber nogle kan svare på:

Jeg træner i øjeblikket efter et Bill Starr-lignende program (5x5 excellark downloadet herfra) hvor jeg træner 3 gange i ugen.

De 5x5 er med stigende vægt, dvs. 5. sæt er tungt, de andre 4 sæt bygger op til de sidste tunge sæt.

I min første cyclus trænede jeg 7 uger før jeg ramte et plateau.

Derefter resettede jeg excellarket og indtastede min nye 5 reps max som indgangsparametre og gik direkte i gang med cyclus 2 (som jeg næsten er færdig med nu).

Burde jeg have lagt en decideret deloadperiode på måske 1 uge indimellem de 2 cycluser eller er den forholdsvise lave intensitet man løfter i 1. uge af cyclusen nok til at blive betragtet som deload?

Jeg er ret glad for 5x5 systemet men ved selvfølgelig godt, at jeg ikke kan køre uafbrudt på denne måde.

Kunne det være en idé f.eks. at ændre det til noget i retning af 2x5+2x7 hvor de 2 første sæt (med 5 reps) er at betragte som en slags opvarmningssæt mens de 2 sidste (og tunge sæt) er at betragte som "effektive" sæt?

Jeg er lidt i tvivl om jeg er ved at sætte mig mellem 2 stole. Umiddelbart er mit primære mål styrke, men jeg vil også gerne have hypertrofi.

Ville det være ødelæggende på længere sigt for styrken hvis jeg engang imellem som afveksling kører en ren hypertroficyclus (HST)?

Og hvis man skifter mellem f.eks. HST og styrkecycluser hvordan bør man så forholde sig mht. deload/dekonditionering?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share