korrekte mavebøjninger


DiabloRex
 Share

Recommended Posts

Er ikke lige helt sikker på om det er det rigtige board jeg poster det på, men nu prøver vi alligevel :)

Nu har jeg efterhånden hørt så mange historier om hvad der er den "korrekte" måde at lave mavebøjninger på, en siger at ryggen skal bukkes helt sammen, op at røre knæene. En anden siger at ryggen kun lige skal bukkes.

Så hvordan skal en korrekt mavebøjning laves?

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen grund til at løfte hagen helt op til knæene, da mavemusklerne slet ikke kan kontrahere sig så meget. Prøv at ligge dig gulvet, og forsøg at presse hagen så langt ned mod benene af så muligt. Næsten hele ryggen skal blive liggende i jorden. Det er svært at forklare, men dine mavemuskler kan ikke kontrahere sig ret meget, så derfor vil det ikke give dig nogen effekt, at køre "helt op" hver gang. Det er nok at du bare prøver på at presse hagen så langt ned mod benene så muligt, så du faktisk krøller dig lidt sammen. Mærk eventuelt samtidig på mavemusklerne, så kan du mærke kontraktionen

Link to comment
Share on other sites

Nielsen => Okay, den fik jeg så vist ikke helt fat i, men har jeg ret når jeg siger:

Mavemusklerne er kun aktiverede i selve krumningen af ryggen, bevægelsen op til dine knæ sker i hoftebøjerne... Derfor er der ingen grund til at køre helt op, men mig bekendt sker der såmænd ikke noget ved at gøre det alligevel... Det var da sådan jeg startede med at træne mave intil jeg fandt andre måder at gøre det på... :kickass:

(Dejlig ny smiley!)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det her du ret i Cheat-freak.

Man kan tale både for og i mod med hensyn til brugen af hoftebøjerne ved mavetræning.

Som BBér, er man jo mest interesseret i mavemuskelerne, og man ønsker at stresse dem mest muligt. Men som SLér, så kan man sige at muskler ikke er lavet til at arbejde alene, men i synergi med hinanden. Så som styrkeløfter mener jeg ikke det har den store betydning om hoftebøjerne får lov at lave lidt også :)

Så er det op til dig hvad du vil gøre ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share