Forskelle i kondition


Oksen fra Århus N
 Share

Recommended Posts

Hvordan hulen kan det gå til, at nogle mennesker kan drikke som svampe og ryge som skorstene, og stadig have en fysik som en NAVY SEAL? Eksempel: En af min fars kolleger var på et røgdykker-kursus (det er en stor arbejdsplads med eget brandkorps), og i den forbindelse skulle man prøve at forbruge mindst muligt ilt, når man gik igennem forhindringsbanen. Den, der brugte mindst ilt, var en fyr, som både ryger og drikker. Han gik nærmest upåvirket rundt, imens en toptrænet karate-instruktør stod og hev efter vejret. Hvordan kan sådan noget være muligt? Hvad er logikken i det?

Et andet kendt eksempel er Ian Flemming (forfatteren, der skabte James Bond). Der var meget få dage i hans voksne liv, hvor han ikke fik en flaske bourbon og 70 smøger (og hans erotiske erobringer skulle tælles i flere hundrede). Ikke desto mindre var han i en sådan form, at man, lettere spøgende, sagde om ham, at han kunne løbe en dobermann træt. Det skal så siges, at hans hjerte sagde stop, da han var 57 år.

Er der bare nogen, der, hvad kondi angår, kan gøre hvad pokker de vil? Hvad tror I?

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel "bare" om at være heldigt genetisk disponeret. Det gælder vel i samme udstrækning i styrkerelaterede spørgsmål. Nogle kan squatte 100 kg lige fra gaden, andre kan knap efter 2 år træning.

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Nu er de 2 scenarier du beskriver jo ikke direkte slægtet med det at være i "god form".

Jeg kender da adskillige personer som er i "god form" (har et højt kondital) men ikke er i stand til at holde vejret særlig længe. Desuden kender jeg også en som ligeledes har drukket meget sprut og har været sammen med mange kvinder, og ikke af den grund er i specielt "god form" :tongue:

Så nej, hvis god form skal betragtes ud fra kondition (kondital(Vo2max) så har det lidt med genetik at gøre, men bestemt også hård træning. Der er IKKE nogen der går ind fra gaden og løber et Marathon på 3 timer jo.

Link to comment
Share on other sites

nu kan det godt være det bar er mig, men i dit første eksempel med karate-gutten og rygeren/spritteren, hvor de sku gennem det røgdykkeri, er det så ikke klart at sidst nævnte klarer det mega let... han er jo vandt til at sidde på værtshuse i tykke tåger af røg, mens han endda selv sidder og inhalere endnu mere af det, så syns da han må ha lidt a en fordel :wink:

Link to comment
Share on other sites

nu kan det godt være det bar er mig, men i dit første eksempel med karate-gutten og rygeren/spritteren, hvor de sku gennem det røgdykkeri, er det så ikke klart at sidst nævnte klarer det mega let... han er jo vandt til at sidde på værtshuse i tykke tåger af røg, mens han endda selv sidder og inhalere endnu mere af det, så syns da han må ha lidt a en fordel :wink:

Nu ved jeg ikke, hvor alvorligt, du mener dit indlæg. Nu handler røgdykning jo ikke om at kunne sluge mest muligt røg. Man har friskluft-masker osv. til at holde røgen UDE. Min pointe var, at en mand, der nærmest gør alt for at smadre sine lunger, kunne bruge mindre ilt end en toptrænet fyr. Men I har ret: det er sq ikke fair.

Link to comment
Share on other sites

Måske havde ham der vandt røgdykkerkonkurrencen en stor medfødt lungekapacitet (store lunger). Dette har betydning når man skal holde vejret men ikke betydning for kondition. Her er flaskehalsen hjertets slagvolumen mælkesyregrænsen og musklernes evne til at optage ilt - lungekapaciteten er ikke flaskehals i den forbindelse. Olympiade deltagere på 100 m udnytter til eksempelsvis kun 90 pct af deres lungekapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Er selv uddannet røgdykker.

Mulige forklaringer:

1) Den ene var nervøs over at være inde. Det kan få pulsen til at gå amok, og dermed også vejrtrækningen

2) Tilvænning til udstyr. Nogen glemmer at trække vejret dybt. Hvis du trækker vejret i stød bruger du meget mere ilt. Og det er jo ikke helt naturligt at have maske på, så det kræver altså lidt tilvænning

3) Indsats. Du siger de skal gå banen igennem, men der kan jo være forskel på hvor meget han har slæbt på, osv. Du sveder som en svin i fuld dragt.

4) Kropsvægt. Stor mand = mere ilt. På mit hold var det da helt klart sådan at jo spinklere de var, jo mindre ilt forbrugte de også. Men man kunne nu også generelt se forskel på hvem der var i god og dårlig kondition. Dårlig kondtion = stort iltforbrug.

Ham der brugte mindst ilt på mit kursus var i øvrigt også ryger. Men han var lille og spinkel, og i god form.

Link to comment
Share on other sites

Der er IKKE nogen der går ind fra gaden og løber et Marathon på 3 timer jo.

Nej bestemt ikke. Men det er også svaert at goere indendoere. Bwahaaahaaaaahaaaa :rofl2:

hehe baaaah :laugh: medmindre man bruger et af de dersens smarte Technogym løbemaskiner, er sikker på man gerne må løbe 3 timer på dem. :tongue:

ellers prøv her http://www.lga.de/de/aktuelles/index_indoormarathon.shtml :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share