Ris eller Pasta?


djobo
 Share

Recommended Posts

skal lige siges at jeg har spist ris indtil nu og mangler stadig at smide mit lovely bildæk som der STADIG sidder der :( og vil gerne snart se resultater igen da jeg syntes det er gået i stå. Kan det være risene der spolerer det?

Link to comment
Share on other sites

Ris og pasta er lige "slemme". Dog synes jeg fuldkornspasta giver en bedre mæthedsfornemmelse pga. det indeholder flere fibre. At skifte det ud med salat vil i hvert fald sænke dit kalorieindtag og give dig et vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sammenlignede lige varedeklarationer på pasta og ris for nyligt, og blev noget overrasket, da jeg altid har troet at pasta var "værre" sådan rent kaloriemæssigt. Risene var naturris, mens pastaen bare var almindelig pasta, og alligevel havde pastaen færre kcal, færre kulhydrater, mindre fedt, og mere protein. Det var ikke kæmpe forskelle, men alligevel forskelle af betydning, hvilket betyder at jeg hovedsageligt vil vælge pasta fremover, frem for ris. Dog vil jeg ikke være hysterisk da ris stadigt er ganske sundt og smager godt, så det skal da bruges til retter hvor det passer til.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

skal lige siges at jeg har spist ris indtil nu og mangler stadig at smide mit lovely bildæk som der STADIG sidder der :( og vil gerne snart se resultater igen da jeg syntes det er gået i stå. Kan det være risene der spolerer det?

<{POST_SNAPBACK}>

Har du styr på dit kcal indtag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sammenlignede lige varedeklarationer på pasta og ris for nyligt, og blev noget overrasket, da jeg altid har troet at pasta var "værre" sådan rent kaloriemæssigt. Risene var naturris, mens pastaen bare var almindelig pasta, og alligevel havde pastaen færre kcal, færre kulhydrater, mindre fedt, og mere protein. Det var ikke kæmpe forskelle, men alligevel forskelle af betydning, hvilket betyder at jeg hovedsageligt vil vælge pasta fremover, frem for ris. Dog vil jeg ikke være hysterisk da ris stadigt er ganske sundt og smager godt, så det skal da bruges til retter hvor det passer til.

Peter :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er rigtig nok, hvilket nok også er grunden til, at en 'standard' portion pasta er 100g mod ca. 80 g ris :) (100g pasta eller 1 dl ris er standard når man fx. skal udregne vhor meget mad man skal have med på spejdertur o.l.)

Link to comment
Share on other sites

Personligt ville jeg til enhver tid vælge ris, på trods af at disse eventuelt måtte have flere kcal. pr 100 gram - for mit vedkommende mætter ris meget mere, end tilsvarende portion pasta.

Men det kan sagtens være at du/andre har det på en anden måde, og i dette tilfælde skal man selvfølgelig gå efter deklarationen.

Link to comment
Share on other sites

Personligt ville jeg til enhver tid vælge ris, på trods af at disse eventuelt måtte have flere kcal. pr 100 gram - for mit vedkommende mætter ris meget mere, end tilsvarende portion pasta.

Men det kan sagtens være at du/andre har det på en anden måde, og i dette tilfælde skal man selvfølgelig gå efter deklarationen.

<{POST_SNAPBACK}>

Everlast >>> Prøv også at give bulgur en chance. Synes det slår både pasta og ris med længder når det gælder mæthed/kalorier.

Link to comment
Share on other sites

Personligt ville jeg til enhver tid vælge ris, på trods af at disse eventuelt måtte have flere kcal. pr 100 gram - for mit vedkommende mætter ris meget mere, end tilsvarende portion pasta.

Men det kan sagtens være at du/andre har det på en anden måde, og i dette tilfælde skal man selvfølgelig gå efter deklarationen.

<{POST_SNAPBACK}>

Everlast >>> Prøv også at give bulgur en chance. Synes det slår både pasta og ris med længder når det gælder mæthed/kalorier.

<{POST_SNAPBACK}>

Nåja det der bulgur.....er det noget man kan få alle steder eller hvad ? jeg har faktisk kun hørt navnet her på MOL - aldrig ude i det virkelige liv :blink:

Link to comment
Share on other sites

Personligt ville jeg til enhver tid vælge ris, på trods af at disse eventuelt måtte have flere kcal. pr 100 gram - for mit vedkommende mætter ris meget mere, end tilsvarende portion pasta.

Men det kan sagtens være at du/andre har det på en anden måde, og i dette tilfælde skal man selvfølgelig gå efter deklarationen.

<{POST_SNAPBACK}>

Everlast >>> Prøv også at give bulgur en chance. Synes det slår både pasta og ris med længder når det gælder mæthed/kalorier.

<{POST_SNAPBACK}>

Nåja det der bulgur.....er det noget man kan få alle steder eller hvad ? jeg har faktisk kun hørt navnet her på MOL - aldrig ude i det virkelige liv :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Kvickly har det ihvertfald.

Link to comment
Share on other sites

Nåja det der bulgur.....er det noget man kan få alle steder eller hvad ? jeg har faktisk kun hørt navnet her på MOL - aldrig ude i det virkelige liv  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg husker står det sammen med 'eksotiske' risformer og couscous. Bulgur er knækket hvede. det er faktisk hvede versionen at de kerner der er i det meste rugbrød....gad vide om knækkede rugkerner også kunne bruges? (de er ihvertfald billgere)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Personligt ville jeg til enhver tid vælge ris, på trods af at disse eventuelt måtte have flere kcal. pr 100 gram - for mit vedkommende mætter ris meget mere, end tilsvarende portion pasta.

Men det kan sagtens være at du/andre har det på en anden måde, og i dette tilfælde skal man selvfølgelig gå efter deklarationen.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå give Everlast ret. Jeg synes også at ris mætter bedre og spiser og selv væsentligt mere ris end pasta. En anden faktor, måske ikke så betydende, er at ris er et uforarbejdet produkt hvorimod pasta er temmeligt forarbejdet. Om ikke andet, så tror jeg at ris er bedre for fordøjelsen også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share