Udo's Choice


ja5260
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg sad og læste en lille information omkring Udo's.

Der påstod at Udo's ville kunne hjælpe med:

- Fedtforbrændingen.

- Præstationsevnen.

- Muskelmassen.

- Udholdenheden.

- Restitutionen.

- Og Fløjsblød hud :raisebrow:

Nogle der kan dokumentere dette?

Eller har erfaringer med produktet.

Bruger whey proteinpulver, og kreatin i forvejen :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Effekten man muligvis opnår ved at indtage Udo's er næppe på grund af dette "fantastiske" produkt. Det skyldes ganske enkelt en bedre fedtsyrefordeling og et større indtag af N3. Dette kan opnås på mange andre og sikkert billigere måder.

At produktet så muligvis heller ikke overholder det de lover er interessant.

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Jeg er enig med Stubbe i, at der er andre og billigere måder end Udos Choice. Her tænker jeg på ren rapsolie og produkter, der indeholder uhærdet rapsolie suppleret med begrænsede mængder af den n-3-rige hørfrøolie. Måske er "Becel Flydende"-margarine også en mulighed (?).

Udos Choice er skånsomt behandlet. Derfor må den indeholde små mængder af stoffer (ikke fedtsyrer). Dette kan resultere i en sundhedsgavnlig "Plante-effekt" - lidt på samme måde, som når man spiser frugt og grøntsager.

Spørgsmålet er bare, om denne sundhedsgavnlige effekt er så stor, så produktets høje pris kan retfærdiggøres. Jeg tvivler. Muligvis kan man nøjes med en billigere olie - og så supplere med produkter, der indeholder grøn the, hvidløg eller hyben for at få en "plante-effekt". Det vil der være rigeligt med penge til, hvis man dropper Udos Choice.

Link to comment
Share on other sites

Hej Simon HP. :wink:

Nej, jeg har ikke viden nok til at kunne anbefale bestemte rapsolier.

Der findes to typer af rapsolie: Den skånsomt behandlede type og den billige rensede industriolie.

Hvilken type, der er bedst, ved jeg ikke. Den skånsomt behandlede indeholder godt nok stoffer (ikke fedtsyrer) i små mængder, som er fjernet i den billige rensede industriolie. Det må give en "plante-effekt" i stil med den, man opnår ved at spise grøntsager og frugt. Men om dette gør, at den skånsomt behandlede olie er MARKANT sundere end den billige rensede industriolie, ved jeg ikke.

Personligt synes jeg, at det er godt, at der er de 2 typer at vælge imellem. Hvis man pludselig finder et "usundt" stof i den skånsomt behandlede olie, kan man så skifte til den billige rensede industriolie. Og modsat: Hvis den skånsomt behandlede olie viser sig at være MARKANT sundere end den anden, kan man skifte fra industriolien til den skånsomt behandlede.

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Jeg er enig med Stubbe i, at der er andre og billigere måder end Udos Choice. Her tænker jeg på ren rapsolie og produkter, der indeholder uhærdet rapsolie suppleret med begrænsede mængder af den n-3-rige hørfrøolie. Måske er "Becel Flydende"-margarine også en mulighed (?).

Udos Choice er skånsomt behandlet. Derfor må den indeholde små mængder af stoffer (ikke fedtsyrer). Dette kan resultere i en sundhedsgavnlig "Plante-effekt" - lidt på samme måde, som når man spiser frugt og grøntsager.

Spørgsmålet er bare, om denne sundhedsgavnlige effekt er så stor, så produktets høje pris kan retfærdiggøres. Jeg tvivler. Muligvis kan man nøjes med en billigere olie - og så supplere med produkter, der indeholder grøn the, hvidløg eller hyben for at få en "plante-effekt". Det vil der være rigeligt med penge til, hvis man dropper Udos Choice.

Hej Jan.

Men hvis man endelig skulle bruge Udo's.

Vil det så sige man så vidt som muligt skal afskaffe alt fedt i maden, og erstatte med dette produkt?

Lige i øjeblikket bruger jeg bare solsikkeolie til stegning.

Er dette et udemærket produkt?

Hvad med fiskeolie'er ?

Edited by ja5260
Link to comment
Share on other sites

Hej ja5260.

Antaeus fra dette debat-forum, Anette Harbech Olesen fra FADK og læge Peter Marckmann har hver deres bud på det optimale n-6/n-3-forhold. Hvis jeg tager et gennemsnit af disse 3 personer, lander vi på ca. 4 gange flere n-6- end n-3-fedtsyrer. Så et n-6/n-3-forhold på ca. 4 til 1 kan være et godt bud. Når jeg får læst Udo Erasmus danske udgave om fedt, vil jeg finde ud af, hvad hans bud er. Så har jeg 4 personer at tage et gennemsnit ud fra. Fremtidig forskning vil så vise, om dette forhold holder.

En del mennesker på vestlig kost får mere end 4 gange så mange n-6-fedtsyrer end n-3. Så hvis du bruger margariner, olie eller minarine med mere end 4 gange så mange n-6-fedtsyrer som n-3, er det efter min mening en god ide at begrænse forbruget og så supplere med en n-3-rig olie. (Undtagelsen er her olivenolie). Ellers risikerer du jo at forværre dit n-6/n-3-forhold.

Du bruger solsikkeolie. Denne har højst sandsynlig mere end 4 gange så mange n-6- som n-3-fedtsyrer. (Der kan dog være kommet nye og forædlede fedtsyrer på markedet med en anden fedtsyresammensætning). Derved risikerer du at forværre dit n-6/n-3-forhold.

Derfor synes jeg, at du bør begrænse dit forbrug af solsikkeolie og så supplere med en n-3-rig olie så som Udos Choice, "Nutridan Omega 3", hørfrøolie eller lignende produkter. Det er jo også denne løsning, som du selv har valgt. (Jeg kan dog ikke svare dig på, om kvaliteten af "Nutridan omega 3" er god eller ej. Dog ved jeg, at den har et lavt indhold af transfedtsyrer).

Der er i fag/interesse-kredse MEGET stor uenighed om, hvilke olier, som man kan stege i. (Se de andre tråde). Hvem, der har ret, ved jeg ikke. Men de fleste er vist enige om, at olivenolie er mere stegestabil end solsikkeolie, rapsolie og flere andre olier.

Jeg vil prøve at give dig et supplerende svar en af dagene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej ja5260. :wink:

Undskyld at jeg først får givet dig det supplerende svar nu.

Personligt arbejder jeg med, at man har en N-3-KVOTE på 3 E% (Energiprocent). Fremtidig forskning vil måske vise, at det er i orden at få 5 E% n-3-fedtsyrer. Men på nuværende tidspunkt synes jeg ikke, at man skal gå højere op end 3 E%.

Det er nemt at regne sin N-3-KVOTE ud, dersom man kender sit energiindtag.

Hvis du er en person på 10.000 KJ, vil 3 E% svare til 300 kj. Et gram fedt indeholder 38 KJ. Så skal du bare dividere 38 op i 300. Dette giver ca. 7,9. Med andre ord har du en N-3-KVOTE på ca. 8 gram n-3-fedtsyrer, dersom du er en person på 10.000 KJ.

Hvis du er en person på 12.000 Kj, bruger du bare samme fremgangsmåde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share