Rygproblemer under Squat


bfc
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Da jeg forleden var nede at køre noget front squat, gav det pludseligt et ordenligt ryk omme i ryggen. Jeg kunne straks mærke, at der var noget helt galt, og det gjorde sgu ret ondt, så jeg kørte direkte til lægen, ventede en lille time og kom så endeligt til. Vedkommende mente, at nogle hvirvler eller nerver havde sat sig i klemme omme i ryggen. Jeg smed mig på en briks og vedkommende pressede med fulde kraft nogle bestemte steder på ryggen, hvorefter det gav et ret højt knæk. Desværre var smerten ikke væk, så jeg fik en henvisning til en fysioterapeut, som jeg har været hos i dag. Her fik jeg at vide, at noget nervevæv havde strammet sig godt op og nogle hvirvler kunne være blevet forskubbet en smule, eller ligefrem sat sig i klemme, lige omkring midt på ryggen.

Jeg får ondt hver gang jeg kigger ned af og hver gang jeg roterer overkroppen. Fyssen fortalte mig, at jeg skulle 'hilse' lidt på smerten en gang i mellem for at løsne lidt op i nervevævet (altså, fx kigge nedaf til det begynder at gøre ondt, og så rette hovedet op igen), og hvis smerten ikke er forsvundet på mandag, rådede hun mig til slå et smut forbi igen.

Det er nu anden gang, det sker for mig, så jeg må jo tydeligvis udføre øvelsen forkert (sidste gang var dog under back squat), så teknikken skal der arbejdes på. Jeg går lidt og overvejer om det mon kan være fordi, jeg er for foroverbøjet under øvelsen og af den grund sætter for stort pres på ryggen.

Jeg ville lige høre om der er andre, der har haft samme skade, nogen lignende erfaringer, eller bare har nogen idé om hvor lang tid man skal gå med sådan noget inden man må træne igen (det kunne fyssen ikke fortælle mig)?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Tjaa jeg er nok partisk, da jeg er ex-kiropraktor stud, men det burde en kiropraktor have styr på i løbet af 2 ugers tid. I den tid ville jeg holde mig fra al tung træning og starte langsomt op efter de to uger.

Det lyder som du har fået, er det man populært kalder et facetledssyndrom. Pointen er egentlig bare, at muskler og led er spændt, således du ikke har en god bevægelse i ryggen. Tænk lidt på det som en lille forstuvning, altså behandle det som en ankel-forstuvning el lignende.

God bedring :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svaret, Viper.

Kan jeg begynde at træne overkroppen og ben (isoleret) tidligere, eller vil det være at presse citronen?

Det er i øvrigt anden gang, det sker for mig nu (sidste gang var det under en anden øvelse). Kan det skyldes, at rygsøjlen eventuelt ikke buer som den skal, er jeg bare uheldig to gange i træk, eller hvad kan årsagen være (dårlig udførsel måske, men jeg tvivler lidt på at det alene kan være årsagen begge gange det er sket)?

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg begynde at træne overkroppen og ben (isoleret) tidligere, eller vil det være at presse citronen?
Nu er det svært at lave øvelser, hvor du ikke vil komme til at involvere ryggen, da man jo er nødt til at bruge bugpressen til mange øvelser. Jeg ville (læs: man burde :blush: ) tage den med ro det næste stykke tid, og supplere din behandling med noget smertestillende som Ibuprofen 400 mg x 3-4 dagligt i en lille uges tid.
Det er i øvrigt anden gang, det sker for mig nu (sidste gang var det under en anden øvelse). Kan det skyldes, at rygsøjlen eventuelt ikke buer som den skal, er jeg bare uheldig to gange i træk, eller hvad kan årsagen være (dårlig udførsel måske, men jeg tvivler lidt på at det alene kan være årsagen begge gange det er sket)?

Tja dårlig udførelse kan selvfølgelig være en del af problemet, men det nok nærmere en ubalance mellem dine mavemuskler og rygmuskler, dvs. den ene side er ikke stærk nok ifht. den anden. Ofte har BB'ere faktisk en ringe muskulatur i lænden (set ifht. resten af kroppens muskulatur), hvad angår de små stabiliserende rygmuskler, hvis de ikke laver lidt fokuseret træning for dem.

Din fysioterapeut ville kunne hælpe dig med det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu er det svært at lave øvelser, hvor du ikke vil komme til at involvere ryggen, da man jo er nødt til at bruge bugpressen til mange øvelser. Jeg ville (læs: man burde ) tage den med ro det næste stykke tid, og supplere din behandling med noget smertestillende som Ibuprofen 400 mg x 3-4 dagligt i en lille uges tid.
Du har ret. Jeg må nok hellere tage den med ro, selv om det er lidt svært, når træningen bare kører på skinner :unhappy:
Tja dårlig udførelse kan selvfølgelig være en del af problemet, men det nok nærmere en ubalance mellem dine mavemuskler og rygmuskler, dvs. den ene side er ikke stærk nok ifht. den anden. Ofte har BB'ere faktisk en ringe muskulatur i lænden (set ifht. resten af kroppens muskulatur), hvad angår de små stabiliserende rygmuskler, hvis de ikke laver lidt fokuseret træning for dem.

Der har vi måske problemet. Det er yderst sjældent, at jeg træner maven, så måske det er der årsagen skal findes?

Din fysioterapeut ville kunne hælpe dig med det

Jeg føler godt nok ikke, at hun har været til ret meget hjælp. Det var også derfor, jeg oprettede denne tråd.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du yderst sjældent træner mave, ligger en del af problemet helt sikkert der. Hvis hun ikke hjælper, så prøv en anden, evt. en kiropraktor.

Det er sådan set kun, når jeg kører øvelser som Squat, Dødløft, Military, at jeg får maven med ved at spænde godt i den. Fremover vil jeg sørge for at få denne trænet isoleret. Jeg har egentligt aldrig tænkt over, at det kunne være årsagen, men det er selvfølgelig helt oplagt.

Kiropraktorere koster bare kassen :mad: men hvis du mener, at det er en god idé, vil jeg overveje at aflægge et visit hos en her i byen.

Edited by bfc
Link to comment
Share on other sites

Tjaa det kommer an på, hvad du mener med kassen. Første visit er det dyreste, typisk vist omkring de 350?, men de næste ligger på 190,-.

Hvor er du fra, da jeg jo evt. kendte nogen i din by. Er det Kbh kunne du jo evt. kigge forbi Rall :wink:

Din fysioterapeut kan uden tvivl også give dig de rygøvelser, hvis du spørger efter dem.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er du fra, da jeg jo evt. kendte nogen i din by. Er det Kbh kunne du jo evt. kigge forbi Rall :wink:

Din fysioterapeut kan uden tvivl også give dig de rygøvelser, hvis du spørger efter dem.

Jeg er fra midtjylland.

Skal man bruge en henvisning fra sin læge for at komme til en kiropraktor, som man skal med en fysioterapeut?

Nu vil jeg lige se tiden an og se om det ikke bliver bedre med ryggen, ellers bliver det nok et smut til kiropraktor (skulle jeg ihf), hvor jeg forhåbenligt kan få nogle bedre svar end fra fyssen :smile:

Edited by bfc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share