spiser jeg for mange æggeblommer?


Chil
 Share

Recommended Posts

Med mindre I er ved at cutte er det fuldstændigt vanvittigt, at smide alle de blommer ud. Blommen indeholder godt nok fedt, men desuden en masse protein og vitaminer. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er i hvert fald vanvittigt at købe hele æg hvis man kun skal bruge hviderne. Nu kan de heldigvis købes seperat :smile:

Link to comment
Share on other sites

der er en artikel i det nye FLEX vedroerende aeggeblommer, efter sigende skulle det ikke have noget ondt paa sig.

jeg spiser selv mindst 5-6 aeg (max2-3 blommer) om dagen og har gjort det i mange, mange aar og jeg lider paa ingen maader af forhoejet kolesterol.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er også folk som ryger i mange mange år uden at lide af nogen sygdomme. Det gør det bare ikke til sundt ej heller fornuftigt. Ikke en helt god argumentationsform.

Link to comment
Share on other sites

Tror det stubbe prøver at sige er at det vil kunne væsentligt øge mange andre menneskers kolesteroltal - det er de færreste der lige har styr på hvad det ligger på. Højt kolesteroltal er een af de største syndere til atherosclerose så det er en dum proteinkilde, imo

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Tror det stubbe prøver at sige er at det vil kunne væsentligt øge mange andre menneskers kolesteroltal - det er de færreste der lige har styr på hvad det ligger på. Højt kolesteroltal er een af de største syndere til arteriesklerose så det er en dum proteinkilde, imo

<{POST_SNAPBACK}>

Det var min pointe, men fødevarer kan faktisk påvirke hjertekarsygdomme uafhængigt af kolesteroltallet.

Link to comment
Share on other sites

der er en artikel i det nye FLEX vedroerende aeggeblommer, efter sigende skulle det ikke have noget ondt paa sig.

jeg spiser selv mindst 5-6 aeg (max2-3 blommer) om dagen og har gjort det i mange, mange aar og jeg lider paa ingen maader af forhoejet kolesterol.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er også folk som ryger i mange mange år uden at lide af nogen sygdomme. Det gør det bare ikke til sundt ej heller fornuftigt. Ikke en helt god argumentationsform.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm jeg æder tit 4-5æg om dagen (alle med blommer), flere gang om ugen - Og så en omelet med 10-12 æg i weekenderne når damen og jeg har tøms og hun VIL ha fars omelet :w00t::cooldance::laugh:

Men hvad skulle symptomerne være hvis det skulle være skidt?

Edited by Mi$taH
Link to comment
Share on other sites

der er en artikel i det nye FLEX vedroerende aeggeblommer, efter sigende skulle det ikke have noget ondt paa sig.

jeg spiser selv mindst 5-6 aeg (max2-3 blommer) om dagen og har gjort det i mange, mange aar og jeg lider paa ingen maader af forhoejet kolesterol.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er også folk som ryger i mange mange år uden at lide af nogen sygdomme. Det gør det bare ikke til sundt ej heller fornuftigt. Ikke en helt god argumentationsform.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm jeg æder tit 4-5æg om dagen (alle med blommer), flere gang om ugen - Og så en omelet med 10-12 æg i weekenderne når damen og jeg har tøms og hun VIL ha fars omelet :w00t::cooldance::laugh:

Men hvad skulle symptomerne være hvis det skulle være skidt?

<{POST_SNAPBACK}>

Der er ingen symptomer på at øge kolesteroltallet, øge blodpladernes aggresitet, osv. Når man først får symptomer kan det være i form at hjertebanken, angina pectoris, AMI, osv.

PS. det er ikke sikkert det er usundt for dig eller din nabo, men for nogle vil det være.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Er det så forkert hvad Langer skriver på hans hjemmeside ?

Æg er dårligt for mit kolesteroltal !

Forkert !

Med et normalt kolesteroltal kan du uden problemer spise æg og andre kolesterolbomber som fx rejer. Æg er en god kilde til proteiner og mange andre næringsstoffer.

      Selv om æg indeholder kolesterol, er det ikke det, som presser kolesteroltallet i vejret. For når kroppen får mere kolesterol end sædvanligt, skruer den bare sin egen kolesterolproduktion tilsvarende ned.

      Kun hvis du har et markant forhøjet kolesterol, bør du holde igen med æg.

      Meget værre for kolesteroltallet er madens mættede fedt og transfedtsyrer. Mættet fedt finder du især i mejeriprodukter og fedt kød, mens der kan være mange transfedtsyrer i industrifremstillede kager, kiks, wienerbrød, chokolade-barer og mikroovns-popcorn. Transfedtsyrer kan også skjule sig under betegnelsen ’hydrogeneret’ fedt.

http://www.jerk.dk/kostmyter.htm

Link to comment
Share on other sites

Er det så forkert hvad Langer skriver på hans hjemmeside ?
Æg er dårligt for mit kolesteroltal !

Forkert !

Med et normalt kolesteroltal kan du uden problemer spise æg og andre kolesterolbomber som fx rejer. Æg er en god kilde til proteiner og mange andre næringsstoffer.

      Selv om æg indeholder kolesterol, er det ikke det, som presser kolesteroltallet i vejret. For når kroppen får mere kolesterol end sædvanligt, skruer den bare sin egen kolesterolproduktion tilsvarende ned.

      Kun hvis du har et markant forhøjet kolesterol, bør du holde igen med æg.

      Meget værre for kolesteroltallet er madens mættede fedt og transfedtsyrer. Mættet fedt finder du især i mejeriprodukter og fedt kød, mens der kan være mange transfedtsyrer i industrifremstillede kager, kiks, wienerbrød, chokolade-barer og mikroovns-popcorn. Transfedtsyrer kan også skjule sig under betegnelsen ’hydrogeneret’ fedt.

http://www.jerk.dk/kostmyter.htm

<{POST_SNAPBACK}>

Ja og nej. Ved et indtag af 1 æg om dagen er det korrekt, men ved et indtag af 5 æg om dagen er det ikke korrekt, der er kroppen ikke længere i stand til effektivt af nedjustere sin egenproduktion af kolesterol. Som jeg læser det er det skrevet til den brede befolkning, hvor man almindeligvis ikke indtager 5 æg dagligt over længere tid.

Man ved ikke hvem der kan håndtere et sådan indtag og det frarådes derfor generelt. Situationen er meget lig rygning blot mindre slem.

Link to comment
Share on other sites

Det er altid farligt at være absolut - det var jeg måske i mit tidligere indlæg, bemærk dog at jeg IKKE sagde absolut at øget kolesterolindtag = øget plasma koncentration af kolesterol (som er ment at medføre athschlerosis)

Jeg synes derimod det link du henviser til er lidt dumt, der bliver først konstanteret at et forhøjet indtag af kolesterol IKKE giver en højere plasmakoncentration

Selv om æg indeholder kolesterol, er det ikke det, som presser kolesteroltallet i vejret.  For når kroppen får mere kolesterol end sædvanligt, skruer den bare sin egen kolesterolproduktion tilsvarende ned.
Herefter konstateres der:
Kun hvis du har et markant forhøjet kolesterol, bør du holde igen med æg.

Hov, hov hvorfor nu det

Jo to ting som jeg umiddelbart kan se. Jeg mener at have faldet over flere undersøgelser der viser at et højt indtag af kolesterol 1) kan øge plasmakoncentrationen af LDL kolesterol 2) kan forskyde balancen mellem LDL kolesterol og de gode kolesteroler

Jeg kan gå ind på pubmed og begynde at søge som en vanvittig efter links der bekræfter det (såfremt jeg da husker rigtig, hvilket jeg er rimelig sikker på jeg gør) - men vil egentlig helst være fri medmindre nogen hårdnakket benægter ovenstående

Ja, det er da rigtigt at øget indtag af kolesterol hæmmer syntesen af kolesterol i leveren til en hvis grænse (HMG-CoA reduktase) men føler mig ret overbevist om at den mængde som Chill indtager vil øge plasmakoncentration af cholesterol alligevel, den enzymatiske hæmning fungerer vil kun til en hvis grænse

Nej jeg vil mene at indtag af mere end 1 æg pr dag er noget skidt, det kan resultere i hypercholesterolemi på langt sigt, specielt hvad angår dem der er genetisk disponeret for det, og alt tyder på at hypercholesterolaemi er een af hovedgrundene til atherosclerose derfor, skidt.

Link to comment
Share on other sites

Fandt forresten lige, til min store tilfredsstillelse, nedenstående:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...684&query_hl=21

For at summere op er det en undersøgelse der viser at indtag af 2æg pr dag med måltiderne øger LDL væsentligt, og sænker HDL (high density lipoproteiner --> god kolesterol) op til 13%, yderligere konkluderes der at at plasmakoncentrationen af fedtstyrer også væsentligt øges, og her snakker vi altså bare 3 ugers indtag af æg.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Fandt forresten lige, til min store tilfredsstillelse, nedenstående:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...684&query_hl=21

For at summere op er det en undersøgelse der viser at indtag af 2æg pr dag med måltiderne øger LDL væsentligt, og sænker HDL (high density lipoproteiner --> god kolesterol) op til 13%, yderligere konkluderes der at at plasmakoncentrationen af fedtstyrer også væsentligt øges, og her snakker vi altså bare 3 ugers indtag af æg.

<{POST_SNAPBACK}>

så du mener på bagrund af artiklen at man max bør spise 1 æg pr. dag?

Link to comment
Share on other sites

Der er også folk som ryger i mange mange år uden at lide af nogen sygdomme. Det gør det bare ikke til sundt ej heller fornuftigt. Ikke en helt god argumentationsform.

Hvordan skulle det skade ham hvis hans kolesteroltal ikke er forhøjet ?

<{POST_SNAPBACK}>

:wink:

Edited by exercisemadness
Link to comment
Share on other sites

så du mener på bagrund af artiklen at man max bør spise 1 æg pr. dag?

Nej - slet ikke

Jeg hørte så sent som for en uge siden en overlæge holde foredrag om hvorledes kolesteroltallet (højest sandsynligt) spiller ind på athschlerose og mener at have læst flere steder at man skal holde sig fra mere end eet æg pr dag.

Grunden til jeg nævnte artiklen på pubmed var bare kort for at illustrere at et (stort) indtag af kolesterol i kosten kan påvirke plasma kolesterol koncentrationen. Man kan simpelthen ikke give kostråd på baggrund af sådan et lille link som jeg lavede der, det var bare for at understrege min pointe, sådan som jeg tror det hænger sammen.

Desuden er jeg heller ikke kvalificeret på nogen måde til at give kostråd, deltager blot i debatten om hvordan jeg tror det er, der er ingen garantier for det jeg siger er rigtigt, men en god sandsynlighed :)

Men hvis du spørger mig, så ja - hold dig max til eet æg om dagen - det ville jeg gøre

Link to comment
Share on other sites

så du mener på bagrund af artiklen at man max bør spise 1 æg pr. dag?

Nej - slet ikke

Jeg hørte så sent som for en uge siden en overlæge holde foredrag om hvorledes kolesteroltallet (højest sandsynligt) spiller ind på athschlerose og mener at have læst flere steder at man skal holde sig fra mere end eet æg pr dag.

Grunden til jeg nævnte artiklen på pubmed var bare kort for at illustrere at et (stort) indtag af kolesterol i kosten kan påvirke plasma kolesterol koncentrationen. Man kan simpelthen ikke give kostråd på baggrund af sådan et lille link som jeg lavede der, det var bare for at understrege min pointe, sådan som jeg tror det hænger sammen.

Desuden er jeg heller ikke kvalificeret på nogen måde til at give kostråd, deltager blot i debatten om hvordan jeg tror det er, der er ingen garantier for det jeg siger er rigtigt, men en god sandsynlighed :)

Men hvis du spørger mig, så ja - hold dig max til eet æg om dagen - det ville jeg gøre

<{POST_SNAPBACK}>

dvs. pubmed kom ind som vaerende handy i laengden?

Link to comment
Share on other sites

Der er også folk som ryger i mange mange år uden at lide af nogen sygdomme. Det gør det bare ikke til sundt ej heller fornuftigt. Ikke en helt god argumentationsform.

Hvordan skulle det skade ham hvis hans kolesteroltal ikke er forhøjet ?

<{POST_SNAPBACK}>

:wink:

<{POST_SNAPBACK}>

men fødevarer kan faktisk påvirke hjertekarsygdomme uafhængigt af kolesteroltallet.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hvordan påvirker kolesterol indtag risikoen for at få hjerteproblemer hvis en kolestrerol er normalt/lavt?

Jeg fik for nyeligt mit målt bla pga en historie med forhøjet kolesterol og hjertkarsygdomme i familien. Mit totale kolesterol var normalt, mit lds ganske lavt og HDL ganske højt.

Jeg holder ikke igen med de hele æg. Havde faktisk denne gang givet den en smule ekstra gas for at se hvad der ville ske.

Når min HDL/LDL ratio er god og mit totlae kolesterol og triglycerider også er flotte (triglycerider var dejligt lave) er der så andre grunde til at være bekymret for mit æggeblommeindtag?

Det kunne være rart at få et par stikord man selv kunne researche videre med :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share