Kartofler er der forskel ?


spockle
 Share

Recommended Posts

Jeg ville bare lige høre om der er nogen der ved om der er forskel på kartofler ernæringsmæssigt ??

her tænker jeg på almindelige kartofler og bagekartofler.

Da jeg er på diæt og skal spise bagekartofler... men kan det i princippet ikke være lige meget hvilken slags kartofler det er bare de er bagt ?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg er på diæt og skal spise bagekartofler... men kan det i princippet ikke være lige meget hvilken slags kartofler det er bare de er bagt ??  :blink:
Jo, men kan fristes til at spørge hvorfor de skal bages?

Der er forskel i energiindhold alt efter hvilken sort det er, om de er nye eller gamle, osv men det er småting. Regn en kartoffel som en kartoffel.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg er på diæt og skal spise bagekartofler... men kan det i princippet ikke være lige meget hvilken slags kartofler det er bare de er bagt ??  :blink:
Jo, men kan fristes til at spørge hvorfor de skal bages?

Der er forskel i energiindhold alt efter hvilken sort det er, om de er nye eller gamle, osv men det er småting. Regn en kartoffel som en kartoffel.

<{POST_SNAPBACK}>

okay .. tak

jeg tror de skal bages fordi at alt vandet så er trukket ud og derfor suger væsken i kroppen... :raisebrow: ... men er ikke sikker .... gør bare som der bliver sagt :blush:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da jeg er på diæt og skal spise

okay .. tak

jeg tror de skal bages fordi at alt vandet så er trukket ud og derfor suger væsken i kroppen... :raisebrow: ... men er ikke sikker .... gør bare som der bliver sagt :blush:

EEEHHH??? går du til heksedoktor eller noget?

Der er ca 20 kcal per 100 gram, forskel mellem nye og almindelige kartofler. Hvor nye kartofler er dem der indeholder mindst.

Edited by therealhurra
Link to comment
Share on other sites

Da jeg er på diæt og skal spise bagekartofler... men kan det i princippet ikke være lige meget hvilken slags kartofler det er bare de er bagt ??  :blink:
Jo, men kan fristes til at spørge hvorfor de skal bages?

Der er forskel i energiindhold alt efter hvilken sort det er, om de er nye eller gamle, osv men det er småting. Regn en kartoffel som en kartoffel.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke helt ligegyldigt vil jeg hilse at sige. Jeg er på hård diæt og checker grundigt.

Jeg tog nogle kartofler, skar dem ud i både og vejede dem.

1230 gram, 1046 Kcal før ovnbagning - energitæthed per 100 gram - 85 Kcal/100g

743 gram, 1046 Kcal efter ovnbagning - energitæthed 141 Kcal/100g.

Så energitætheden stiger væsentlig i forhold til den mængde man hælder ned ved bagte kartofler frem for kogning. Desuden stiger GI værdien ret meget.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg er på diæt og skal spise bagekartofler... men kan det i princippet ikke være lige meget hvilken slags kartofler det er bare de er bagt ??  :blink:
Jo, men kan fristes til at spørge hvorfor de skal bages?

Der er forskel i energiindhold alt efter hvilken sort det er, om de er nye eller gamle, osv men det er småting. Regn en kartoffel som en kartoffel.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke helt ligegyldigt vil jeg hilse at sige. Jeg er på hård diæt og checker grundigt.

Jeg tog nogle kartofler, skar dem ud i både og vejede dem.

1230 gram, 1046 Kcal før ovnbagning - energitæthed per 100 gram - 85 Kcal/100g

743 gram, 1046 Kcal efter ovnbagning - energitæthed 141 Kcal/100g.

Så energitætheden stiger væsentlig i forhold til den mængde man hælder ned ved bagte kartofler frem for kogning. Desuden stiger GI værdien ret meget.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ikke i tvivl om at vandindholdet i kartofler nedsættes i ovnen og energitætheden derfor stiger. Men energiindholdet i en kartoffel er stadig det samme. Så hvis man spiser samme før mængde påvirker det ikke vægttab. Det lyder til på dit indlæg at du gør, hvorved det vil få betydning, men det er så forskelligt fra person til person. I givent fald vil det jo være modsat princippet der blev sagt i første indlæg. Den største effekt er uden tvivl den psykologiske.

Den lille GI forskel der er har næppe nogen betydning for 99,9% af befolkningen. Slet ikke taget spredningen af kartoflers GI i betragtning, som kan variere fra ca 25 til ca 110.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er ihvertfald tilbøjelig til at spise mere når de er bagt, det er min egen erfaring og ville lige nævne det da han nu skrev at han var på diæt.

Kogte kartofler kan blive ret kedelige i længden, derfor kan bagekartofler der ikke snittes op være et fint alternativ, da energitætheden ikke stiger så meget :smile: Måske er det derfor at det blev anbefalet - hvem ved :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kogte kartofler kan blive ret kedelige i længden, derfor kan bagekartofler der ikke snittes op være et fint alternativ, da energitætheden ikke stiger så meget smile.gif Måske er det derfor at det blev anbefalet - hvem ved wink.gif

Det oprindelige spørgsmål var vist om der er ernæringsmæssigforskel på almindelige kartofler som er bagt og bagekartofler som er bagt, hvor der blev svaret ingen forskel af betydning :wink: Anbefalingen var at de SKULLE bages, hvilket du selv argumenterer for ikke er fornuftig når energitætheden øges og du indtager mere energi den vej, så meningen i dine indlæg er lidt utydelig :raisebrow:

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Kogte kartofler kan blive ret kedelige i længden, derfor kan bagekartofler der ikke snittes op være et fint alternativ, da energitætheden ikke stiger så meget smile.gif Måske er det derfor at det blev anbefalet - hvem ved wink.gif

Det oprindelige spørgsmål var vist om der er ernæringsmæssigforskel på almindelige kartofler som er bagt og bagekartofler som er bagt, hvor der blev svaret ingen forskel af betydning :wink: Anbefalingen var at de SKULLE bages, hvilket du selv argumenterer for ikke er fornuftig når energitætheden øges og du indtager mere energi den vej, så meningen i dine indlæg er lidt utydelig :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Min mening var at hjælpe :smile:

Du har ret der er ingen ernæringsmæssig forskel. Vil han bruge sin viden i forbindelse med diæt, skal han sikre at han vejer efter kartoflerne er tilberedt, og vurdere hvordan han vil tilberede dem når han erfarer hvad der bedst stiller sulten/smagsløgene tilfreds

Mon ikke det er klart nu :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share