Roberto Heras


Squatfather
 Share

Recommended Posts

Nu skal man jo nok lige være forsigtig med at piske en for voldsom stemning op, idet den testmetode som har fældet Heras ikke ligefrem er den testmetode der har den største videnskablige validitet. :smile:

Ifølge TV2 sporten er han blevet suspenderet fra Liberty.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge TV2 sporten er han blevet suspenderet fra Liberty.

Hvilket er halt almindlig praksis hos cykelholdene i forbindelse med en positiv A-prøve. En suspendering er jo ikke det samme som en fyring.

Men i en sag som denne må man ikke glemme, at den testmetode der har fældet Heras er en testmetode der er temlig kritiseret fra videnskablig side. Det undrer mig faktisk, at WADA ikke har forkastet den efter at både belgiske og australske forskerer har gennemhullet dens validitet.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man jo nok lige være forsigtig med at piske en for voldsom stemning op, idet den testmetode som har fældet Heras ikke ligefrem er den testmetode der har den største videnskablige validitet. :smile:

Det er vel så godt som sikkert, at han har været dopet under vueltaen.

Spørsmålet er vel bare om testen er bevis nok....!

Link to comment
Share on other sites

Det var da noget af en udtalelse, at komme med. Har du lyst til at uddybe den en smule? :wink:

Jo, det har jeg da.

Nu kan jeg selvfølgelig heller ikke vide noget 100%,

men jeg er efterhånden kommet til den konklussion at det er så godt som umuligt inden for bestemte sportsgrene, at være den bedste uden at gøre brug af forbudte midler. Herunder bla. cykelsporten. (Desværre..)

Nu har jeg aldrig selv eksperimenteret med forbudte stoffer, så jeg har ikke noget belæg for at komme med min udtalelse ud fra egen erfaring.

Men kun gennem det billede der tegner sig gennem medierne.

Jeg har dog for ganske nyligt, befundet mig i længere tid, højt oppe i Andesbjergene, hvilket automatisk har ført til en forøgelse af mine røde blodlegemer. Og aldrig har jeg oplevet noget lignende!

På trods af en ganske lille træningsmængde gennem de 2 måneder jeg befandt mig oppe i Andesbjergene,

Var jeg, efter jeg kom ned i normale højder, istand til at løbe lange distancer væsentlig hurtigere og væsentlig mere ubesværet, end nogensinde før. Rent ud sagt en verden til forskel.

Førhen har jeg været lidt naiv og troet at bestemte personer indenfor cykelsporten klarede sig på deres talent udelukkende. Jeg havde foreksempel stor tiltro til en person som Hamilton.....

Ud fra den opfattelse jeg har af Heras's generelle person (som jeg jo kun har gennem tv) er der ikke noget der peger på at han skulle være bedre end andre topryttere,(Pantani, Hamilton, Armstrong, ja enda vores egen Bjarne Riis)

Link to comment
Share on other sites

At du har mærket en effekt af at opholde dig igennem længere tid i højderne kan vel ikke komme som en overraskelse. Det er jo netop derfor, at idrætsfolk tager på træningslejr i højderne eller benytter sig af ilttelt. Men jeg forstår ikke rigtigt hvorfor du vil have det blandet ind i en diskusion omkring EPO?

Førhen har jeg været lidt naiv og troet at bestemte personer indenfor cykelsporten klarede sig på deres talent udelukkende. Jeg havde foreksempel stor tiltro til en person som Hamilton.....

Ud fra den opfattelse jeg har af Heras's generelle person (som jeg jo kun har gennem tv) er der ikke noget der peger på at han skulle være bedre end andre topryttere,(Pantani, Hamilton, Armstrong, ja enda vores egen Bjarne Riis)

Hvad har du lige af beviser mod den række ryttere du nævner der? Mig bekendt er de ikke særligt solide.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu også mene, at det er ret usandsynligt ,at gøre det de cykelryttere gør uden at tage nogen former for medikamenter..

Det er så en helt anden sag og en helt anden diskusion. Men det ændrer ikke på det faktum, at sportsfolk har krav på testmetoder med en ordenlig validitet. Jeg ser hellere 100 dopingsyndere gå fri end et enkelt individ bliver uskyldigt dømt.

Link to comment
Share on other sites

Det er så en helt anden sag og en helt anden diskusion. Men det ændrer ikke på det faktum, at sportsfolk har krav på testmetoder med en ordenlig validitet. Jeg ser hellere 100 dopingsyndere gå fri end et enkelt individ bliver uskyldigt dømt.

Ja men hvor mange af testmotoderne er så 100 % sikre? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ja men hvor mange af testmotoderne er så 100 % sikre? :rolleyes:

Ved EPO-testen har man jo set gentagne tilfælde af, at A-prøven har været positiv og B-prøven negativ. Det erindrer jeg ikke et eneste tilfælde, hvor det samme har gjort sig gældende ved test for andre dopingpræparater, såfremt vi ser bort fra de få tilfælde hvor der har været tale om deciderede procedurefejl.

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg er egentlig stadig lidt paf over at Heras er blevet taget for EPO, da B-prøven i andet forsøg (..er det så en C-prøve :tongue: ) viste sig positiv.

Han er belvet testet gennem hele løbet efter etapesejre og hvad har vi - og så på et tidspunkt i slutningen af løbet, hvor han er klart foran i den samlede stilling med ca. 4 minutter bliver han knaldet. Enten har han virkelig frygtet Menchovs evner på enkeltstarten og har ville sikre sig en god præstation (og håbet han ikke blev testet) eller også er det hele en fejl, altså en "falsk positiv" pga. testens ringe validitet.

Jeg ved ikke hvad jeg skal tro, men der går jo ofte rygter om at information om hvem, der bliver testet (bortset fra top 3 på hver etape) siver, således at rytterne mange gange er forberedt. Spørgsmålet er om Heras virkeligt har været så dum, at han har taget chancen og satset på ikke at blive testet?? Jeg lader spørgsmålet blæse i vinden...

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det er da dybt foruroligende at man kan fælde en mand på hvad der svarer til en C prøve. Han er jo udelukket 2 år plus han ikke må køre pro-tour løb hvis han vender tilbage igen.

Ja, det er sgu groteskt. De tester tilsydenladende prøverne indtil de får det ønskede resultat. Men så er det da altid noget, at ankeforanstaltningen CAS som regel ikke ser igennem fingrene med procedurefejl. Mit bud er at CAS frikender ham, så UCI og WADA igen står med håret i postkassen med deres EPO-test.

Med hensyn til om rytterne må kører ProTour, når de vender tilbage tvivler jeg på at en yderligere udelukkelse vil holde, når en af rytterne trækker UCI i retten med en sådan sag. Noget helt andet er så, at ProTouren nok lider en stille død nu hvor løbsarrangørerne ASO (Tour de France, Paris Nice, Paris-Roubaix, Flèche Wallonne, Liège-Bastogne-Liège og Paris-Tours), RCS (Giro d'Italia, Tirreno-Adriatico, Milan-San Remo og Lombardiet Rundt) og Unipublic (Vuelta a Espana) har trukket sig.

Jeg har fundet lidt info om den omdiskuterede test :

http://www.cyclingnews.com/news.php?id=fea...potest_problems

Det er ubegribeligt, at UCI og WADA fastholder en testmetode som er under så voldsom videnskabelig kritik. Der er jo intet der taler for, at Rutger Beke, Virginia Berasategui og Ibán Rodríguez er de eneste der vil teste falsk positiv i den pågældende test. Hvad med en mand som Bo Hamburger som blev taget i samme test? Han blev dog frikendt efter en ankesag, men har siden været forfulgt i pressen. Det kunne jo tænkes, at manden har ret når han fastholder sin uskyld.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er sgu groteskt. De tester tilsydenladende prøverne indtil de får det ønskede resultat. Men så er det da altid noget, at ankeforanstaltningen CAS som regel ikke ser igennem fingrene med procedurefejl. Mit bud er at CAS frikender ham, så UCI og WADA igen står med håret i postkassen med deres EPO-test.

Det er ubegribeligt, at UCI og WADA fastholder en testmetode som er under så voldsom videnskabelig kritik. Der er jo intet der taler for, at Rutger Beke, Virginia Berasategui og Ibán Rodríguez er de eneste der vil teste falsk positiv i den pågældende test. Hvad med en mand som Bo Hamburger som blev taget i samme test? Han blev dog frikendt efter en ankesag, men har siden været forfulgt i pressen. Det kunne jo tænkes, at manden har ret når han fastholder sin uskyld.

Ja jeg synes det helt reelt at folk med fingrene i fedtefadet får den korrekte fortjente straf, men skal have en fair chance for at komme tilbage. Desværre er Bo Hamburgers navn og omdømme, ja og måske endda også hans mentale styrke røget sig en tur pga. den medie opblæste dopingsag. Om Bo har haft fingrene i kagedåsen vil jeg lade op til ham selv at afgøre, men fair sagsbehandling har det ikke været, især ikke når flere i dcu med videre selv har været involveret i skandaler. I mine øjne skulle man bare have en synder for gammeldags at håndhæve nogle principper og det blev så Bo. Bare det han ikke måtte køre VM var dybt latterligt. Eller var det OL.

Hvis man nu virkelig var skyldig ville man jo nok bedyre sin uskyld og så alligevel tage sin straf og lukke sagen.

Bo bliver bare ved med at køre sagen. Så noget må der være om snakken.

Ikke at jeg siger du gennemfører noget som helst der minder om en grandt tour på appelsin juice.

Men hvis ingen beviser der er, kan manden sku ikke fældes.

Ja, - gad vide hvordan det går med beskyldningerne mod Lance Armstrong?!

L'Equipe havde jo belastende materiale men dog alligevel uden tilstrækkelige beviser.

Link til artiklen http://dopingjournal.org/content/2/2/dopingj092005-01.html

Den dag man begynder at teste ishockey, håndbold, fodbold og tennis atleter som man tester cykelryttere skal du se et ramaskrig. Det tør man ikke for der er sikkert for mange penge i det. Så hellere lade cykling og langrend være syndebukke.

Edited by Thomas E
Link to comment
Share on other sites

1 Postiv prøve + 1 Positiv prøve = 1 Negativ Heras.

Prøv lige at læse lidt på jeres dopinglitteratur før i bevæger jer ud i en diskussion. Jeres freestyle argumenter bærer tydeligvis præg af at i ikke har forstået nogle grundlæggende elementer, som er nødtvendige for en god debat.

To links på dansk og en originalartikel fra nature der har dannet grundlag for den eneste (og desværre forældet) epotest

http://www.doping.dk/visArtikel.asp?artikelID=2226

http://www.doping.dk/visArtikel.asp?artikelID=252

EPOtest2000.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share