Styr på kosten!


Peter Zacho!
 Share

Recommended Posts

Jo, jeg vil rigtig gerne have styr på min kost, hvilket jeg overhovedet ikke har på nuværende tidspunkt :mad:

Målet med kosten, skulle gerne være at maksimere resultaterne af træningen, og tab af lidt flæsk er os altid dejligt.

Men, da jeg ikke ved noget som helst om kost, skal jeg så opsøge mig en diatist eller noget ligende? Er der nogle der har nogle gode links, til nogle sider hvor man kan lære list om rigtig kost?

På forhånd tak :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Og prøv og leg lidt med krop&kost programmet... -Tast ind hvad du får på en dag, og ud fra dit samlede energibehov, kigger du på om du får nok, og om du får det rigtige. Sørg for at du får proteiner nok (2 g. pr. kg. kropsvægt), og at du dagligt befinder dig i et beskedent kcal. underskud (ca- 500 kcal).

Det var vidst ca. det vigtigste.

Smider lige linksne:

Stofskifteberegner

Krop&Kost

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Sørg for at du får proteiner nok (2 g. pr. kg. kropsvægt), og at du dagligt befinder dig i et beskedent kcal. underskud (ca- 500 kcal).

Det var vidst ca. det vigtigste.

Held og lykke.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu kommer det jo an på hvad ønsket/målet er med træningen..!

Men du skal vide, at det sjældent, meget sjældent er muligt både at opbygge muskelmasse samtidig med at du smider overskydende fedt, over en længere periode..!

HVis du ønsker at opbygge muskelmasse, er det kcal overskud på ca. 300-500 kcal.. Og ønsker du at smide fedt..! er det som beskrevet ovenfor af Vuffi..! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige et par hurtige spørgsmål

Hvordan finder jeg mit ligevægtsindtag? Er det lig med den totale energiomsætning?

Så hvis jeg foreksempel har en total energiomsætning på 3350 Kcal dagligt, så skal jeg indtage 3850 Kcal dagligt i en 'bulking' periode?

Samtidig med de 2g protein per kg selvfølgelig.

Og hvad kan jeg bruge mit Basalstofskite til? Indgår det i beregningerne når jeg skal sammensætte en kostplan til mig selv ved hjælp af det program?

Er der andet man skal tage højde for end den samlede mængde protein og den totale Kcal mængde?

Jeg har aldrig rigtigt bekymret mig om min kost og altid set styrketræning som en lille hobby, men det er nu gået op for mig at hvis man vil se seriøse resultater.. så må man også tage styrketræningen lidt mere seriøst.

Jeg håber i kan hjælpe mig.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres svar..

Men, tror på det jeg har brug er en plan, hvor der står på hvad jeg skal spise, hvor meget og hvornår, ellers kommer jeg aldrig til at holde det.

Men, er der nogle der kan henvise med til nogle klogehoveder på kost, diætister eller noget ligende??

For synes godt nok at det med den rette kost er lidt tør at komme igang med..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige et par hurtige spørgsmål

Hvordan finder jeg mit ligevægtsindtag? Er det lig med den totale energiomsætning?

Så hvis jeg foreksempel har en total energiomsætning på 3350 Kcal dagligt, så skal jeg indtage 3850 Kcal dagligt i en 'bulking' periode?

Samtidig med de 2g protein per kg selvfølgelig.

Og hvad kan jeg bruge mit Basalstofskite til? Indgår det i beregningerne når jeg skal sammensætte en kostplan til mig selv ved hjælp af det program?

Er der andet man skal tage højde for end den samlede mængde protein og den totale Kcal mængde?

Jeg har aldrig rigtigt bekymret mig om min kost og altid set styrketræning som en lille hobby, men det er nu gået op for mig at hvis man vil se seriøse resultater.. så må man også tage styrketræningen lidt mere seriøst.

Jeg håber i kan hjælpe mig.

<{POST_SNAPBACK}>

Hurtige svar på dine spørgsmål:

Du kan finde en stofskifteberegner her, dog skal du huske, at denne ikke er 100% præcis..! men brug den til at starte med. Du kan spise det antal kcal beregneren mener dit ligevægtsindtag/Totale energiomsætning er i en uge. Derefter en tur på vægten..! Har du taget på, spiser du for meget, har du tabt dig, spiser du for lidt, alt efter hvad der er sket, justerer du og tager en uge mere..! Efter 3 uger, skulle du gerne have en rigtig god idé om hvad dit ligevægtsindtag er lig med i kcal.

Så kan du i din bulking periode lægge 500 kcal til dit ligevægtsindtag.. og starte der..! Under din bulking skal du stadig sørge for at holde øje med om det er nok med de 500 eller om det er for meget..! Det er meget individuelt..! men 500 er et godt startsted..! Du er jo heller ikke interesseret i at smide alt for meget spæk på, det skal jo af igen.! :wink:

de 2 g. protein pr. kg legemsvægt, skal selvfølgelig være en del af dit energiindtag, og ikke noget du spiser udover..,.

Dit basalstofskifte er ikke helt så interessant i dette tilfælde, da det blot fortæller dig hvor meget energi du skal indtage for at de mest basale kropsfunktioner virker..!

Et godt kost planlægningsværktøj kan hentes her.

Der er selvfølgelig mere der skal tages højde for end blot protein og kcal indtag..! Alt lige fra energifordelingen i kosten til hvad din kost består af..! Bare fordi man bulker, behøver det ikke betyde man kan æde hvad man vil..! Husk de vigtige fedtsyrer osv..!

Håber det hjælper lidt..!

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu godt med noget hurtig respons! :4thumbup:

Jeg havde tænkt mig at lave en kostplan med 6 måltider, skal de være nogenlunde lige store? Eller skal jeg for eksempel ligge vægt på et stort morgenmåltid? (Jeg træner altid om formiddagen og vil have 2 måltider inden træning hver dag)

Den der udregnings ting der... Jeg skal lige sikre mig at jeg har trykket de rigtige steder!

Lyder et ligevægtsindtag på 4127 Kcal dagligt rigtigt for en 19 årig mand der vejer 81 kg?

Jeg arbejder i en sfo så der er en del aktivitet... altså ikke stillesiddende arbejde, men heller ikke hårdt fysisk arbejde. Derudover kører jeg styrketræning 3 gange i ugen og fodboldtræning 2 gange i ugen. (Kampe i weekenden)

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu godt med noget hurtig respons!  :4thumbup:

Jeg havde tænkt mig at lave en kostplan med 6 måltider, skal de være nogenlunde lige store? Eller skal jeg for eksempel ligge vægt på et stort morgenmåltid? (Jeg træner altid om formiddagen og vil have 2 måltider inden træning hver dag)

Den der udregnings ting der... Jeg skal lige sikre mig at jeg har trykket de rigtige steder!

Lyder et ligevægtsindtag på 4127 Kcal dagligt rigtigt for en 19 årig mand der vejer 81 kg?

Jeg arbejder i en sfo så der er en del aktivitet... altså ikke stillesiddende arbejde, men heller ikke hårdt fysisk arbejde. Derudover kører jeg styrketræning 3 gange i ugen og fodboldtræning 2 gange i ugen. (Kampe i weekenden)

<{POST_SNAPBACK}>

De 6 måltider du har tænkt er som det skal være.. :4thumbup: Hvad angår størrelsen af dem, ja så er det også ganske individuelt. i hvert fald under en diæt med kcal underskud, her er det ofte en god idé at spise lidt mere om morgenen, da mæthedsfornemmelsen varer længere. Det er i hvert fald min erfaring...! Men jeg går ud fra du vil køre med kcal overskud? Så jeg tror ikke det bli'r et problem for dig at blive mæt.. hehe..!

Så start ud med at gøre alle 6 måltider lige store..! Så kan du altid lave småændringer..! Det du skal bide mærke i, er at hvert måltid skal indeholde ca. det samme antal prots, kulhydrater og fedt. Alt afhængig af hvad du spiser, bliver det jo ikke lige meget mad...

Hvad dit ligevægtsindat på 4127 kcal angår, syntes jeg måske det lyder højt..! Måske fordi det er næsten 1000 kcal højere end mit eget..! Men hvis du ikke laver andet i løbet af en dag, at løbe rundt efter en masse unger, så kan det måske meget vel passe. Især hvis den fysiske aktivitet du laver i fritiden, er HÅRD, som der også står i beregneren. Start ud med at spise de 4127 kcal i en uge, og se om du tager på eller taber dig,,! og justér så ud fra det..! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

I bodyzones artikel 'Grundlæggende ernæring' anbefaler de en fordeling af makronæringsstofferne således:

10% fedt / 30% protein / 60% Kulhydrat

Men hvis jeg for eksempel skal indtage 4000 kcal dagligt med den fordeling bliver mit protein indtag betydeligt højere end de 160g. (Jeg vejer cirka 80kg) Da skal jeg nemlig indtage cirka 800 kcal fedt, 1066 kcal protein og 2133 kcal kulhydrat. Det bliver cirka til 267g protein, hvilket er 100g over de 2g per kg per dag.

Er det fordi jeg muligvis har valgt de forkerte indstillinger på den ligevægtsindtags udregner? Du sagde jo selv at jeg cirka lå 1000 kcal over dig dagligt... Og det ville da også se mere normalt ud for mig protein mæssigt med en total energiomsætning på 3000 kcal dagligt. Da ville mit protein indtag være 200g dagligt. (Efter bodyzones fordelings princip)

Eller er det bodyzones makroernæringsfordeling der ikke passer? Måske er det den anbefalede fordeling til vægttag eller noget andet? Nogen gode svar derude? :poking:

Edited by ThePainTrain
Link to comment
Share on other sites

Der må da være nogen der har nok indsigt i ernæring til at kunne besvare ovenstående spørgsmål?  :poking:

<{POST_SNAPBACK}>

læs moget mere på almindelige anbefalinger ernæringsmæssigt, så vil du se det ikke er så simpelt endda. 10% fra fedt lyder meget restriktivt...

2 ting, tilkstrækkeligt protein, kcal overskud, resten er detaljer.

Når det er realiseret igennem en længere periode, så kan vi snakke detaljer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share