Periodisering af bodybuilding


cilius
 Share

Recommended Posts

Hey Thomas. velkommen tilbage til livet :D

Mit største problem med periodiseringen som jeg har skrevet ned i førse post, er risikoen for at miste store dele af styrke og masse når der bevæges mellem forskellige træningsmål. Har sådan lidt overvejet en WSB hybrid, hvor mine mål med træningen blev kombineret ind i det hele...

Jeg satte også min tvivl til evnen til at bibeholde de gains (om det måtte være styrke eller masse), når der skiftes fra styrke til hypertrofi program. Og med det kendskab jeg har, så syntes WSB at være perfekt til at kombinere massen og styrken - og specielt da der kan udvælges specielle fokusområder, ganske som man har det for vane i traditionel bodybuilding.

Grunden til jeg har kaldt det strand og vedligeholdelses program er, at jeg tager til USA - og er uklar mht. træningsmuligheder derover...

Anyway, det strandprogram jeg har i tankerne, køres der selvfølgelig dødløft og squat - men ud fra en styrketankegang. Dvs. reprangen ligger fra 1-5 - som oftest bliver der kørt op til en maks triple, double, single... (get my drift). Så der bliver til dels holdt ved lige i de 3 store, men alligevel kan jeg mærke tydeligt forskel fra Sheikodagene og til nu - eksamenslæsning bærer en stor del af skylden.

Jeg kan specielt godt lide dit første eksempel på 2 mikrocykluser - måske også fordi WSB'en virker så tiltalende med de ugentlige maksløft. Men de enkelte programmer kan så gang fra gang skræddersys efter behov og mangler - ikke?

Men nu som mig, der ikke ønsker nævneværdig hypertrofi omkring quads og gluteus vil 6x6 strukturen i hybriden nok ikke være den bedste... men kan det så tænkes at man i stedet fortsatte den tunge styrketræningsorienteret træningsmetode fra en originale WSB, på de 2 muskelgrupper men opprioterede proteindegrationen i de andre muskelgrupper?

Hvordan ville du forresten kombinere Sheiko og GVT - tror ikke lige jeg kan se lyset i den..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet at lave et årsprogram, men jeg er er så uheldig stillet at det altid går i kage… :( F.eks. mit megabulke eventyr som skulle ha' endt med en rippet anyone. Først og fremmest har jeg været syg på den ene eller den anden måned i rundt regnet 3 måneder i år 2002, så døde min svigerfar, og nu er jeg syg IGEN! :angry:

Nå tilbage til emnet…

Jeg mener helt bestemt at en langsigtet plan, med tilhørende mål er nødvendigt, hvis man ikke er intereserret i at stå i stampe og kun imaginære mål. Mht at se et helt år forud er nok en kende for langt, da der kan ske mange uforudseete ting, men 3-4 cykluser burdedet vel være muligt.

Personligt har jeg tænkt mig følgende (Når jeg nu engang er blevet rask):

4 uger: Powerhypertrofi. En øvelse med 4 sæt á 3-6 reps, et par "hjælpeøvelser" 3 sæt á 6-8 reps, en iso øvelse 2 sæt á 8-12 reps.

1 uge: Deload (Men jeg er nok syg igen her uanset, så det blir nok ik nødvendigt.) :)

5 uger : 5x5 træning

1 uge: Deload

6 uger: BBB

1 uge deload.

Målene inden årets udgang:

Bryst min. 125 cm

Lår min. 70 cm

Lægge min. 45 cm

Arme min. 45 cm

Skuldemål min. 140 cm (Det er mit weakpoint, så det skal BAAARE forøges)

Livvidde max. 100 cm ;)

Kg-mål (1 RM):

Bænk min. 150 kg

Squat min. 160 kg

Dødløft min. 220 kg

Det er så langsigtet som det kan blive for mit vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share