spring styrke/højde?


coachelle
 Share

Recommended Posts

Hvordan ser din vægttræning ud og hvilket niveau spiller du håndbold på?

Træner fullbody:

BB Bænkpres 5x5

DB Row 5x5

DB Incline Pres 4x8

Pulldown 5x5

Crunch 3x8-12

DB Lateral Raise 4x8

Lying Triceps Extension: 4x8

Preacher Curl/Standing DB Curl 4x8

Spiller dog kun i Serie 3, men jo bedre desto større chance for noget bedre,.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har mulighed for at squatte og dødløfte, hvor du træner bør du inkorporere det i din træning. Springstyrke opnår man ved at være så stærk som mulig og så eksplosiv som mulig, derfor er det vigtigt at man både træner tungt og eksplosivt.

Dediker en træningsdag til tung squat/dødløft og en dag til eksplosiv squat/dødløft. Hvis du har mulighed for at lære de olympiske løft, så gør det. Vær dog klar over at de tager tid at lære.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har mulighed for at squatte og dødløfte, hvor du træner bør du inkorporere det i din træning. Springstyrke opnår man ved at være så stærk som mulig og så eksplosiv som mulig, derfor er det vigtigt at man både træner tungt og eksplosivt.

Dediker en træningsdag til tung squat/dødløft og en dag til eksplosiv squat/dødløft. Hvis du har mulighed for at lære de olympiske løft, så gør det. Vær dog klar over at de tager tid at lære.

Hvordan ville du stille det op?

Træner mandag, onsdag & fredag. Træner håndbold tirsdag, torsdag & søndag.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ville du stille det op?

Træner mandag, onsdag & fredag. Træner håndbold tirsdag, torsdag & søndag.

Jeg ville have den tunge bentræning om mandagen og den lette om fredagen, da jeg formoder du spiller kamp om søndagen?

Link to comment
Share on other sites

5x5 er fint til squat på den tunge dag.

5x2 på den eksplosive dag er nok lige i underkanten. Her ville jeg starte med 8x2 og efter et par uger stige til 10x2. Det er dog vigtigt at du fokuserer på at eksplodere på din lette dag og glemmer alt om at stige i kilo før du kan fuldføre dine reps meget hurtigt. Desuden er det på dine eksplosive dage vigtigt at du fokuserer på at du ikke bare skal eksplodere opad, men også nedad i dine squat. Det vil sige at du skal prøve på at komme så hurtigt ned og så vende bevægelsen så hurtigt som muligt. Alene dette gør også at du ikke kan have særlig meget vægt på.

Et muligt program kunne se sådan her ud:

Mandag:

Squat 5 x5

Step ups 3 sæt af 8 reps

Leg curls 3 sæt af 8 reps

Tung mavetræning

Fredag:

Squat 8x2

Dødløft 10 singles

Box jumps 4x3

Mavetræning

Efter et par uger bør du skifte øvelser. Du kunne eventuelt skifte din tunge squat dag ud med en tung dødløft dag. Den eksplosive dag forbliver dog den samme. Her stiger du i sæt i stedet. Det kunne se sådan her ud:

Uge 1-3:

Squat 8x2

Dødløft 10 singles

Uge 4-6:

Squat 10x2

Dødløft 12 singles

Der er ikke mange spring i denne træning, da du er i fuld gang med din sæson. Nu ved jeg ikke hvor seriøs din træning er og hvor meget i går til den. Men hvis du har nemt ved at restituere dig fra træningerne(håndbold) kan du overveje om der skal noget descideret springtræning med på dine bendage. Ikke nødvendigvis plyometrisk træning, men alm. springtræning.

Edited by T
Link to comment
Share on other sites

Jeg nøjes nok kun med den enkelte benøvelse squat pga tiden.

Skal jeg så ikke lave hverken squat eller dødløft om onsdagen? Og kun nøjes med tung dødløft fredag?

Ingen squat eller dødløft onsdag.

Fredag er din EKSPLOSIVE dag, så du skal ikke træne tungt der. De 10 singles i dødløft skal være eksplosive.

Hvor lang tid plejer du at bruge på træning siden du mener du kan har tid til squat?

Link to comment
Share on other sites

Ingen squat eller dødløft onsdag.

Fredag er din EKSPLOSIVE dag, så du skal ikke træne tungt der. De 10 singles i dødløft skal være eksplosive.

Hvor lang tid plejer du at bruge på træning siden du mener du kan har tid til squat?

Skal jeg så kun køre eksplosivt dødløft fredag og intet mandag?

Træningen tar som regel en times tid.

Hvor mange procenter af max skal singlerne køres med?

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg så kun køre eksplosivt dødløft fredag og intet mandag?
Jep. Efter et par uger kan du skifte squat ud med dødløft om mandagen.
Hvor mange procenter af max skal singlerne køres med?

Mellem 40-65%, men det er bare en grundregel. Du kan reelt ikke bruge procenterne til noget. Det er eksplosionen du skal koncentrere dig om. Hvis du ikke kan løfte dine singles på knap et sekund er der for meget vægt på. Fredagen handler kun om eksplosivitet, ikke om kilo.

Link to comment
Share on other sites

Måske det kunne være en ide at lave noget skadesforbyggende bentræning også. Er det ikke vist i forsøg at mange af de kvindelige spilleres korsbåndsskader skyldes for svag styrke i hamstrings ?? Så vidt jeg husker, sidder ikke lige med en kilde her og nu godt nok.

Jeg tænkte bare på du måske kunne fokusere på noget specifik hamstring, eller træning omkring knæledet.

Link to comment
Share on other sites

Måske det kunne være en ide at lave noget skadesforbyggende bentræning også. Er det ikke vist i forsøg at mange af de kvindelige spilleres korsbåndsskader skyldes for svag styrke i hamstrings ?? Så vidt jeg husker, sidder ikke lige med en kilde her og nu godt nok.

Jeg tænkte bare på du måske kunne fokusere på noget specifik hamstring, eller træning omkring knæledet.

Det er ikke kun kvinder, det er de fleste idrætsudøvere generelt. Jeg er selv en af dem.

Har man mulighed for at bruge en Glute ham raise, så er det optimalt, men det er de færreste der har adgang til en sådan.

Leg curls, natural GLH, stivbenet dødløft, dødløft fra klods, reverse hypers osv. er gode for haserne.

Link to comment
Share on other sites

Vil det være en god idé at træne eksplosivt bænkpres på den tunge squat/dødløftsdag altså mandag? Og så tungt de andre?
Det kan du fint.
Hvordan tung mavetræning? Er det 3-4 sæt med en reps på 6?

Du kan fint starte med 3-4 sæt af 6-8 reps.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share