psykologisk effekt hvilken


hot1tot
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Hej

Interessant emne! Er det meningen du vil føre en log over drengens fremskridt, eller var det mere ment som en søgen efter artikler osv.?

Har du læst MOL's?

Jeg har selv haft en depression, som jeg bl.a holder i skak via løbetræning.

<{POST_SNAPBACK}>

Hey.. nej jeg havde ikke tænkt at føre log over forløbet, fandt en super god bog, hvor de relaterede til afprøvede forsøg. De forsøg har jeg samlinget med drengens forløb.

Jeg vil meget gerne høre om hvordan du holder din dreperssion i skak ved løb.

Jeg er sikker på at effekten er givende.

Mvh. Louise.

Link to comment
Share on other sites

Der er en del fokus på betydningen af fysisk aktivitet i forhold til sindslidelse. Læs f.eks.  denne artikel (som i øvrigt henviser til motion-online :4thumbup: ).

...inkl. litteraturliste :wink: . Så kan du selv søge videre :smile: .

Panda :cheer:

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for det Panda....

Har læst den, ikke noget nyt, men godt at der er lidt fokus på det..

Loui

Link to comment
Share on other sites

De kloge har ikke fundet ud af den præcise sammenhæng mellem lindring af sindslidelser og løb, men man ved der er en sammenhæng.

Højst sandsynligt har det at gøre med regulering af neurohormoner.

<{POST_SNAPBACK}>

Hey

Jeg har læst mig til at det nok er endofinen som giver den godt effekt, samt at adrenalinen som nedsættes, hvilket er stress nedsættende.

depressive er jo ofte stresset, når de har ond i sjælen, eller skal i psykoterapi.

Men du har ret, man ved ikke hvad der er det afgørende.

Loui.

Link to comment
Share on other sites

De kloge har ikke fundet ud af den præcise sammenhæng mellem lindring af sindslidelser og løb, men man ved der er en sammenhæng.

Højst sandsynligt har det at gøre med regulering af neurohormoner.

<{POST_SNAPBACK}>

Hey

Jeg har læst mig til at det nok er endofinen som giver den godt effekt, samt at adrenalinen som nedsættes, hvilket er stress nedsættende.

depressive er jo ofte stresset, når de har ond i sjælen, eller skal i psykoterapi.

Men du har ret, man ved ikke hvad der er det afgørende.

Loui.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja.. endorfin er måske en af hovedforklaringerne til det velvære man får (runnershigh)

Ligeledes reguleres dopamin og serotonin niveauer som meget anti-depressiva også regulerer.

Dog udskilles der under selve løbet en del adrenalin (øger bla. puls og blodtryk) men efterfølgende er der fald i adrenalin.

Link to comment
Share on other sites

De kloge har ikke fundet ud af den præcise sammenhæng mellem lindring af sindslidelser og løb, men man ved der er en sammenhæng.

Højst sandsynligt har det at gøre med regulering af neurohormoner.

<{POST_SNAPBACK}>

Hey

Jeg har læst mig til at det nok er endofinen som giver den godt effekt, samt at adrenalinen som nedsættes, hvilket er stress nedsættende.

depressive er jo ofte stresset, når de har ond i sjælen, eller skal i psykoterapi.

Men du har ret, man ved ikke hvad der er det afgørende.

Loui.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja.. endorfin er måske en af hovedforklaringerne til det velvære man får (runnershigh)

Ligeledes reguleres dopamin og serotonin niveauer som meget anti-depressiva også regulerer.

Dog udskilles der under selve løbet en del adrenalin (øger bla. puls og blodtryk) men efterfølgende er der fald i adrenalin.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad gør serotonin... ved du det, den har jeg ikke styr på..

Edited by hot1tot
Link to comment
Share on other sites

"Serotonin-øgende antidepressionsmidler (Selektive serotoningenoptagelseshæmmere [sSRI])

Disse midler blev populært kendt som "lykkepiller" da de kom frem i 80'erne.

Ved at blokere for genoptagelsen af serotonin tilbage til den nervecelle, som frigiver stoffet får disse midler nervecellerne til at frigive endnu mere serotonin.

Midlernes virkning er begrænset til nervecellerne i hjernen, og deres bivirkninger er i forhold til de tidligere midler lette. De er dog ikke så anvendelige til meget svære former for depression, men de kan desuden anvendes mod andre psykiske lidelser, som for eksempel angst og spiseforstyrrelser."

Link to comment
Share on other sites

"Serotonin-øgende antidepressionsmidler (Selektive serotoningenoptagelseshæmmere [sSRI])

Disse midler blev populært kendt som "lykkepiller" da de kom frem i 80'erne.

Ved at blokere for genoptagelsen af serotonin tilbage til den nervecelle, som frigiver stoffet får disse midler nervecellerne til at frigive endnu mere serotonin.

Midlernes virkning er begrænset til nervecellerne i hjernen, og deres bivirkninger er i forhold til de tidligere midler lette. De er dog ikke så anvendelige til meget svære former for depression, men de kan desuden anvendes mod andre psykiske lidelser, som for eksempel angst og spiseforstyrrelser."

<{POST_SNAPBACK}>

Vil det sige at serotonin frigiver en antidepressiv effekt, men er et stresshomon som adrenalin...

Eller er jeg ved at blande det hele sammen.

Link to comment
Share on other sites

"Serotonin-øgende antidepressionsmidler (Selektive serotoningenoptagelseshæmmere [sSRI])

Disse midler blev populært kendt som "lykkepiller" da de kom frem i 80'erne.

Ved at blokere for genoptagelsen af serotonin tilbage til den nervecelle, som frigiver stoffet får disse midler nervecellerne til at frigive endnu mere serotonin.

Midlernes virkning er begrænset til nervecellerne i hjernen, og deres bivirkninger er i forhold til de tidligere midler lette. De er dog ikke så anvendelige til meget svære former for depression, men de kan desuden anvendes mod andre psykiske lidelser, som for eksempel angst og spiseforstyrrelser."

<{POST_SNAPBACK}>

Vil det sige at serotonin frigiver en antidepressiv effekt, men er et stresshomon som adrenalin...

Eller er jeg ved at blande det hele sammen.

<{POST_SNAPBACK}>

Serotonin er et signalstof som bruges til at udveksle signaler mellem hjernecellerne. Noradrenalin og dopamin er andre eksempler på signalstoffer. Mangel på disse stoffer formodes at være årsag til depression - men det er ikke egentligt bevist. Midlerne virker dog - hvilket er en indikation - men det kan jo være at de gør noget helt andet... Træning er en fremragende kur for depression - det kan jeg selv tale med om - men om det også gælder anden form for sindslidelse skal jeg ikke gøre mig klog på.

Link to comment
Share on other sites

"Serotonin-øgende antidepressionsmidler (Selektive serotoningenoptagelseshæmmere [sSRI])

Disse midler blev populært kendt som "lykkepiller" da de kom frem i 80'erne.

Ved at blokere for genoptagelsen af serotonin tilbage til den nervecelle, som frigiver stoffet får disse midler nervecellerne til at frigive endnu mere serotonin.

Midlernes virkning er begrænset til nervecellerne i hjernen, og deres bivirkninger er i forhold til de tidligere midler lette. De er dog ikke så anvendelige til meget svære former for depression, men de kan desuden anvendes mod andre psykiske lidelser, som for eksempel angst og spiseforstyrrelser."

<{POST_SNAPBACK}>

Vil det sige at serotonin frigiver en antidepressiv effekt, men er et stresshomon som adrenalin...

Eller er jeg ved at blande det hele sammen.

<{POST_SNAPBACK}>

Serotonin er et signalstof som bruges til at udveksle signaler mellem hjernecellerne. Noradrenalin og dopamin er andre eksempler på signalstoffer. Mangel på disse stoffer formodes at være årsag til depression - men det er ikke egentligt bevist. Midlerne virker dog - hvilket er en indikation - men det kan jo være at de gør noget helt andet... Træning er en fremragende kur for depression - det kan jeg selv tale med om - men om det også gælder anden form for sindslidelse skal jeg ikke gøre mig klog på.

<{POST_SNAPBACK}>

Det skulle have en form for behandlings effekt, afprøvede et lille løbeprojekt med en psykisk syg dreng, alt gik som planlagt og effekten var til at få øje på.

Drengen blev både afslappet og følte velbehag.

Det resulterede også i at efterfølgende ikke havde lyst til at drikke sig fuld, hvilket er et stort probelm for ham.

Han havde også lyst at forsætte med løbetræningen efterfølgende.

Undersøgelser påviser også, at psykoterapi efter en løbe tur er mere effektive..

En psykolog ved navn Per Grønlykke har mange års erfaringer med dette.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Interessant emne! Er det meningen du vil føre en log over drengens fremskridt, eller var det mere ment som en søgen efter artikler osv.?

Har du læst MOL's?

Jeg har selv haft en depression, som jeg bl.a holder i skak via løbetræning.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også haft een depression, og den holder jeg i skak med spinning. Der er vist noget om snakken med at motion gavner depressionspatienter (specielt i vinterhalvåret for mig) :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Interessant emne! Er det meningen du vil føre en log over drengens fremskridt, eller var det mere ment som en søgen efter artikler osv.?

Har du læst MOL's?

Jeg har selv haft en depression, som jeg bl.a holder i skak via løbetræning.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også haft een depression, og den holder jeg i skak med spinning. Der er vist noget om snakken med at motion gavner depressionspatienter (specielt i vinterhalvåret for mig) :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Hey

Nej jeg vil ikke føre log over ham, men vil blive med at løbe med ham når jeg er på arbejde, har ikke faste vagter på hans institution så det kan ikke bliver til så meget.

Dejligt at høre at du ken holde din depression nede ved hjælp af spinning.

Det skulle også gøre det sammen ift. endofin koncentrationen osv.

Link to comment
Share on other sites

Se evt "Motion på recept" af Dr.med. Bente Klarlund Pedersen som er overlæge på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet.

Heri redegører hun for hvordan motion kan afhjælpe bl.a. depression. Mekanismerne er som sagt ikke klargjort, men det virker.

Der er som regel 3 hovedelementer i behandling af depression.

1. Medicin

2. (kognitiv) Psykoterapi / fokus på konstruktive tanker.

3. Motion

Så kan man jo selv afgøre hvor man vil lægge fokus.

Link to comment
Share on other sites

Se evt "Motion på recept" af Dr.med. Bente Klarlund Pedersen som er overlæge på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet.

Heri redegører hun for hvordan motion kan afhjælpe bl.a. depression. Mekanismerne er som sagt ikke klargjort, men det virker.

Der er som regel 3 hovedelementer i behandling af depression.

1. Medicin

2. (kognitiv) Psykoterapi / fokus på konstruktive tanker.

3. Motion

Så kan man jo selv afgøre hvor man vil lægge fokus.

<{POST_SNAPBACK}>

Vil se på den. Tak

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share