Er der virkelig ingen lette genveje?


gotskov
 Share

Recommended Posts

STATUS

D. 8. August:

117kg, 191cm og 31 år. Kan dårligt løbe 50 meter i medvind ned af bakke uden at dø 4 gange.

D. 19 November:

106kg ,191cm og sjovt nok stadig 31 år. Men nu med 3 måneders jubilæum i S.A.T.S. og kan nu løbe 5 kilomenter på 30 minutter uden at dø særlig meget.

Det går stille og roligt fremad, men jeg er lidt træt af min ølmave. Hvor skræmmende det end lyder, føles det som om at alle tabte 11 kg er forsvundet fra dobbelthagerne. Maven sker der intet med. Jeg er sikker på, at det nok skal komme, men vil alligevel gerne fremskynde det lidt. Jeg har derfor kigget lidt på alle disse fantastiske produkter man kan få i TV-shoppen.

Specielt har jeg tænkt på at købe "mave saunaen". Det eneste der afholder mig fra at købe den er, at jeg er 99% procent sikker på at det er spild af penge. Og det leder til mit spørgsmål. Er det spild af penge?

Et andet lille "sidespørgsmål". Når nu jeg er blevet træt af at løbe 5km på løbebånd med en tid på 30 minutter. Hvad skal jeg sætte op? Hastigheden eller distancen? Målet er vægttab og bedre kondition.

På forhånd tak for hjælpen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Ja, selvølgelig er det spil af penge. Du taber blot lidt væske og med mindre du vil dø af tørst tager du det på igen når du indtager væske. Hvis der fandtes lette genveje, ville der nok ikke være så mange overvægtige mennesker :wink:. Det kræver hårdt arbejde at tabe sig.

Og til dit sidste spørgsmål: Nu har jeg ikke den store erfaring angående løb, sådet vil jeg lade andre om at svare på. Men har du prøvet spinning?. Jeg er selv lige begyndt, og det er super :4thumbup:. Og på begynderspinning kommer der folk i alle aldre og størrelser, så formen er kein problem. Giv det et forsøg. Det er også fedt at være på et hold - det giver lidt mere sammenhold, og finder du en makker at tage med derop, kan i evt presse hinanden lidt.

Held og lykke med det.

K

Edited by Kalkunen
Link to comment
Share on other sites

Et andet lille "sidespørgsmål". Når nu jeg er blevet træt af at løbe 5km på løbebånd med en tid på 30 minutter. Hvad skal jeg sætte op? Hastigheden eller distancen? Målet er vægttab og bedre kondition.

Tillykke med din foreløbige fremgang :4thumbup:

Hvor ofte løber du 5 km på løbebånd? - og hvor hårdt har du det, når du løber 5 km på 30 min?

Hvis du fx løber to gange om ugen vil jeg anbefale at øge antallet af ugentlige løbeture før du øger distance eller fart.

Der er nogle tommelfingerregler, som virker for de fleste løbere - du skal jo helst ikke løbe ind i en skade :wink: :

Maks øge den ugentlige distance med 10%

Ikke øge fart og distance i samme periode

Øge antallet af ugentlige løbeture (fx fra 2-3) før man øger længden på hver tur

Hvis du fx løber 5 km 3 gange om ugen vil jeg umiddelbart anbefale at give den lidt mere gas eller indlægge små intervaller på den ene tur (fx 1 min hurtigt løb efterfulgt af 1 minuts gang). Derefter kan du langsomt øge længden på en af de andre ture.

Håber du kan bruge det til noget :smile:

/Marianne

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med din foreløbige fremgang :4thumbup:

Hvor ofte løber du 5 km på løbebånd? - og hvor hårdt har du det, når du løber 5 km på 30 min?

Hvis du fx løber to gange om ugen vil jeg anbefale at øge antallet af ugentlige løbeture før du øger distance eller fart.

Der er nogle tommelfingerregler, som virker for de fleste løbere - du skal jo helst ikke løbe ind i en skade :wink: :

Maks øge den ugentlige distance med 10%

Ikke øge fart og distance i samme periode

Øge antallet af ugentlige løbeture (fx fra 2-3) før man øger længden på hver tur

Hvis du fx løber 5 km 3 gange om ugen vil jeg umiddelbart anbefale at give den lidt mere gas eller indlægge små intervaller på den ene tur (fx 1 min hurtigt løb efterfulgt af 1 minuts gang). Derefter kan du langsomt øge længden på en af de andre ture.

Håber du kan bruge det til noget :smile:

/Marianne

prøv evt. at droppe løbebåndet, ved ik hvordan du har det med det men jeg syns det er mega sygt at løbe på løbebånd. ved ikke hvor du bor men hvad med at løbe i skoven. og evt. lave noget fartleg dvs. løber som du har lyst til du tager feks. en hurtig spurt og jogger lidt løber op eller ned ad bakker osv. det er en rigtig god og sjov måde at opbygge sin kondition på og så er den også rigtig sjov. desuden hjælper den også dig med at udvikle sener og muskler fordi man løber meget varieret i forhold til løbebånd. personligt hader jeg alt cardio der foregår indenfor, der er intet bedre end at løbe en lang dejlig tur i en skov uanset årstiden. men det er jo forskelligt fra person til person hva de syns er det rigtige.

Link to comment
Share on other sites

Hej Til alle og tak for de gode svar.

Saunabæltet er nu officielt droppet. Hvis det ikke giver andet end vandplask.......

Nu har jeg ikke løbet så længe. Kun 1½ uge men har kunne mærke kæmpe fremgang. Jeg har dog planlagt at fortsætte med de kedelige 30Min/5km et par uger endnu,bare for at give min arme krop en chance. Så vidt jeg kan forstå på jeg alle, skal jeg øge både hastighed og længde. Bare ikke på samme tid. Så jeg tror at jeg begynde med at variere tempoet mens jeg løber. :bigsmile:

Jeg kan i øvrigt fortælle, at gunden til at jeg benytter løbebåndet, er tidligere problemer med knæ og skinneben. De har tidligere lidt hårdt, da jeg har forsøgt at komme i form. Så jeg vil vente lidt med at løbe rundt om søerne, som er det nærmeste jeg kommer naturen, til formen og kroppen er lidt bedre rustet til det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Til alle og tak for de gode svar.

Saunabæltet er nu officielt droppet. Hvis det ikke giver andet end vandplask.......

Nu har jeg ikke løbet så længe. Kun 1½ uge men har kunne mærke kæmpe fremgang. Jeg har dog planlagt at fortsætte med de kedelige 30Min/5km et par uger endnu,bare for at give min arme krop en chance. Så vidt jeg kan forstå på jeg alle, skal jeg øge både hastighed og længde. Bare ikke på samme tid. Så jeg tror at jeg begynde med at variere tempoet mens jeg løber. :bigsmile:

Jeg kan i øvrigt fortælle, at gunden til at jeg benytter løbebåndet, er tidligere problemer med knæ og skinneben. De har tidligere lidt hårdt, da jeg har forsøgt at komme i form. Så jeg vil vente lidt med at løbe rundt om søerne, som er det nærmeste jeg kommer naturen, til formen og kroppen er lidt bedre rustet til det.

Når du kun har løbet så kort tid er det rigtig fint at kunne løbe 5 km på 30 min :smile: Det er en god ide at blive ved i samme tempo lidt endnu, som du selv er inde på - kroppen skal lige vænne sig til belastningen. Konditionen er det, der først justeres og bliver bedre når man træner - led og sener er væsentligt længere tid om at komme i form.

Hvis du en periode vil have lidt ekstra konditionstræning uden at knæene kommer til at lide overlast vil cykling eller spinning være et fremragende supplement. Det belaster ledene langt mindre end løb.

Link to comment
Share on other sites

Hej Til alle og tak for de gode svar.

Saunabæltet er nu officielt droppet. Hvis det ikke giver andet end vandplask.......

Nu har jeg ikke løbet så længe. Kun 1½ uge men har kunne mærke kæmpe fremgang. Jeg har dog planlagt at fortsætte med de kedelige 30Min/5km et par uger endnu,bare for at give min arme krop en chance. Så vidt jeg kan forstå på jeg alle, skal jeg øge både hastighed og længde. Bare ikke på samme tid. Så jeg tror at jeg begynde med at variere tempoet mens jeg løber. :bigsmile:

Jeg kan i øvrigt fortælle, at gunden til at jeg benytter løbebåndet, er tidligere problemer med knæ og skinneben. De har tidligere lidt hårdt, da jeg har forsøgt at komme i form. Så jeg vil vente lidt med at løbe rundt om søerne, som er det nærmeste jeg kommer naturen, til formen og kroppen er lidt bedre rustet til det.

OK! men løbebåndet belaster også dine ben meget du skal tænke på at der er ingen variation i løbebåndets underlag. og grus og skovstier er blødere. og du træder med garanti lidt anderledes på mange af afsætne.

Link to comment
Share on other sites

Sidste spørgsmål.

Jeg er i centret mellem 1-3 gange om ugen. Det kommer lidt an på hvordan det passer med kæreste, børn og lange arbejdstider.

Derfor vil jeg supplere lidt med min kondicykel hjemme. Men hvor ofte skal man egenligt træne? Nu løb jeg igår, skal jeg så hoppe på cyklen i dag? Eller måske vente til i morgen?

vh

PS. Jeg prøvede at presse mig selv på løbebåndet i går. Satte tempoet op (11.5-12.0km/t) når jeg kunne, men gik aldrig under 10km/t. Jeg "kom i mål" på 28:38 og er sikker på at jeg kan gøre det bedre næste gang. Og I har i øvrigt ret, det var væsenligt sjovere at løbe i forskelligt tempo. Jeg satte mig for, at forsøge at komme under 29:00 og det lykkedes fint. Næste gang skal jeg under 28:00 :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Sidste spørgsmål.

Jeg er i centret mellem 1-3 gange om ugen. Det kommer lidt an på hvordan det passer med kæreste, børn og lange arbejdstider.

Derfor vil jeg supplere lidt med min kondicykel hjemme. Men hvor ofte skal man egenligt træne? Nu løb jeg igår, skal jeg så hoppe på cyklen i dag? Eller måske vente til i morgen?

vh

PS. Jeg prøvede at presse mig selv på løbebåndet i går. Satte tempoet op (11.5-12.0km/t) når jeg kunne, men gik aldrig under 10km/t. Jeg "kom i mål" på 28:38 og er sikker på at jeg kan gøre det bedre næste gang. Og I har i øvrigt ret, det var væsenligt sjovere at løbe i forskelligt tempo. Jeg satte mig for, at forsøge at komme under 29:00 og det lykkedes fint. Næste gang skal jeg under 28:00 :cooldance:

1-3 gange om ugen er jo ikke meget, du kunne tabe dig meget hurtigere med løb 6 gange om ugen, eller bare hver anden dag.

men det kommer self. an på arbejde og hvad din krop kan klare uden du bliver skadet

Link to comment
Share on other sites

Slap nu heller lidt af med planerne om at sætte tempo og distance op med løbet. Da du ikke har løbet længere end nogle få uger er 5 km næsten mere end rigeligt og du løber en betydelig risiko for skader især med overvægt. Dine planer om at sætte personlige rekorder fra gang til gang er en klassisk fælde mange ofte ryger i. Dine ben kan ganske enkelt ikke holde til det på længere sigt.

Det lyder derimod fint at supplere løbet med anden idræt specielt set ud fra et vægttabs-perspektiv. Snup fx. lidt styrketræning for resten af kroppen et par gange om ugen og ellers med lidt cykling (som ikke belaster så meget som løB).

Som nystartet bør du ikke løbe mere end 3 dage pr. uge og altid med en hviledag imellem. Ved cykling kan du evt. supplere med flere dage, men sørg for at holde et behersket tempo i starten. En gylden regel er max. 3 dage med hård intensitet for samme muskelgrupper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share