Styrketræning/Bodybuilding


LEEDAIGAR
 Share

Recommended Posts

Hvor går grænsen for om man træner bodybuilding eller styrketræning når det gælder repetioner?

Er blevet ret forvirret efter først at have læst artiklerne her på mol og derefter nogle af diskussionerne her.

Nogle af artiklerne om "styrketræning" taler om 4*8-12 repetioner, mens andre brugere taler om 4*3-6 repetioner :blink:

Har selv engang fået at vide at hvis du træner 4*3-6 repetioner så opnår du styrke og hvis du træner 4*8-12 repetioner så opnår du masse+styrke...

Jeg har selv trænet i 1 1/2 år med 4*8-12 repetioner og er blevet både større og stærkere.

Link to comment
Share on other sites

Ingen grund til at skrive et længere indlæg, når det allerede så glimrende er skrevet af thomas jagd i artikel-form.  :smile:

Link

<{POST_SNAPBACK}>

Ah tak det var lige hvad jeg ledte efter :smile:

Dog er jeg stadig lidt forvirret. I artiklen fortælles der at en bodybuilder træner for at opnå mere muskelmasse og en styrketræner for at opnå mere styrke. Det giver mening, men en der træner bodybuilding opnår da også automatisk mere styrke og ikke kun masse.... har jeg ikke ret?

Link to comment
Share on other sites

Ingen grund til at skrive et længere indlæg, når det allerede så glimrende er skrevet af thomas jagd i artikel-form.  :smile:

Link

<{POST_SNAPBACK}>

Ah tak det var lige hvad jeg ledte efter :smile:

Dog er jeg stadig lidt forvirret. I artiklen fortælles der at en bodybuilder træner for at opnå mere muskelmasse og en styrketræner for at opnå mere styrke. Det giver mening, men en der træner bodybuilding opnår da også automatisk mere styrke og ikke kun masse.... har jeg ikke ret?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, og også omvendt. :wink:

Men det er såmænd nok det primære mål der refereres til.

Link to comment
Share on other sites

Som du selv siger traener en bodybuilder for at opnå muskelmasse men får noget styrke med i koebet og omvendt en styrkeloefter for at bliver staerkere men får eller kan få noget masse med i koebet.

Den eneste forskel er hvad som er primaert og sekundaert omend en bodybuilder ikke kan haemmes af overudviklet styrke mens en styrkeloefter kan haemmes af overudviklet muskelmasse jvf. vaegtklasser.

Hvad angår reps er det en stoerrelse der ikke kan kvantificeres helt så let som det kunne vaere oenskeligt. De fleste loeftere (og alle de succesfulde :wink: ) periodiserer deres reps. Men det goer en del bodybuildere også (HST samt en del andre systemer).

Velkommen til forvirringen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nybegynder har en tendens til at tage det med 1-3 gentagelser = styrke 4-15 gentagelser = masse alt for bogstaveligt. Spiser man for at blive større, samtidig med man øger ens styrke skal der nok ryge noget masse på, og det uanset hvilken reprange man køre i. Da jeg kørte TJs singles program i dødløft var min ryg nok på højeste masse mæssigt og det var selvom programmet var bygget op omkring singles løft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share