Anatomi?


TonyAdams
 Share

Recommended Posts

Hejsa, har en kæreste, der godt vil lære grundlæggende anatomi (ikke noget vildt), findes der er godt sted online på dansk?

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har en bog til biologiundervisningen der hedder "Fysiologi - fra molekyle til individ" af henrik Falkenberg, Peder K Gasbjerg og Lars H Nielsen.

Den er meget fint delt op i afsnit såsom 'muskler', 'ernæring og fordøjelse' oma.

- Ok let at forstå..

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

Hejsa, har en kæreste, der godt vil lære grundlæggende anatomi (ikke noget vildt), findes der er godt sted online på dansk?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu ved jeg ikke hvad du helt præcist mener med grundlæggende anatomi. Jeg vurderer det på sygepleje-niveau. Disse bøger kan anbefales og er ligeledes anvendt på sygeplejestudiet: (De kan vist også lånes på biblioteket)

Anatomi og fysiologi 1 og 2 af Peter Skanning

Jeg har selv tidligere i anden forbindelse søgt på nettet om beskrivelser af anatomi og fysiologi, men da der jo er penge i skidtet, så udgives det meste (altså komplette nødvendige gennemgange) kun som bøger :wink:

Der findes en del bøger her:

saxo

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer. Tak for svarene, det skal være på makroskopisk niveau og grunden til at det skulle være online, er at hun sidder i Australien ;) Men kan forstå, at det måske er en umulighed...

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis hun kan leve med anatomi-gennemgang på engelsk, så er der da en del på nettet :smile: De fleste ord er jo stort set identiske (i.e. latin), så her er et par links:

http://www.innerbody.com/htm/body.html

http://www.instantanatomy.net/

http://www.bartleby.com/107/

Link to comment
Share on other sites

Det ser ud til at være nogle ok sider du henviser til meezer, man skal bare huske at kasus er anderledes på engelsk latin end på læge-latin, der er også en del engelske ord der bruges i det engelske-latin hvor det danske latin bruger ren latin.

Men al det er nok lige meget for de fleste hvis der bare skal opnåes et basalt indblik i anatomien. Hvis din kæreste kan komme til det kan jeg desuden varmt anbefale Frank Netters Anatomiske atlas - det har alt hvad man kan ønske sig, både hvis man vil lære basal anatomi men er samtidig næsten også dækkende for anatomi ved lægeeksamen. Det er let overskueligt og koster ikke forfærdelig mange penge. Desuden indeholder atlas også tegninger over samtlige organer i kroppen.

Jeg kan ikke umiddelbart anbefale nogle sammenhænglige anatomiske fremstillinger på engelsk, men hvis det var en mulighed kan bevægeapparatets anatomi af Finn Bojsen Møller da også anbefales selvom niveauet i denne er temmelig høj.

Men tag at køb Netters Atlas, det er helt klart pengene værd hvis man vil have en god basis for den menneskelige anatomi, den er slet ikke så dyr taget størrelsen i betragtning, og den kan fåes alle steder i verden.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Vi har en bog til biologiundervisningen der hedder "Fysiologi - fra molekyle til individ" af henrik Falkenberg, Peder K Gasbjerg og Lars H Nielsen.

Den er meget fint delt op i afsnit såsom 'muskler', 'ernæring og fordøjelse' oma.

- Ok let at forstå..

<{POST_SNAPBACK}>

Kan varmt anbefalde den bog. Den brugte vi i gym. Dejlig let bog og forstå

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share