Minimalprogram med basisøvelser


Sputnik
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu gennem noget tid trænet TJ's fundamenttræningsprogram, som jeg har været meget glad for.

På det seneste har motivationen dog ikke været helt i top, og jeg har ikke fået trænet de tre gange om ugen, som programmet foreskriver. Problemet har kun været med at komme af sted til træning, når jeg er kommet af sted har jeg ingen problemer med at give den gas. :smile: Som omstændighederne er nu, er det nok realistisk, at jeg får trænet cirka hver 3. dag, og med det udgangspunkt har jeg lavet følgende program med fokus på basisøvelser.

Grunden til at jeg poster det her, er selvfølgelig, at jeg meget gerne vil høre jeres kommentarer til det. :bigsmile:

Dag 1

Olympisk squat 5x5

Barbell rows 5x5

Dips 5x5

Straight-back straight-leg dødløft 3x8

Upright row 3x8

Læg 2x10

Mave 2x10

Dag2

Dødløft 5x5

Bænkpres 5x5

Chin ups 5x5

Front squat 3x8

Upright row 3x8

Læg 2x10

Mave 2x10

Jeg slutter altid træningen af med lidt rotatorcuff træning.

1) For det første, er der nogle muskelgrupper, der bliver overset?

2) Er der ubalancer muskelgrupperne imellem?

3) Jeg har udeladt hyperextensions, da jeg laver en dødløftvariant til hver træning. Får lænden tæsk nok alligevel?

4) Jeg har inkluderet mavetræning. Er det ok, når jeg ikke laver specifikt træning for lænden, eller er der fare for en styrkeubalance mellem lænd og mave?

På forhånd tak for hjælpen! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Synes programmet ser fint ud... - Godt med velovervejet basisøvelser. Eneste kommentar ville være at flytte squatten lidt længere op i rækkefølgen, - forudsaget at du har nedskrevet øvelserne kronologisk.

Yderligere ville jeg tilføje en bicepsøvelse mere, samt en triepsøvelse ved dag 2 da du træner hver 3. dag.

- (med henblik på at få alle muskler trænet igennem 2 gange ugentligt)

Mht. mave/lænd spørgsmålet, mener jeg ikke der er nogen ubalance.... - Som du selv siger bliver lænden aktiveret i dødløft og squat, men hvis du føler det kniber kan du altid supplere.

Link to comment
Share on other sites

Dag 1:

Dødløft

Militarypress

Chin-up

Dag 2:

Squat

Bænkpres

Dumbell Snatch

Træn det som 5x5 med fornuftig progression.. sværere behøver det ikke være.

Bare et bud på et simpelt og godt begynderprogram, som fungerer langt hen af vejen.

Efter min mening er det ikke så ideelt da han siger han "kun" vil træne hver 3 dag, da han på ovennævnte måde ikke får musklerne trænet igennem 2 gange ugentligt, som er den gængse anbefaling.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene Vuffi og Michael. :smile:

Vuffi: Specifik træning for triceps og biceps har jeg droppet, fordi jeg synes det er kedeligt og for at holde træningstiden så lav som muligt for at øge sandsynligheden for, at jeg kommer af sted og træne. :blush: Mht. frontsquat er det lidt med vijle, at den ligger så sent i programmet. Det er for at have en tung squat (5x5) først og let dødløft (3x8) variant sidst på dag 1 og en let squat (3x8) sidst og tung dødløft (5x5) variant først på dag 2.

Michael: Ja det ser godt nok kompakt ud. :bigsmile: Vil det ramme hele kroppen hver gang? Dumbbell snatch kender jeg ikke, men jeg har fundet et videoklip. Er den til at lære korrekt uden instruktion? Jeg synes, at den ser ret teknisk ud.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene Vuffi og Michael. :smile:

Vuffi: Specifik træning for triceps og biceps har jeg droppet, fordi jeg synes det er kedeligt og for at holde træningstiden så lav som muligt for at øge sandsynligheden for, at jeg kommer af sted og træne. :blush: Mht. frontsquat er det lidt med vijle, at den ligger så sent i programmet. Det er for at have en tung squat (5x5) først og let dødløft (3x8) variant sidst på dag 1 og en let squat (3x8) sidst og tung dødløft (5x5) variant først på dag 2.

Michael: Ja det ser godt nok kompakt ud. :bigsmile: Vil det ramme hele kroppen hver gang? Dumbbell snatch kender jeg ikke, men jeg har fundet et videoklip. Er den til at lære korrekt uden instruktion? Jeg synes, at den ser ret teknisk ud.

Hvis den midter-lagte squat/dødløft køres let, forstår jeg bedre. - Men hvis du kan, vil jeg stadig anbefale de største øvelser først i programmet, også selvom det blir det hårdere.

Programmet som er postet rammer ikke kroppen hver gang, og da du træner hver 3 dag, mener jeg som sagt ikke programmet er ideelt for dit vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den midter-lagte squat/dødløft køres let, forstår jeg bedre. - Men hvis du kan, vil jeg stadig anbefale de største øvelser først i programmet, også selvom det blir det hårdere.

Programmet som er postet rammer ikke kroppen hver gang, og da du træner hver 3 dag, mener jeg som sagt ikke programmet er ideelt for dit vedkommende.

??? :blink: Uddyb?? Rammer ikke kroppen hver gang??

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening er det ikke så ideelt da han siger han "kun" vil træne hver 3 dag, da han på ovennævnte måde ikke får musklerne trænet igennem 2 gange ugentligt, som er den gængse anbefaling

Hva når han ikk igennem 2 gange om ugen?? Han træner ku hver enkelt øvelse en gang, men musklerne bliver da stadig ramt hver gang

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share