forvirring omkring antal gentagelser


tazjust
 Share

Recommended Posts

Hej!

Dette emne har sikkert været i forum før, men er ny på både siden og i faget, så bær venligst over med mig.

Jeg kunne godt tænke mig at begynde at styrketræne/pumpe eller hva i kalder det, og har været i styrkecenter et par gange nu. Har været i to forskellige, og dermed opstod der for mig en del forvirring. Afhængig af hvilken træner/instruktør jeg spurgte, fik jeg forskelligt svar ang. antal gentagelser. Tallene der florerer i styrketræning er vel, 3, 8 og 12?

men hvad gør hvad?

én siger 8 reps gør musklerne større, andre mener det er udholdenhed, nogen siger 3 er bedst og andre siger kør træt!

hmm... er der ikke en venlig sjæl der kan opstille noget lign dette:

xx reps : større muskler

xx reps : træner udholdenhed

bare skær det helt ud i pap for mig? og lad venligst være med de vilde forklaringer om kroppens anatomi og lign. er ikk så skarp på det område :blush:

Mvh. Andreas

Link to comment
Share on other sites

Få reps siges normalt at give styrke, og mange reps (dog typisk max 15) siges at give hypertrofi (muskelvækst).

Men så simpelt er det slet ikke. Der er mange måder at lave et program på, og mange andre faktorer der påvirker.

Det system jeg selv bruger kaldes 5x5 hvilket betyder 5 sæt af 5 reps med 1-2 minuters pause imellem hvert sæt. Dvs. 25 reps ialt. Og det siges at være et rimeligt kompromi imellem styrke og hypertrofi.

Mange "center programmer" bruger 3x10 eller 2x15 (det gjorde det jeg fik ihvertfald). Nogle bruger måske også 3x8. Der er ikke nødvendigvis noget galt med disse programmer, men husk dog på at det er nybegynder programmer som skal forberede den helt utrænede.

Jeg blev hurtigt træt af alle maskinerne i centeret og skiftede til det her program:

Fundament træning for begyndere

Men det er bare et forslag. Hvis du vil vide mere, så prøv at læse artiklerne her på motion-online og på getbig.dk.

Link to comment
Share on other sites

En tommelfingerregel siger at få reps giver styrke, mange reps giver masse (dog typisk 12 til 15 som også er blevet nævnt).

Meget firkantet kan det sættes op således:

1-4 reps : styrke

5 reps: Styrke/masse

6-12 reps: masse

Men igen, dette er kun en indikation og virkeligheden kan forholde sig anderledes.

Jeg har fx. gode erfaringer med at køre 5x5 der både øgede styrke men også masse. Mit bud på det optimale vil være at man periodiserer sin træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share