Fodboldtræning


Skvat
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Vi er nogle gutter der har vores egen fodboldklub, og med tre år på bagen har vi nu sikret oprykning til serie 4. Det går forrygende på banen.

Det vi mangler er lidt inspiration til vores træningsaftner. Er der nogle af jer der ligger inde med et link til forskellige øvelser vi kan give os i kast med. Eller bare har lyst til at at beskrive nogle øvelser I bruger til træning. Intet er for trivielt eller kompliceret... (Og vi HAR prøvet løb :wink: )

Håber på mange svar, på forhånd tak...

Bagerstre mand - skvat!

Link to comment
Share on other sites

Intervalspil er en forrygende øvelse.

Stil 2 11-mands mål over for hinanden med 20-30 meters afstand.

Del spillerne op i 4 hold af 2-3 spillere (dvs. 2 hold bestående af en 1. kæde og en 2. kæde). De to kæders målscore skal lægges sammen, således at der findes et taberhold, som skal udføre en straf bestemt af træneren ved øvelsens slutning.

Hver kæde skiftes til at spille 1½ minut med 100% og hver gang der fløjtes lader de to spillende kæder bolden ligge og de to andre kæder fortsætter spillet uden pause. Få så mange afslutninger på som muligt.

Bolden må ikke afleveres tilbage til keeperen og man også gøre spillet endnu bedre ved at inføre maks. 2 berøringer.

- Det er en kanon øvelse da det er en meget alsidig træningsform. Øvelsen er kanon til at få spillerne i form da man kører med 100% og man hele tiden skal bevæge sig for at gøre sig spilbar.

- Alle spillerne rører bolden meget og bliver derfor mere boldsikre.

- Sidst men ikke mindst - DET ER DEN SJOVESTE ØVELSE EVER, da man afslutter meget og har bolden meget. :smile:

Meget enkel men sjov øvelse som spillerne helt sikkert vil se frem til :smile:

Edited by Totti
Link to comment
Share on other sites

En sjov straf til øvelsen kunne være, at man for hver gang man scorede mål fordobler man ens nuværende mål (dog ikke når man er på 0 :wink: ) og når man skød forbi bliv ens mål sat ned på 0 igen.

Straffen er så at det hold der taber skal tage så mange armbøjninger, som målforskellen er på :bigsmile: .

Link to comment
Share on other sites

En sjov straf til øvelsen kunne være, at man for hver gang man scorede mål fordobler man ens nuværende mål (dog ikke når man er på 0 :wink: ) og når man skød forbi bliv ens mål sat ned på 0 igen.

Straffen er så at det hold der taber skal tage så mange armbøjninger, som målforskellen er på :bigsmile: .

Fri for at skyde forbi slutningen af øvelsen

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

Intervalspil er en forrygende øvelse.

Stil 2 11-mands mål over for hinanden med 20-30 meters afstand.

Del spillerne op i 4 hold af 2-3 spillere (dvs. 2 hold bestående af en 1. kæde og en 2. kæde). De to kæders målscore skal lægges sammen, således at der findes et taberhold, som skal udføre en straf bestemt af træneren ved øvelsens slutning.

Hver kæde skiftes til at spille 1½ minut med 100% og hver gang der fløjtes lader de to spillende kæder bolden ligge og de to andre kæder fortsætter spillet uden pause. Få så mange afslutninger på som muligt.

Bolden må ikke afleveres tilbage til keeperen og man også gøre spillet endnu bedre ved at inføre maks. 2 berøringer.

- Det er en kanon øvelse da det er en meget alsidig træningsform. Øvelsen er kanon til at få spillerne i form da man kører med 100% og man hele tiden skal bevæge sig for at gøre sig spilbar.

- Alle spillerne rører bolden meget og bliver derfor mere boldsikre.

- Sidst men ikke mindst - DET ER DEN SJOVESTE ØVELSE EVER, da man afslutter meget og har bolden meget. :smile:

Meget enkel men sjov øvelse som spillerne helt sikkert vil se frem til :smile:

Tak...

Ja, jeg kender den udemærket, det er en glimrende øvelse med en masse fart over feltet og del afslutninger.

Kender du nogle mere taktiske øvelser? F.eks. noget med at lære at naturligt nedsætte afstanden mellem kæderne, indøve nogle moves som kan benyttes i visse tilfælde. Måske øve sig i at komme i undertal eller blive bedre til at spille i undertal?!

Har søgt på nettet, men kan ikke finde en skid, for at sige det pænt...

Edited by Skvat
Link to comment
Share on other sites

En sjov straf til øvelsen kunne være, at man for hver gang man scorede mål fordobler man ens nuværende mål (dog ikke når man er på 0 :wink: ) og når man skød forbi bliv ens mål sat ned på 0 igen.

Straffen er så at det hold der taber skal tage så mange armbøjninger, som målforskellen er på :bigsmile: .

Ja, og hvis man er rigtig hård, så laver man shuttle-runs, en per mål difference.

En shuttel run er, hvor man stille 5-6 kegler - hver med 2-3 meters afstand - op i to rækker og de to hold har så hver sin kegle række.

Først løber man ud til nummer 1 kegle og tilbage igen, så til nummer 2 kegle og helt tilbage igen, så nummer 3 osv... DET er hårdt og i sær efter interval spil :)

Link to comment
Share on other sites

hej

er træner og har været det i længere tid, og har spillet i mange klubber efterhånden. (11 stk ca.)

Det kommer jo helt and på hvilken spillestil i har, og hvad i vil forbedre og hvad i gerne vil nå med træningen. :4crutches:

en god idé er http://www.and-again.com/ der kan man udpege det man gerne vil træne, og der vil komme nogle muligheder.. problemer er måske at en del af øvelserne er til de lidt lavere alders-klasser. :thumb_down:

Men ellers hvis i fortæller mig hvordan i vil og hvordan i spiller, kan jeg godt finde noget frem, som I vil med fordel kunne gøre brug af! så I vil flyve igennem serie 4! :cool::cooldance:

Link to comment
Share on other sites

hej

er træner og har været det i længere tid, og har spillet i mange klubber efterhånden. (11 stk ca.)

Det kommer jo helt and på hvilken spillestil i har, og hvad i vil forbedre og hvad i gerne vil nå med træningen. :4crutches:

en god idé er http://www.and-again.com/ der kan man udpege det man gerne vil træne, og der vil komme nogle muligheder.. problemer er måske at en del af øvelserne er til de lidt lavere alders-klasser. :thumb_down:

Men ellers hvis i fortæller mig hvordan i vil og hvordan i spiller, kan jeg godt finde noget frem, som I vil med fordel kunne gøre brug af! så I vil flyve igennem serie 4! :cool::cooldance:

Tusind tak... deles for linket men specielt at du vil tage dig tid til at tage dialogen. Respekt.

Vi spiller good old 4-4-2 med sweeper og har nogle boldstærke HURTIGE fløje som ligger formidable indlæg og det vil vi gerne bilve bedre til at udnytte, samtidigt med at vores angribere for lavet nogle forskellige løb i feltet, så som en til forreste og en til bagerste osv...

Vi er ellers et hold som spiller bolden rundt og et los i røven på bolden er bandlyst. Vi er gode til at tilbyde. Men vi kan jo altid blive bedre, så hvis du også har nogle øvelser til det, ville det være perfekt. Altså noget med at se op inden man modtager bolden, tilbyde sig, og spille den rundt.

På forhånd mange mange tak...

Link to comment
Share on other sites

Her er 3 øvelser man kan lege lidt med! Det er primært spil i alm. og "target" er ikke på kantspil, men mere "før kant spil" hvis man kan sige det! :dry: Jeg ligger nogle med kantspil ud senere.. :wink:

Det er generelt vigtigt at man ved hvor man skal spille bolden hen inden man får bolden i alle øvelserne.

Hvis du har en mail vil jeg gerne sende mine tegninger over øvelse. B+C, det vil gøre det MEGET nemmere at se hvad det lige er jeg mener!

A: 6:3 på 20 x 25 m

Én spiller befinder sig hele tiden i det centrale område og bruges som station til at centrere modstander og dermed skabe plads på kanterne. 2 berøringer for alle; evt senere 1 berøring for central spiller.

• Spil ind centralt

• Flyt bolden hurtigt; Klap til den

• Coaching af hinanden; især central spiller

• Hold bolden på gulvet og reparér hurtigt dårlige afleveringer

det er især vigtigt i denne øvelse at vide hvor man skal spille bolden hen!

Hvis man vil være god til at spille på kanterne er det vigtigt at man kan spille ind centralt for at flytte modstanderen og derved give plads til kanterne

B: Spil centralt inden scoring (7-9 mod 7-9)

Banen, kan spilles på 7 mands hvis man ikke har to målmænd.

Man trækker 2 streger hen over banen vha 4 store kegler, ca 7-10 meter fra midten på hver side af midten.

Ud fra de 3 streger ( midten er også en streg) laver man 2 midt zoner på hver side af midten, ca omkring bue størrelse evt større.

Ens hold har zonen på modsatte banehalvdel, som den skal spilles op i. inden man må spille over stregen på den anden side af midten.

2 zoner, 1 til hvert hold.

Skal spilles ind i zone, før man må bevæge sig over linien.

Regler normal fodbold med indkast og hjørne + offside

Forsættelser

 Kun 2 berøringer centralt

 Kun 1 berøring centralt

 2 berøringer i hele midtzone

Coaching

• Bagspil er vigtigt! ( vente på en mulighed til at spille op i firkanten )

• Flyt bolden hurtigt

• God første berøring

• Spil på rigtige fod

• Forfinteløb

C: spil under pres

A) 5 mod 5

B) 7 mandsbane delt op i 3 zoner A B C

C) 4 fra hvert hold skal røre bolden i hver enkelt zone før man må score

D) Der er ingen nødvendig rækkefølge

E) Hvis man erobre bolden i zone B (midten) skal man kun opfylde krav om 4 pers. i zone B + evt C hvis man skal score oppe i zone C. Hvis man erobre i zone C kun Zone C.

Håber det noget, man kan bruge til lidt, skal nok følge op flere af de ting du nævner senere... men en lille start.. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Her er 3 øvelser man kan lege lidt med! Det er primært spil i alm. og "target" er ikke på kantspil, men mere "før kant spil" hvis man kan sige det! :dry: Jeg ligger nogle med kantspil ud senere.. :wink:

Det er generelt vigtigt at man ved hvor man skal spille bolden hen inden man får bolden i alle øvelserne.

Hvis du har en mail vil jeg gerne sende mine tegninger over øvelse. B+C, det vil gøre det MEGET nemmere at se hvad det lige er jeg mener!

A: 6:3 på 20 x 25 m

Én spiller befinder sig hele tiden i det centrale område og bruges som station til at centrere modstander og dermed skabe plads på kanterne. 2 berøringer for alle; evt senere 1 berøring for central spiller.

• Spil ind centralt

• Flyt bolden hurtigt; Klap til den

• Coaching af hinanden; især central spiller

• Hold bolden på gulvet og reparér hurtigt dårlige afleveringer

det er især vigtigt i denne øvelse at vide hvor man skal spille bolden hen!

Hvis man vil være god til at spille på kanterne er det vigtigt at man kan spille ind centralt for at flytte modstanderen og derved give plads til kanterne

B: Spil centralt inden scoring (7-9 mod 7-9)

Banen, kan spilles på 7 mands hvis man ikke har to målmænd.

Man trækker 2 streger hen over banen vha 4 store kegler, ca 7-10 meter fra midten på hver side af midten.

Ud fra de 3 streger ( midten er også en streg) laver man 2 midt zoner på hver side af midten, ca omkring bue størrelse evt større.

Ens hold har zonen på modsatte banehalvdel, som den skal spilles op i. inden man må spille over stregen på den anden side af midten.

2 zoner, 1 til hvert hold.

Skal spilles ind i zone, før man må bevæge sig over linien.

Regler normal fodbold med indkast og hjørne + offside

Forsættelser

 Kun 2 berøringer centralt

 Kun 1 berøring centralt

 2 berøringer i hele midtzone

Coaching

• Bagspil er vigtigt! ( vente på en mulighed til at spille op i firkanten )

• Flyt bolden hurtigt

• God første berøring

• Spil på rigtige fod

• Forfinteløb

C: spil under pres

A) 5 mod 5

B) 7 mandsbane delt op i 3 zoner A B C

C) 4 fra hvert hold skal røre bolden i hver enkelt zone før man må score

D) Der er ingen nødvendig rækkefølge

E) Hvis man erobre bolden i zone B (midten) skal man kun opfylde krav om 4 pers. i zone B + evt C hvis man skal score oppe i zone C. Hvis man erobre i zone C kun Zone C.

Håber det noget, man kan bruge til lidt, skal nok følge op flere af de ting du nævner senere... men en lille start.. :cooldance:

Svendguld du er guld værd!

Mange tak for dit svar, jeg er specielt glad for dit forslag om zoner den skal spilles igennem inden bolder føres videre over banen. Jeg har forsøgt det en enkelt gang, uden de store success. Havde lidt glemt den efter jeg selv har været "udsat" for den i tiderens morgen i ynglinge DM. Fedt at høre at den at den stadig kan bruges :) Og ikke mindst at få sat ord på hvad der i virkeligheden foregår og ikke mindst hvorfor!

Jeg vil mægtig gerne have nogle tegninger el.lign hvis du skulle ligge inde med det. Min mail adresse er

[email protected]

Du er selv træner, som du siger, hvor træner du og hvilket niveau og aldersgruppe er vi ude i? Hvad har du gjort for at blive træner?

Skvat

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share