Klatring & Karate...


d19s
 Share

Recommended Posts

Halløjsa allesammen

Håber at nogle af jer kloge hoveder her på MOL kan hjælpe mig.

Mit ønske er at bruge omkring 12 måneder på at forberede mig til 2 forskellige sportsgrene. Den ene er karate, den anden er klippe klatring. Målet er at få ombyttet mine video-arme til noget med en lidt større "imponator-effekt", samtidig med at jeg kan bruge dem til at hive min krop op af en lodret klippe.

I begge sportsgrene er det et must at styrken er relativ til vægten. Dog mest vigtig i klatringen.

I karate er det vigtigste explosion, og absolut (reaktions-)hastighed.

I Klatring er det vigtigt at man kan holde til en statisk belastning i laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid.

De to mål opfatter jeg ikke som let forenelige, hvad siger i?

-----------

ANDEN DEL--- HVORDAN KOMMER JEG IGANG MED AT GØRE NOGET VED DET!!!

Lidt om mig selv: Jeg er 26, vejer 70 kilo er 184 høj. Min krop er _ikke_ BB-type, snare maraton-typen. Jeg gennemførte CPH-maraton i 99 og 2000. Har gået til karate i 9 måneder i 99/2000. Har klatret lidt på ferie i Frankrig. Efter Aug2000, har jeg stort set intet lavet. Det er blevet til nogle sporadiske forsøg på at komme igang med forskellige ting, men det er ikke rigtigt blevet til noget.

Sport (udholdenhed) har altid været en naturlig del af min livsstil. Så det er ikke fremed for mig at svede, eller at fortsætte til man får kvalme. Jeg har dog aldrig dyrket styrketræning.

Da jeg bor og arbejder i Hong Kong, er der ikke rigtig så nemt for mig at komme til at gå i center. Centre er ikke så let tilgængelige fra hvor jeg bor/arbejder... men hvis det er den eneste vej frem, så kan jeg vel blive nød til det... ???

Efter at have læst en del indlæg her i "styrketræning" er jeg klar over at de fleste af jeres foretrukne øvelser er med jern. Jeg har selv to håndvægte, og alt det jern jeg kan løfte --det er ikke så meget endnu :hehe: ... Men kan man komme igang med det hjemme, eller vil det bare spilde min tid? -Hvad siger I? - HUSK: Det skal være med bagrund i Explosion/Statisk arbejde... Hvis det kan forenes ?!

Efter hvad jeg kan forstå kan man lave et program med øvelser fra ExRx Exercise & Muscle Directory

Mit problem er bare at jeg har ingen ide om hvad for nogle af musklerne jeg skal starte med at fokusere på. Det ville være dejligt med en lille liste over muskler der var gode "begynder-muskler :D ...Senere kan man jo altid fylde på hvor der mangler ;) - Skal man gå specielt til værks hvis man vil træne statisk og explosion?

Det var et langt indlæg, håber ikke i er faldet helt i søvn... :bounce:

/Dennis

Link to comment
Share on other sites

OK, det havde jeg tænkt lidt på... Den bliver så indstalleret i løbet af imorgen... :)

Men hvis jeg træner statisk, er det så en udholdenheds-ting (mange gentagelser lille belastning), eller en styrke-ting (få gentagelser stor belastning) ??? Og hvordan får jeg en kraftig muskel vækst?

- Det er som om jeg blander begreberne sammen -

Få gentagelser giver stor muskel vækst???

Mange gentagelser giver dværg muskel vækst? eh :eh:

Er der nogen der kan forklare det med forskellen på mange gentagelser (lille belastning) og få (stor belastning).. Et link er fint...

Link to comment
Share on other sites

Hej der...En helt anden ting, bare lige for at få det på plads. Du bor og arbejder i HK men træner Karate? lidt ala at tage til thailand og træne Græsk-romersk brydning:) Håber da du ser dig tid til at "smage" noget af det lokale...kender en pænt god Wingchun skole i HK hvis du er interresseret...

Omkring din træning...mest karatedelen nok.

En ting jeg har gjort meget når jeg træner med håndvægte hjemme er at træne i stande, ved ikke hvad i kalder dem i Karate, men basis hestestand, bue&pil stand slange/kattestand, Du kan prøve det...virkede ret godt for mig.

Vil også gøre dig ret godt til klatring hvor benene jo helst skulle gøre det meste af arbejdet.

Samme ting kan gøres med en del smidighedsøvelser, giver også ret godt for smidigheden fordi kroppen arbejder i stillingerne og tanken er på vægtene og ikke strækket...Men det er noget helt andet.

Det lyder til at du vil konkurrere i kamp indenfor karate eller hvad? og hvilken stil taler vi om?

Jeg ved godt jeg måske rammer lidt ved siden af med rådene, håber der er noget du kan bruge.

Link to comment
Share on other sites

Er kun begynder i Karate. Men jeg er da meget interesseret i at starte Wingchun. Hvad kender du til det i Hong Kong. Jeg har som sagt kun trænet kampsport i 9mdr. i DK. Jeg trænede Gensei Ryu i Sorø.

Grunden til mit indlæg var at jeg ikke har været igang med noget seriøst sport i knap 2 år. Det er derfor rimeligt vigtigt for mig at jeg kommer i form inden jeg begynder at træne karate/wingchun/græsk-brydning. For en nybegynder i kampsport kan hurtig overvurdere sig selv, og så kommer man let til skade.

Som en sidegevinst ville jeg gerne have en lidt mere funktionel styrke, så jeg kunne blive bedre til at klatre. Det er rigtigt at benene er det vigtigste, men da jeg har løbet maraton er det ikke mit største problem. Jeg har yndige spagetti-arme, og dem ville jeg gerne opgradere.

mvh

Dennis

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke ekspert i karate, men det sker da at der kommer nogen der har gået til karate i nogen år op og træner lidt kickboxning engang imellem. Deres kampstil er ikke meget forskellig fra vores, så træningsteknikkerne må også være meget ens. Hvis du vil have smæk på benene kan du gøre følgende: Efter en ordentlig opvarmning kører du nogle sæt af hurtige spark, så hurtigt som du overhovedet kan. Ikke noget med at banke igennem, du skal bare ind og ramme og ikke noget med 50 spark efter hinanden, ellers bliver du sløv.

Du skal også kører stræk, jo mere fleksibel musklerne er jo mindre modstand giver de når du fyrer den af. Sørg for at træne mavemusklerne, dem bruger du rigtig meget når du sparker, ben træning som squat osv samt plyometrisk træning er også godt.

Boksning er meget det samme, skyggeboksning med håndvægte er rigtig godt. Hvis du har en sparingspartner kan du i begge tilfælde øve dig i at ramme nogle plethansker som han fægter rundt med.

Det var lige hvad jeg kunne finde på, håber det kan bruges

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share