Overtræner jeg?


plindboe
 Share

Recommended Posts

Jeg træner omtrent 6 gange om ugen. Der er ikke en fast fridag, men bare en pausedag jeg tar' engang imellem når jeg synes at jeg trænger til det. Jeg skifter mellem to træningspas, nemlig bryst/skulder/triceps/mave(6 øvelser) og ryg/biceps/ben(8 øvelser) hvor de store basisøvelser er inkluderet. Jeg løfter 5x5 i de fleste øvelser, hvor jeg bygger op fra lavere vægt, sådan her -> 75% 80% 85% 90% 90% af 1RM. Det jeg træner er mere end jeg ofte ser anbefalet, men grunden til jeg gør det på denne måde er at jeg altid føler mig frisk og klar til at træne. Hvis man overtræner er man vel både fysisk og psykisk nede, ikke?

Der er vel også lidt HST over det, da istedet for et full body træningspas hver anden dag, så tar' jeg et "half body" hver dag, eller vrøvler jeg?

Synes i at det er essentielt at jeg tar' flere fridage? Eller måske ændre til et 3-split program, og fortsætte med den hyppige træning? Råd meget velkomne.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været ude i en omgang overtræning og min styrke forsvandt, mit søvnbehov steg til det ekstreme (12timer++ om dagen), men såvidt jeg ved så kommer overtræning forskelligt fra person til person.

TJ har skrevet denne artikel som er den mest omfattende jeg endnu er stødt på om begrebet Overtræning

Mit råd til dig er at du skal lytte til din krop, der er selvfølgelig ikke noget galt i at du er træt eller har et dårligt pass fra tid til anden, men hvis det bliver konstant i en uges tid skal du nok overveje en pause!

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner os 6 gange om ugen split og det virker fint for mig ihvertfald. Hvis du sover nok og spiser nok er der ingen problemer. Men lyt til kroppen.

Jeg får faktisk mest problemer de dage jeg ikke træner. Efter 1-2 dage uden træning føler jeg mig extremt søvnig, doven og ugidelig.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode svar og råd.

If it ain't broken, don't fix it.

Hvor lang tid har du trænet på denne måde? Har du fremgang?

Jeg synes det virker en smule voldsomt, men hvis det virker for dig, og du kan holde til det - så fortsætter du bare i samme dur :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har trænet på denne måde i næsten 3 måneder. Da jeg er på kalorieunderskud for tiden(en vigtig detalje jeg glemte at nævne i mit første indlæg :wink:), for at tabe mig, er fremskridtet behersket, men der sker da noget. Jeg regner med at der stort set ikke er mere fedt på kroppen om et par måneder, så der kan jeg begynde på et kalorieoverskud, og jeg er sikker på at fremgangen til den tid vil være betydelig.

Jeg har været ude i en omgang overtræning og min styrke forsvandt, mit søvnbehov steg til det ekstreme (12timer++ om dagen), men såvidt jeg ved så kommer overtræning forskelligt fra person til person.

TJ har skrevet denne artikel som er den mest omfattende jeg endnu er stødt på om begrebet Overtræning

Mit råd til dig er at du skal lytte til din krop, der er selvfølgelig ikke noget galt i at du er træt eller har et dårligt pass fra tid til anden, men hvis det bliver konstant i en uges tid skal du nok overveje en pause!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har læst en anden artikel om overtræning, men den var ret kort, så det er perfekt med en længere én, tak.

Jeg træner os 6 gange om ugen split og det virker fint for mig ihvertfald. Hvis du sover nok og spiser nok er der ingen problemer. Men lyt til kroppen.

Jeg får faktisk mest problemer de dage jeg ikke træner. Efter 1-2 dage uden træning føler jeg mig extremt søvnig, doven og ugidelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg får det på samme måde. Det er derfor jeg træner så hyppigt, fordi så snart jeg har holdt 2 dages pause, skal jeg nærmest tvinge mig selv til at tage til fitness igen, og det ødelægger hele rytmen jeg er inde i.

Men jeg vil lytte til kroppen, og holde skarpt øje efter tegn der indikerer overtræning.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner omtrent 6 gange om ugen. Der er ikke en fast fridag, men bare en pausedag jeg tar' engang imellem når jeg synes at jeg trænger til det. Jeg skifter mellem to træningspas, nemlig bryst/skulder/triceps/mave(6 øvelser) og ryg/biceps/ben(8 øvelser) hvor de store basisøvelser er inkluderet. Jeg løfter 5x5 i de fleste øvelser, hvor jeg bygger op fra lavere vægt, sådan her -> 75% 80% 85% 90% 90% af 1RM. Det jeg træner er mere end jeg ofte ser anbefalet, men grunden til jeg gør det på denne måde er at jeg altid føler mig frisk og klar til at træne. Hvis man overtræner er man vel både fysisk og psykisk nede, ikke?

Der er vel også lidt HST over det, da istedet for et full body træningspas hver anden dag, så tar' jeg et "half body" hver dag, eller vrøvler jeg?

Synes i at det er essentielt at jeg tar' flere fridage? Eller måske ændre til et 3-split program, og fortsætte med den hyppige træning? Råd meget velkomne.

Peter :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Overtræning er for mig; når jeg har ondt i led og muskler, af FOR meget hård træning (selv om jeg gør meget ud af efterfølgende udstrækning og rigtigt væskeindtagelse) -og derfor IKKE kan sove om natten og dermed heller ikke kunne restituere kroppen ordentligt... Jeg blir´ samtidigt sløv, ugidelig og træt, men kan som sagt ikke sove ordentligt... :sleeping::dry:

Anyway´s, hvis du føler dig frisk -der, så er der jo ikke noget der indikerer at du umiddelbart skal omlægge dine træningspas...men jeg ville alligevel ta´ f.eks. mindst 2 ugentlige hviledage imellem træningspassene...og så "lege" med mere vægt, større belastninger i mere komprimerede træningspas af enten full-body eller specifikke muskelgrupper...!

Men, prøv dig frem... :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Alle herinde er så bange for at overtræne..... men sandheden er at vores muskler er utrolig tilpasningsdygtige..... bare sørg for at hver muskelgruppe for 36-48 timer pause og så hav massere af variation i din træning og så bare eller pump derud af....

Problemet er at de fleste har så travlt med hvad de laver i centret og ikke hvad der sker når de færdige med at træne, der findes tonsvis af mad og restituerings råd som du kan benytte dig af......

Det bedste jeg kan give dig er at indtage en stor portion tomatsuppe hver dag, kan ikke lige huske hvad det er, men der er noget i tomater, der gør man restituerer meget hurtigere, det skal være suppe eller juice, for ellers skal du spise 10-12 tomater om dagen for at opnå den ønskede effekt.

At træne 6 gange om ugen som du gør, synes slet ikke er overtræning, bare du holder dig til 36-50 reps pr muskelgruppe.

Link to comment
Share on other sites

Det bedste jeg kan give dig er at indtage en stor portion tomatsuppe hver dag, kan ikke lige huske hvad det er, men der er noget i tomater, der gør man restituerer meget hurtigere

:w00t::laugh::laugh: Elsker bare den slags ureflekterede påstande som man "tilfældigvis" ikke lige har noget dokumentation for :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share