vitamin tilskud


søren
 Share

Recommended Posts

så det har intet med bedre optagelighed el. andet at gøre..?!

synes da ofte man ser på multi-pillerne at der er 200% af adt i.. så du siger at det udelukkende er folk der tror at de har brug for mere end en multi-pille kan give dem, der æder "enkelte" vitaminer..?

Link to comment
Share on other sites

så det har intet med bedre optagelighed el. andet at gøre..?!

synes da ofte man ser på multi-pillerne at der er 200% af adt i..  så du siger at det udelukkende er folk der tror at de har brug for mere end en multi-pille kan give dem, der æder "enkelte" vitaminer..?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du træner bare en lille smule seriøst, så er 1 multivitaminpille om dagen alt alt alt for lidt.

ADT er jo ikke beregnet ud fra folk der træner tung styrketræning 5 gange om ugen.

Jeg har snakket med en wellness konsulent og fik af vide at jeg skulle ta 1000mg c-vitamin i døgnet. ADT er 60mg!

Jeg tager 2x250mg i døgnet, da jeg er sikker på at 1000 nok er lidt overdrevet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu mene det er langt vigtigere at sørge for at spise sundt, de 600gram frugt og grønt (og gerne mere) som er fyldt med fytokemikalier der har mange mange positive effekter i organismen. Dermed ikke sagt at vitaminer er dårlige, men jeg tror på at naturen har skabt tingene i en helhed og at stofferne i frugt og grønt virker i synergi med hinanden.

Link to comment
Share on other sites

fra Netdoctor:

I Danmark indtager vi gennemsnitligt 77 milligram (tusindedele gram) per dag gennem almindelig kost. Anbefalet daglig dosis C-vitamin for voksne, gravide og ammende er i den høje ende - 60-100 milligram.

De nyeste amerikanske anbefalinger tilråder 75 milligram til kvinder, og 90 milligram til mænd.

For tobaksrygere skal der lægges 35 milligram oveni, det vil sige 110 milligram til kvinder og 125 milligram til mænd. Børn anbefales 40-50 milligram. Generelt kan man tåle op til 2 gram uden bivirkninger. Højere doser kan fremkalde diaré. Spiser du 200 milligram C-vitamin, optages kun ca. 4/5. Spiser du større mængder, nedsættes den procentvise optagelse kraftig.

Derfor vil en god multivitaminpille sammen med ens normale (sunde) kost være rigeligt til at dække ens behov for vitaminer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu mene det er langt vigtigere at sørge for at spise sundt, de 600gram frugt og grønt (og gerne mere) som er fyldt med fytokemikalier der har mange mange positive effekter i organismen. Dermed ikke sagt at vitaminer er dårlige, men jeg tror på at naturen har skabt tingene i en helhed og at stofferne i frugt og grønt virker i synergi med hinanden.

<{POST_SNAPBACK}>

Der kan vist ikke være megen tvivl om, at varieret kost er en vigtig detalje...

MEN jeg er tilbøjelig til at give onkel Morfar ret – naturen har ikke ”tænkt” på at vi render rundt og laver tung vægttræning 4 gange om ugen og intervaltræning resten af tiden.... For så skal du dælendylme nærmest være ernæringsekspert for at kunne gennemskue, hvad du skal spise. :4mewantfood:

Selv er jeg blevet anbefalet at tage en multivitamin morgen og aften... dvs. 2x ADD (når jeg træner). Og så supplere med C-vitamin.

ADD er i beregnet efter gennemsnits laskedaske organismen, som bruger mere tid i sofaen end på bænken/løbebåndet.

Det er vel i øvrigt ikke C-vitamin der er problemet – men snarere A og D, som (vi er sikre på) er skadelige i for store mængder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu mene det er langt vigtigere at sørge for at spise sundt, de 600gram frugt og grønt (og gerne mere) som er fyldt med fytokemikalier der har mange mange positive effekter i organismen. Dermed ikke sagt at vitaminer er dårlige, men jeg tror på at naturen har skabt tingene i en helhed og at stofferne i frugt og grønt virker i synergi med hinanden.

<{POST_SNAPBACK}>

Der kan vist ikke være megen tvivl om, at varieret kost er en vigtig detalje...

MEN jeg er tilbøjelig til at give onkel Morfar ret – naturen har ikke ”tænkt” på at vi render rundt og laver tung vægttræning 4 gange om ugen og intervaltræning resten af tiden.... For så skal du dælendylme nærmest være ernæringsekspert for at kunne gennemskue, hvad du skal spise. :4mewantfood:

Selv er jeg blevet anbefalet at tage en multivitamin morgen og aften... dvs. 2x ADD (når jeg træner). Og så supplere med C-vitamin.

ADD er i beregnet efter gennemsnits laskedaske organismen, som bruger mere tid i sofaen end på bænken/løbebåndet.

Det er vel i øvrigt ikke C-vitamin der er problemet – men snarere A og D, som (vi er sikre på) er skadelige i for store mængder.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad er det der er farligt ved A-vitamin...? Jeg tager nemlig ekstra A-vitamin pga hud og hår.. Jeg har ikke oplevet nogle bivirkninger... endnu da.

Link to comment
Share on other sites

Igen fra Netdoctor:

Den akutte forgiftning:

Indtager du på én gang en dosis på mere end 100 milligram (100 gange anbefalet daglig dosis ), kan det mødføre akut forgiftning med:

Forhøjet tryk i hjernen og hovedpine.

Kvalme og opkastning.

Irritabilitet og kramper.

Ved meget store enkeltdosis-forgiftninger ses desuden Kløe og afskalning af huden.

Længere tids overdosering:

Doser større end 15 milligram kan i værste fald give alvorlige forgiftninger. Indtagelse af 5-10 gange den anbefalede dosis over en længere periode kan forårsage

Øget tryk i centralnervesystemet med hovedpine.

Opkastning.

Tørre slimhinder og hud.

Knoglesmerter.

Leverpåvirkn

Link to comment
Share on other sites

Igen fra Netdoctor:
Den akutte forgiftning:

Indtager du på én gang en dosis på mere end 100 milligram (100 gange anbefalet daglig dosis ), kan det mødføre akut forgiftning med:

Forhøjet tryk i hjernen og hovedpine.

Kvalme og opkastning.

Irritabilitet og kramper.

Ved meget store enkeltdosis-forgiftninger ses desuden Kløe og afskalning af huden.

Længere tids overdosering:

Doser større end 15 milligram kan i værste fald give alvorlige forgiftninger. Indtagelse af 5-10 gange den anbefalede dosis over en længere periode kan forårsage

Øget tryk i centralnervesystemet med hovedpine.

Opkastning.

Tørre slimhinder og hud.

Knoglesmerter.

Leverpåvirkn

<{POST_SNAPBACK}>

Jeps... og: (fra altomkost.dk)

"En svensk undersøgelse, som netop er offentliggjort i det ansete amerikanske lægetidsskrift: New England Journal of Medicine, har fundet, at ældre mænd med højt indhold af A-vitamin i blodet løber en større risiko for knoglebrud som følge af knogleskørhed. Andre undersøgelser, ligeledes fra Skandinavien, har tidligere vist, at høj indtagelse af A-vitamin gennem kosten og kosttilskud øger risikoen for knogleskørhed og brud hos kvinder."

Så pas på gamle... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du træner bare en lille smule seriøst, så er 1 multivitaminpille om dagen alt alt alt for lidt.
Måske, måske ikke. Indtil videre har man ikke kunnet påvise en forbedret effekt, på hverken styrke eller kondition, ved store indtag af vitaminer og mineraler.

Indtager man en sund og varieret kost får man ca 100% af ADT eller mere af stort set alle næringsstofferne. Indtager man yderligere en multivitaminpille er man oppe på den dobbelte dosis af ADT for de fleste næringsstoffer.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke enig i.Nok har vi ikke lavet tung vægttræning for 10.000 år siden, men vi var meget fysisk aktive og forbrændte i perioder store mængder kalorier ved gang, jagt osv. Og ja tung vægttræning er ikke det samme, men stadig skulle vægttræning vel ikke give et specielt behov for vitaminer/mineraler udover hvad kan fås gennem en sund kost?

Jeg tager selv en multivitamin pille hver dag, men fokus er efter min mening for meget på vitaminer og mineraler ift. sundhed. Hellere mere fokus på de mange sunde stoffer der findes i naturen i bl.a. frugt, grøntsager, te osv.

Der kan vist ikke være megen tvivl om, at varieret kost er en vigtig detalje...

MEN jeg er tilbøjelig til at give onkel Morfar ret – naturen har ikke ”tænkt” på at vi render rundt og laver tung vægttræning 4 gange om ugen og intervaltræning resten af tiden.... For så skal du dælendylme nærmest være ernæringsekspert for at kunne gennemskue, hvad du skal spise. :4mewantfood:

Selv er jeg blevet anbefalet at tage en multivitamin morgen og aften... dvs. 2x ADD (når jeg træner). Og så supplere med C-vitamin.

ADD er i beregnet efter gennemsnits laskedaske organismen, som bruger mere tid i sofaen end på bænken/løbebåndet.

Det er vel i øvrigt ikke C-vitamin der er problemet – men snarere A og D, som (vi er sikre på) er skadelige i for store mængder.

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share