Nedtrapning af cardio, og op med jernet!


Juvic
 Share

Recommended Posts

Hej Mol. :cooldance:

Jeg står nu i den situation, igen igen, hvor jeg skal trappe ned med min cardio sport - cykling - for at gøre plads til styrketræningen. :4thumbup:

Sidste år, stoppede jeg bare bradt med at cykle. Hvilket egentlig var meget fint, bortset fra at jeg blev en smule tykkere. Og har derfor I år købt mig en MTB for at jeg kan holde cardio formen en smule ved lige...

Normalt så cykler jeg 3-400km/ugen, hvor der så ingen styrketræning er. Nu vil jeg gerne flytte fokus over på styrketræningen, men hvor der samtidig er plads til en smule cykling. Dvs. lidt off-road på nok 30-50km om ugen - plus/minus lidt.

Mit egetnlige spørgsmål er:

Hvor meget cardio laver I, når I primært har fokus på styrketræningen? Det skulle gerne være sådan at jeg kunne cykle en den smule, også stadig have muskelvækst.

Jeg vil styrketræne 3 gange om ugen, også var tanken at jeg skulle cykle på den MTB en gang om ugen... Lyder det ikke meget fornuftigt ? :poking:

Lige nu køre jeg et program der vist nok hedder "Efter Sheiko" med Baby Hepburn cykluser for Squat og bænk.

Planen var at jeg skulle over på GVT :cooldance: - German Volume Traning - når det andet er afsluttet. Men mon det ville kunne gå i hak med lidt cykling også ?

Nu da jeg har min MTB - modsat ingen sidste år - så regner jeg også med at strække min styrketrænings periode længere tid end sidste år. Hvor jeg startede i 1. september og sluttede omkriing midt januar. Dette var pga. at jeg skulle nå at komme i form, da jeg ikke havde holdt den bare en lille smule ved lige under styrketrænings perioden..

Det nye er så at jeg kan cykle en lille smule - lidt har også ret - også var planen at strække styrketræningen til marts/april. Hvilket også kun kan give pote.

Håber I kan forstå og svare mig :4smartass: .

Mvh

Joakim

Edited by Juvic
Link to comment
Share on other sites

Hejsa ...

Jeg kørte tre sæt i gym sidste vinter .... og MTB en gang om ugen ... tilgengæld blev der kørt helt op i det røde felt !! Jeg trænede i centeret helt frem til maj, og det var nok en måned for meget ... da det gav for stor vægt på landevejen .. men jeg skulle jo se godt ud til mit bryllup :4thumbup:

Tilgengæld har jeg kun tabt en enkelt skiltespurt i år :w00t:

Dog skal nævnes at jeg "kun" kører motionsløb ... og kun har kørt ca. 250-300 km landevej om ugen ...

Edited by Kaliffen
Link to comment
Share on other sites

Hejsa ...

Jeg kørte tre sæt i gym sidste vinter .... og MTB en gang om ugen ... tilgengæld blev der kørt helt op i det røde felt !! Jeg trænede i centeret helt frem til maj, og det var nok en måned for meget ... da det gav for stor vægt på landevejen .. men jeg skulle jo se godt ud til mit bryllup  :4thumbup:

Tilgengæld har jeg kun tabt en enkelt skiltespurt i år  :w00t:

Dog skal nævnes at jeg "kun" kører motionsløb ... og kun har kørt ca. 250-300 km landevej om ugen ...

<{POST_SNAPBACK}>

Okay det lyder jo som det jeg har tænkt mig... Fik du nogle gode resultater i centeret så. Tænker på masse iform af muskler og styrke?

Kan du huske hvad dine stats og mål var ?

Jeg kunne også mærke en større kraft på cyklen efter en tid i centeret... Og synes selv at man bliver rimelig rippet hurtigt på cyklen..

Nu siger du at du "kun" køre motionsløb. Altså det gør jeg egentlig også, dog træner jeg bare med licenserne. Men har ikke licens... !

Ja kunne godt forstille mig at du måske var lidt tungere på cyklen hvis du stoppede i maj. Jeg har tænkt på at stoppe i noget henad april.. I år stoppede jeg i midt januar, hvilket egentlig resulterede i at jeg tabte mange af de "nye" kg inden jeg rigtig kom "ud".

Og da jeg ikke er licens, vil jeg også priotere det at have lidt musklere på overkroppen om sommeren. :) SÅ vil prøve frem til april. !

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde fine resultater i centeret .. uden at jeg er typen der måler cm etc. !! Men det fedeste var at den lidt større masse/forbrænding gjorde at meget af fedtet røg :cooldance:

Mht vægten er det nok også fordi jeg har trænet i mange år ... i perioder meget .. i perioder meget lidt !! Men da jeg ramte "cykelformen" i sommers vejede jeg 100 kg ... og har aldrig været bedre kørende. 100 kg er ok på en træningstur med drengene .. og en fornøjelse når der køres om skiltet i Klampenborg ... men det er ikke sjovt når man kører Grejsdalen ... så er det for meget masse på overkroppen !!

Men jeg fortsætter bare ... er nu "nede" på 95 kg og lige begyndt at løbe ... så det kommer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde fine resultater i centeret .. uden at jeg er typen der måler cm etc. !! Men det fedeste var at den lidt større masse/forbrænding gjorde at meget af fedtet røg  :cooldance:

Mht vægten er det nok også fordi jeg har trænet i mange år ... i perioder meget .. i perioder meget lidt !! Men da jeg ramte "cykelformen" i sommers vejede jeg 100 kg ... og har aldrig været bedre kørende. 100 kg er ok på en træningstur med drengene .. og en fornøjelse når der køres om skiltet i Klampenborg ... men det er ikke sjovt når man kører Grejsdalen ... så er det for meget masse på overkroppen !!

Men jeg fortsætter bare ... er nu "nede" på 95 kg og lige begyndt at løbe ... så det kommer  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja okay 100kg er en del på en lille cykel... Men hva fanden, jeg ville 100 gange hellere være lidt mere muskuløs, også være lidt "dårligere" på cyklen frem for at være to to-stribede ben med et hovede siddende ovenpå... !

Jeg må indrømme at jeg ikke har kunne "mærke" den øgede forbrænding med en større muskelmasse. Men det er nok først noget der kommer når man har trænet i mange år... !

Link to comment
Share on other sites

hey joakim,

interesant thread. jeg er i samme situation som dig, men har nu altid fundet vaegttraening noget saa kedeligt samt synes jeg ikke at kroppen faar et "naturligt look", som man opnaar gennem en cross training version af diverse cardio i en cross traenings form.

men jeg har invisteret i nogle vaegte etc. saa jeg giver det en chance.

god fornoejelse.

T

Link to comment
Share on other sites

hey joakim,

interesant thread. jeg er i samme situation som dig, men har nu altid fundet vaegttraening noget saa kedeligt samt synes jeg ikke at kroppen faar et "naturligt look", som man opnaar gennem en cross training version af diverse cardio i en cross traenings form.

men jeg har invisteret i nogle vaegte etc. saa jeg giver det en chance.

god fornoejelse.

T

<{POST_SNAPBACK}>

Det "natrurlige" look er jo en smags sag. Dog er jeg enig med dig i, at et overpumpet look ikke er fedt. Det skal jo ikke være en hæmmende faktor at være stærk - tænkre i ekstreme tilfælde hvor man har set at vedkommende er blevet en deformitet. Men en mellem ting er sku lækkert, sådan atletisk eller ligende.. ! Anyways, synes nu det er fint at kombinere lidt cardio og vægte i vinter månederne... !!

Men det er - for mig - bare lidt svært at finde ud af om 3xjern og 1xmtb om ugen er fint.. Men jeg må jo bare prøve mig frem !

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bulket siden marts og har taget ca. 9 kg på, jeg har trænet med vægte tre gange om ugen samtidig med jeg også har løbet tre gange om ugen. jeg har kørt bulken med et energi overskud på ca. 1500 kj/350 kcal.

<{POST_SNAPBACK}>

Okay, det lyder da meget fornuftigt... Hvordan er dit gain så - er det mest muskelmasse eller er det lige dele fedt og muskler ? ( Ved godt det er svært at sige, men bare et skud i duggen?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share