Kan det betale sig?


John Johnson
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt over at prøve at lave nogle ændringer i mit nuværende program. For tiden kører jeg 3*8 i stort set alle øvelser (nogle få er 3*10 eller 3*6), uden noget specielt system udover at jeg tager så meget som muligt uden at faile. Jeg løfter de samme antal kg i alle sæt.

Det kunne så være sjovt at prøve et program hvor jeg f.eks. kører 3*12 en måned, 3*10 en måned, 3*8 en måned og så en måned mellem 3*6 og 3*8. Altså et program der spænder over 4 måneder. Jeg er intersseret i at vide...

... om en måned til hver 'periode' er for meget? Er 2 uger mere hensigtsmæssigt?

... er der noget at hente ved at køre 12 gentageler i første periode?

... om der overhovedet vil være noget at hente i den slags program?

Håber der er nogen derude der kan svare mig, og desuden vil jeg selvfølgelig sætte pris på ethvert tip selvom det ikke er direkte relateret til de tre spørgsmål :wink:

PS: forresten er målet med programmet mere styrke end størrelse. Jeg ved godt at endnu færre gentagelser så nok ville være en ide, men jeg er ikke så glad for at køre mindre end 6 gentagelser.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Har du læst om HST?

Ja, men er det ikke meningen at man skal lave helt specifikke målinger af ens maxløft og så bruge disse til at udregne hvad man skal løfte alle ens træningsdage fremefter? Det jeg tænkte på var et noget mere frit program, hvor jeg bare løfter det som jeg kan uden at faile (ligesom jeg plejer, bare med variation af hvor mange gentagelser jeg tager).

EDIT: Jeg har lige kigget lidt på det, og det lader til at HST (Hypertrophy Specific Training), underligt nok, er træning for hypertrofi. Vil det så sige at det program jeg har forslået ikke er optimalt hvis styrke er målet? Sagt på en anden måde: hvis styrker er målet, vil det så være en fordel at bruge det program jeg foreslog frem for det program jeg plejer at køre?

Det skal lige siges at jeg ikke har noget imod at tage på! Så jeg leder ikke efter det program der giver mest styrke i forhold til masse, men bare det program der giver mest styrke.

Edited by John Johnson
Link to comment
Share on other sites

Hvis du går seriøst efter styrke er det en ret stor begrænsning at du ikke vil under 6 reps. Det ville svare lidt til at en BB'er kun ville køre singler.

Rommel

Jeg tror ikke jeg har formuleret mig helt klart. Det jeg går efter er både masse og styrke, men hvis jeg får valget mellem to programmer og det ene fokuserer på masse mens det andet fokuserer på styrke, så vil jeg vælge styrkeprogrammet. Får jeg derimod valget mellem et rent styrkeprogram og et program der primært fokuserer på styrke men sekundært fokuserer på masse, så vil jeg vælge det sidstnævnte program.

Ved ikke om det gav mening, ellers må jeg jo bare prøve igen :tongue:

Men så vidt jeg kan forstå så er det program jeg har foreslået ikke bedre end mit nuværende program med henblik på styrke?

Link to comment
Share on other sites

Programmet du skitserer er jo mere eller mindre et klassisk eksempel på et liniært periodiseret BB program ala HST. Selvfølgelig vil du gaine styrke på det, men det er stadig meget BB orienteret. Prøv at kigge på noget Bill Star Power basic, hvor man byggger op til tunge 5'ere på de tunge dage. (Det er herinde et sted) :wink:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Mere info her

Det virker som om det egentlig bare er vat-styrketræning (læs: bodybuilding) jeg træner alligevel. Har søgt lidt på emnet og har fundet ud af at det jeg træner nu IKKE falder indenfor styrketræning, men derimod bodybuilding (groft set). Og det virker egentlig fint nok for mig. Så måske vil jeg alligevel bare træne det program jeg beskriver i starten, med nogle små modifikationer:

[uge 1-2] 12*3

[uge 3-4] 10*3

[uge 5-6] 8*3

[uge 7-8-9-10] 5-6 reps i hvert sæt i de "store" øvelser og 8 reps i "små" øvelser. Stadig 3 sæt.

Tror vidst bare det er det program jeg prøver. Det værste der kan ske er jo at jeg mister omkring 2 ugers træning, og hvis det er tilfældet ved jeg jo bare til en anden gang at det nok ikke er det program jeg skal følge. Så må jeg jo se om 10 uger om jeg er tilfreds med resultatet styrkemæssigt, set i forhold til det jeg regner med at kunne have opnået ved ikke at ændre mit program.

Ville det være en ide at smide et ekstra sæt ind i de store øvelser i sidste periode?

Edited by John Johnson
Link to comment
Share on other sites

I løbet af denne tråd har du ændret mål fra styrke > masse til masse > styrke, er du helt sikker på hvad du vil have? :w00t:

Hvis du vil have masse synes jeg bare du skal tage det færdiglavede hst program der allerede findes her på siden da det ligner dit program lidt til forveksling.

Link to comment
Share on other sites

I løbet af denne tråd har du ændret mål fra styrke > masse til masse > styrke, er du helt sikker på hvad du vil have? :w00t:

hehe, man har et standpunkt til man tager et nyt.

Hvis du vil have masse synes jeg bare du skal tage det færdiglavede hst program der allerede findes her på siden da det ligner dit program lidt til forveksling.

Det vil jeg da overveje så.

mange tak til alle for input :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share