snak om prots i go'morgen dk...


devito
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg så det godt. Ham ernæringseksperten de havde inde sagde hele tiden "ifølge den Olympiske Komité og Team Danmark...." Det virkede meget som om han ikke viste så meget om det.

Desuden blev det jo heller ikke nævnt at det er bedre at bruge i nogle sportsgrene fremfor andre. Eksempelvis styrketræning vs. bordtennis. I bund og grund kunne man ikke bruge det de sagde til det helt store...

Link to comment
Share on other sites

Jeg så det desværre ikke, men vil da lige kommentere

lige meget hvor stor du er så er 17,5g efter træning rigeligt :laugh:
det ved man faktisk ikke om det er eller ej men det kunne tyde på at det er i det omfang, og det er hvis man ikke har indtaget noget før og under træningen, hvor behovet efter jo så ville have været lavere. Men siden du griner af det kan du måske gøre os klogere omkring proteinbehov efter træning?
Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke helt enig i at 17,5 g efter træning er nok!

Jeg har personligt læst mig til mange steder at man i kraftdiscipliner (kuglestød, vægtløftning mfl.) skal have 2,5-2,8g protein pr. kg kropsvægt om dagen. Jeg vejer 116 kg... Det er 290-325 gram protein om dagen! Det betyder jeg er nødt til at hælde minimum to shakes ned om dagen, og hvis den ene af dem skal ligge efter træning, så er 17,5 gram protein bare ikke nok!

Hvis man køber sit proteinpulver i et fitnesscenter eller hos MATAS, så tænker man sig heller ikke om...

En liter Matilde Cakaomælk: 35 gram protein. 6,95 kr, når de ikke er på tilbud...

En spand proteinpulver fra min forhandler (Intet navn!) 699 kr for 5 kg. 4,92 kr pr 35 gram pulver...

Så hvis man ikke bruger flaskevand, så er det billigere! :laugh:

Desuden er Cakaomælk heller ikke PERFEKT... http://www.motion-online.dk/kost_og_tilsku...agn_op_arla%21/

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke så det kommer det igen om ca 20 min efter nyhederne.
Tak for oplysningen :smile:

Nu er jeg ikke helt enig i at 17,5 g efter træning er nok!
Det er fair nok. Hvis du kan underbygge det vil det tilmed være interessant.

Jeg har personligt læst mig til mange steder at man i kraftdiscipliner (kuglestød, vægtløftning mfl.) skal have 2,5-2,8g protein pr. kg kropsvægt om dagen. Jeg vejer 116 kg... Det er 290-325 gram protein om dagen! Det betyder jeg er nødt til at hælde minimum to shakes ned om dagen, og hvis den ene af dem skal ligge efter træning, så er 17,5 gram protein bare ikke nok!
Det er derimod direkte forkert. Man har aldrig set et behov for eller gavn af et indtag på over 2 gram protein pr kg kropsvægt. Derudover er der forskel på om 17,5 gram er nok til at dække ens behov og hvad man reelt gør.
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil så godt lige sige at jeg glemte at skrive at det rent faktisk er i en bog som Team Danmark har været med til at udvikle, jeg har læst det med proteinet... Jeg spiser ikke 300 gram protein om dagen, men jeg spiser i hvert 150... Jeg synes egentligt jeg underbyggede det meget godt med det næste jeg skrev!

Men det er i øvrigt irrelevant! Faktum er at cakaoskummetmælk slet ikke er det vidundermiddel som alle gør det til. Jeg bruger det kun i den første periode af min træning. Derefter står den benhårdt på proteinpulver...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentligt jeg underbyggede det meget godt med det næste jeg skrev!

Med "underbygge" mente Stubbe om du havde links til noget videnskabeligt...

Diskussionen er hvorvidt det har nogen effekt at indtage mere end 17.5 g protein efter træning - og ikke hvordan det lige passer med samlede indtag (selvom det er selvfølgelig er lidt underligt, hvis måltidet efter træning indeholder mindre protein end fx frokosten - men nok om det)

Men det er i øvrigt irrelevant! Faktum er at cakaoskummetmælk slet ikke er det vidundermiddel som alle gør det til.

Irrelevant? Du snakker lidt i øst og lidt i vest. Du er den eneste i denne tråd der har snakket om cacao. Du snakker lidt om cacao pris i dit første indlæg, og så lidt om cacao som "vidundermiddel" i det indlæg - men ingen andre snakker om cacao overhovedet? Så jeg kan ikke rigtigt se hvor du vil hen med det (ihvertfald ikke i forhold trådens emne om hvorvidt 17.5 g protein efter træning er nok)

Stubbe > Såvidt jeg husker postede du nogle studier på et tidspunkt, omkring noget med 0.2g protein og 0.4g carbs efter træning - er det noget der kan findes frem igen? (Jeg magter ikke lige at finde noget med søgefunktionen idag)

Edited by Limited
Link to comment
Share on other sites

Det der er mest til grin er argumentationen for hvorfor proteinpulver er "unødvendigt".

De står og peger på 17,5 gram protein til en pris af 5 kroner og siger det er toppen.

Hvis de nu regnede lidt på det:

De dyreste mærker af protein ligger vel omkring 300 kr. kiloet og de billigste omkring 100 kr.

Med et proteinindhold på omkring 75% giver det 750 gram protein per kilo.

Med de dyreste mærker er prisen omkring 7 kr. for en tilsvarende mængde protein og med de billigste mærker omkring 2 kr.

Desuden slipper man for at få kulhydrater i store mængder.

Hvordan kan de argumentere for at det er fedt? Har de SLET ingen hjerne tilrådighed inde på TV2's redaktion? Deres primære argument var at det var dyrt og unødvendigt? Hvis det er dyrt og unødvendigt, hvordan kan de så anbefale at man skal drikke kakomælk?

Link to comment
Share on other sites

Men siden du griner af det kan du måske gøre os klogere omkring proteinbehov efter træning?

den fortjente jeg måske :tongue:

men jeg vil da gerne udbybe hvorfor jeg griner:

fordi medierne atter atter atter tager det helt ud af en kontekst, med deres såkalte eksperter som de har på besøg.

de siger 17,5g i forhold til hvad :blink: en mand på 70kg eller en på 120kg, at de netop ikke skælner der for mig til at sætte den her: :laugh:

Link to comment
Share on other sites

og for lige at understrege det endnu mere, de har utallige gange haft "eksperter" på besøg som snakker om hvad der feder?

og stubbe du må vel også kunne sige ja til at der er ikke noget som feder, da det er kaloriebalancen der afgører dette...

jeg hører det så tit, det feder og det feder bl.a bl.a.... NEEEEEEEEEEEEEJ ikke hvad men mængden....

Link to comment
Share on other sites

Shotput2012-

Jeg vil så godt lige sige at jeg glemte at skrive at det rent faktisk er i en bog som Team Danmark har været med til at udvikle, jeg har læst det med proteinet.
Det lyder MEGET usansynligt, men hvis du kan vise mig det, skal jeg tage mine ord tilbage.

Limited-

Jeg mener det er helt almindeligt at ens 3 hovedmåltider er større end ens mellemmåltider og hvis de indeholder ca 25-50 gram pr hovedmåltid og knap 20 gram pr mellemmåltid er det nok de færreste som ikke er dækket ind med proteiner. Men ikke interessant i diskutionen om der er behov for det eller ej.

Skal prøve at finde det ved lejlighed, men det var blot løst om hvad der er underbygget.

Kronborgknight-

Hvordan kan de argumentere for at det er fedt? Har de SLET ingen hjerne tilrådighed inde på TV2's redaktion? Deres primære argument var at det var dyrt og unødvendigt? Hvis det er dyrt og unødvendigt, hvordan kan de så anbefale at man skal drikke kakomælk?
Som JEG så programmet, var deres primære budskab at det var unødvendigt for de fleste. Sekundært argumenterede de for at det var dyrt hvis det skulle være. Man kan ofte få kakaomælk til det halve af hvad de nævnte så prisforskellen er ikke helt så stor som du får den til og det er nok mere et spørgsmål om smag og behag i stedet for den krone eller to der gør forskellen. Derudover er de 25-50 gram kulhydrat som er i henholdsvis mælk eller kakaomælk vel heller ikke helt ved siden af hvad der alligevel bør indtages. Det kan ganske vist gøres med bedre kilder som frugt men så er regnestykket et helt andet. Jeg argumenterer ikke for at kakaomælk er det optimale, hvis nogen skulle være i tvivl.

Humseper-

Det anbefalede proteinindtag efter træning er 0,4 gr. pr. kg lbm. Så hvis ens lbm f.eks er 80 kg er 17 gr. jo tydeligvis ikke nok.
Selvom det ikke er helt ved siden af, vil noget lignende 0,3 gr. pr. kg lbm nok være mere faglig korrekt med nuværende viden på området, og så vil det stadigvæk være NOK og det er vel at mærke hvis ikke har indtaget noget før og under træningen.
Link to comment
Share on other sites

den fortjente jeg måske :tongue:

men jeg vil da gerne udbybe hvorfor jeg griner:

fordi medierne atter atter atter tager det helt ud af en kontekst, med deres såkalte eksperter som de har på besøg.

de siger 17,5g i forhold til hvad :blink: en mand på 70kg eller en på 120kg, at de netop ikke skælner der for mig til at sætte den her: :laugh:

Hehe :tongue:

Det er som altid problemet når noget videnskabeligt skal formidles til den almene befolkning. Man vil miste nogle oplysninger. Her tror jeg det lå i målgruppen. Hvis vi tager den bredt vil det måske være personer mellem 50-100 kg og de personer over 100kg som faktisk har en aktivitet som gør de måske har brug for mere er begrænset. Men du har da ret i at det havde været mere interessant at høre om et behov pr. kg kropsmasse eller FFM.

Andet indlæg er jeg enig i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så det også....

Jeg tror ikke han vidste en brik om det, men at han bare havde lavet en hurtig undersøgelse.

Og det var da for dårligt at de ikke nævte noget om styrketræning/bodybuilding, når det netop er her protein pulver bliver brugt mest(tror jeg, har ingen kilde ud over min fornuft :4smartass: )

Link to comment
Share on other sites

Nej selvfølgelig - en cand. brom. ved da ingenting, som en 17-årig ikke har bedre styr på...

Jeg synes det er sådan lidt en holdning mange har her på MOL:

Hvis man læser her, jamen så ved man mere om mange træningsfysiologiske og kostmæssige ting end gennemsnittet i de danske træningscentre. Så snart man så møder folk udenfor træningscentret der mener noget lidt andet, så ryger man straks i forsvarsposition, med det som man tror er den etablerede videnskab - i stedet for at forholde sig lidt kritisk til det man ved.

Link to comment
Share on other sites

dybt skuffende at en mand som Orla Zinck, der normalt er ret fornuftig at høre på,

lukker sådan en omgang vrøvl ud :blink:

Det er fair nok at referere til IOC og Team Danmarks anbefalinger,

men derudover blev proteinbehovet slet ikke sat ind i nogen sammenhæng ??

Desuden er det da usandsynlig dårlig journalistik at bygge historien op omkring at pulveret er dyrt,

når de har købt det til absolut overpris i Matas, eftersom de kunne have googlet sig frem til en kg-pris på nettet på 100 kr på nogle ganske fornuftige produkter, i løbet af et minuts tid...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er sådan lidt en holdning mange har her på MOL:

Hvis man læser her, jamen så ved man mere om mange træningsfysiologiske og kostmæssige ting end gennemsnittet i de danske træningscentre. Så snart man så møder folk udenfor træningscentret der mener noget lidt andet, så ryger man straks i forsvarsposition, med det som man tror er den etablerede videnskab - i stedet for at forholde sig lidt kritisk til det man ved.

Jeg synes bare, det er lidt komisk, at en 17-årig, tilsyneladende uden anden baggrund end MOL-læseri, stiller sig op og påstår, at en bromatolog ikke "ved en brik" om det, han er uddannet i. Jeg synes også, det var et unuanceret indslag, men jeg bilder mig ikke selv ind, at jeg er kvalificeret til hverken af afvise eller godkende det, der blev sagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bare, det er lidt komisk, at en 17-årig, tilsyneladende uden anden baggrund end MOL-læseri, stiller sig op og påstår, at en bromatolog ikke "ved en brik" om det, han er uddannet i. Jeg synes også, det var et unuanceret indslag, men jeg bilder mig ikke selv ind, at jeg er kvalificeret til hverken af afvise eller godkende det, der blev sagt.

Nu har jeg nu engang kun læst artiklen på tv2s hjemmeside, og der spiller han ud med at vi har forskellig protein behov ang mængde og motionsform, ok fair nok, men så begynder han at bruge prisen på protein pulver og kakao som argument og her falder han lidt igennem, idet han har valgt nogle meget dyre produkter. Så er det lige meget om man er uddannet som det ene eller andet, netop det argument med prisen kan enhver der kan søge protein pulver på google argumenterer imod. Mit bedste argument for protein pulver har altid været prisen, selv ville jeg foretrække at drikke kakaomælk og spise kød, men det er dyrt, jeg er på su, selv drikker jeg meget mælk(3,95 for en l. mini) og supplere op med protein pulver. Spiser kun ca. 100g kød om dagen da jeg ikke har råd til mere. Når dagen så er omme har jeg indtaget ca. 140-150 prot. og vejer ca. 80 kg. Og hvis der kom en god undersøgelse om at de sidste 30 gram jeg spiste var hel hul i hovedet, så ville jeg skære noget mælk væk. Men når jeg kommer til penge vil jeg til at æde 200g kød hver aften og skrotter prot tilskudet :-)

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Nu så jeg også godmorgen danmark i morges.

Ikke fordi jeg vil forsvare, men vil bare prøve at få jer til at se i deres retning..! kunne det være at

de mente at 17,5 g protien er nok efter hård træning, hvis det er det kroppen har brug for af "byggesten"..?

I spiser en del mere protien om dagen og efter træning fordi i gerne vil opbygge muskler og der skal en del mere til.. Men nu gik snakken ikke om kropsopbygning i godmorgen danmark, men om hvad selve kroppen har brug for i al almindelighed, det er to forskellige ting!

Noget helt andet, så snakkede de om valleprotien?? og det var en del billigere (smager sikkeret knap så godt) men hvor kan man købe det??? kunne jo være det skulle prøves..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share