En god "rigtig" Wok?


Supreme
 Share

Recommended Posts

Ja så kal jeg ud og investere i en Wok, da det både er nemt og hurtigt, samtidig med at det kan gøre fedtfattigt.

Er der nogen garvede Wok brugere der kan anbefale et sted at købe en? Jeg ville først have en smede jerns wok, men efter at have læst følgende artikel, så er jeg blevet lidt i tvivl.

Her er artiklen:

Dette er muligt i wokken på grund af den geniale konstruktion med den runde bund og det store buede låg, der betyder, at det er muligt at tilberede et måltid blot ved hjælp af tørt græs.

Det er af stor vigtighed at vælge den rigtige wok. Køb aldrig en smedejernswok. Den du'r simpelthen ikke, fordi den er for tyk. Vælg en traditionel, tynd wok af tyndt pladejern til gas og en teflonbehandlet med flad bund til elplader. Køb altid et låg til wokken. Halvdelen af "svitsningen" udgøres af varmeudviklingen under låget. Derfor lægges låget altid på mellem hver grønsag, der kommes i, og hver omrøring i wokken.

Kilde: http://www.natur-drogeriet.dk/frame.cfm/cm...1/grp=3/menu=7/

Derfor håber jeg at der er nogen i Københavns området der kan anbefale en god wok.

Link to comment
Share on other sites

forstår ikke det med smedejerns wokken.. har selv en af støbejern (mener det er det samme) og den fungere fint.. støbejern kan holde til mere en en lille skrøblig en af jern... den tager lidt længere tid at blive varmt (hvilket er meget vigtig, ved tilberedning af mad i en wok) men den tid bruger man til at snitte sine grøntsager og gøre kødet klar... teflon belægning er der ikke i dem , men det kan man selv lave... køb en bog om "wokker" og læs hvordan mener det er noget med høj varme og natron og noget olie... wokken er perfekt til hurtige sunde og perfekte måltider med mange grønsager.. wokken er det bedste

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på om du har gas eller elkomfur.

Hvis (du er så heldig at) du har gas - skal du klart vælge en "billig" pladejerns wok. Den bliver varm på no time og er let at jonglere med under tilberedningen, desuden gør det ikke så meget hvis den får en ridse/bule... :smile:

Har selv købt sådan en: http://www.hotwok.dk

Hvis du har erkomfur skal du selvfølgelig have en med flad bund... her har jeg ikke nogen (gode) erfaringer :dry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et gas komfur.

Hvor meget koster den der Hot Wok?

Ok der står følgende under Hot Wok:

"For de som ønsker en større wokpande.

Passer til Hot Wok gasbrænderen."

Jeg antager at den også passer til et almindeligt komfur?

Og er den bedre end denne?

http://www.royalgifts.dk/default.asp?komp=...kt=712&gruppe=1 (Det er vel en støbejerns wok ikke?)

Edited by Supreme
Link to comment
Share on other sites

Det kan muligvis være et problem med et alm. gaskomfur... Hvis det skal være rigtig godt skal en wok ha' en temmelig voldsom flammekilde der kan levere over 5-7000 W... men et af de store blus kan sikkert bruges.

Jeg ved ikke om man kan få specielle brændere (+holdere) til at sætte på et standart komfur - som passer til en buet wok

I øvrigt ville jeg gå i en "kinabix" og købe en "rigtig" (billig) pladejernswok - dvs uden teflon. Den kan tåle hårdhændet behandling med metalredskaber.

Edited by pjevs
Link to comment
Share on other sites

Det kan muligvis være et problem med et alm. gaskomfur... Hvis det skal være rigtig godt skal en wok ha' en temmelig voldsom flammekilde der kan levere over 5-7000 W... men et af de store blus kan sikkert bruges.

Jeg ved ikke om man kan få specielle brændere (+holdere) til at sætte på et standart komfur - som passer til en buet wok

I øvrigt ville jeg gå i en "kinabix" og købe en "rigtig" (billig) pladejernswok - dvs uden teflon. Den kan tåle hårdhændet behandling med metalredskaber.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du et sted du kan anbefale i KBH?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt en rigtig kinesisk forretning som ligger på Østerbrogade 117. De havde en masse varer, samt de samme wokpander som den ved siden af nørreport - dog var de ca. 100 kr. billigere (samme mærke). De havde både med rund bund og med flad bund. Har lige lavet mit første måltid på den, og det var en stor success.

Den kostede ca. 162 kr,- for en 13" (den købte jeg) og 148 for en 11"

Derudover købte jeg krydderier i en Tiger forretning, som faktisk smagte ret godt.

Edited by Supreme
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share