Nu må der gerne ske noget nyt - er gået lidt i stå


banan911
 Share

Recommended Posts

Hey Molboer..

Nu har jeg trænet siden midten af marts og har egentlig nået ganske okay resultater synes jeg, men nu er jeg sgu gået lidt i stå. Jeg har indtil videre trænet efter et program jeg fik udleveret af instruktøren i mit center.

For at I kan danne jer et indtryk af det hele kommer her lige nogle stats.

Jeg er en 27 år gammel fyr, som er 180 cm høj. Ved træningsstart i marts vejede jeg 59-60 kg og i dag vejer jeg 68 kg.

Programmet jeg har trænet efter ser sådan her ud:

Ben:

Sled seated leg press 3x8

Seated leg extension 3x8

Seated leg curl 3x8

Overkrop + det løse

Seated row 3x8

Shoulder pres 3x8

Front pulldown 3x8

Seated chest pres 3x8

Triceps (Cable pushdown) 3x8

Biceps (Cable curl) 3x8

Lænd 3x8

Mave (Seated crunch) 3x8

Skrå mave (Side crunch) 3x10 til hver side

De første 2 måneder trænede jeg 3x15, men gik derefter over til 3x8. Mit primære mål med min træning er at opnå større masse. Jeg har jo været en bønnestage uden lige før, og er det stadig, men det går jo heldigvis i den rigtig retning, men jeg er som sagt gået lidt i stå nu. Jeg har ikke øget kropsvægt i over 1 månede nu selvom jeg stadig spiser godt til.

Den måde jeg øger intensiteten på er ved at øge med en smule vægt af og til når jeg synes jeg kan, men jeg har hørt at det ikke er den optimale måde at træne på hvis jeg vil øge masse.

Jeg har derfor overvejet at beholde programmet, men at gå over til 5x5 i stedet for, eller evt at begynde at bruge frie vægte, og jeg har også luret lidt på HST princippet..

Hvad er jeres bud - der ska ske noget nyt og input fra garvede molboer bliver hilset velkommen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hey Thomas...så tog du dig endeligt sammen til at komme med et bud på et program. Jeg gentager lige det jeg har sagt mange gange til dig....smid det program væk og kom igang med noget ordentlig frivægtstræning :bigsmile:

Med hensyn til vægten er der kun en ting at gøre..flere kalorier i skuffen. Det er jo klart at når du har taget næsten 10kg på vil din krop og bruge flere kalorier for at holde sig igang...og derfor skal der skrues op for indtaget.

Link to comment
Share on other sites

Ja det ved jeg godt at du har sagt Per :rolleyes: Og nu vil jeg jo også gøre noget ved det. Vi har jo snakket lidt om et program der minder om fase 2 i den her artikel.

For dem som ikke gider læse linket så kommer programmet her.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mandag

Back Squat 5 sæt x 5 reps

Bænkpres 5 sæt x 5 reps

Skulderpres Stående med Stang 5 sæt x 5 reps

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

Onsdag

Dødløft 5 sæt x 5 reps

Bent Over Barbell Rows (m. reverse grip) 5 sæt x 5 reps

Reverse Grip Chin Ups 5 sæt x 5 reps

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

Fredag

Front Squat 5 sæt x 5 reps

Incline bænkpres 5 sæt x 5 reps

Dips 5 sæt x 5 reps

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

Man starter ud med en vægt man er sikker på at kunne tage 5 sæt x 5 reps med. Herefter øger man vægten fra gang til gang. Når man ikke længere kan tage 5 reps i alle sættene, men f.eks slutter en dag på 75 kg i squat x 5, 5, 4, 4, 3 reps, så tager man samme vægt næste gang, indtil man har taget de 75 kg x 5 reps i alle 5 sæt. Hvor meget man øger i vægt, når man har gennemført alle 5 sæt x 5 reps på en given dag, afhænger i høj grad af hvor hurtig man stiger i styrke, og hvor lette de 5 sæt var.

Hver 6. uge bør i planlægge som let uge. Det indebærer at man skærer vægten en 15-20 kg ned og gennemfører 5 lette sæt af 5 reps. På den måde er i sikre på at jeres krop regelmæssigt får mulighed for at opnå fuld restitution.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvad siger I, synes I det lyder fornuftigt på baggrund af min nuværende træningserfaring :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Det ser fint nok ud, men jeg ville nok fordel øvelserne lidt anderledes så du ramte hele kroppen hver gang. Du kunne jo eventuelt gører sådan her. :smile:

Mandag

Back Squat 5 sæt x 5 reps

Bænkpres 5 sæt x 5 reps

Bent Over Barbell Rows (m. reverse grip) 5 sæt x 5 reps

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

Onsdag

Dødløft 5 sæt x 5 reps

Skulderpres Stående med Stang 5 sæt x 5 reps

Dips 5 sæt x 5 reps

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

Fredag

Front Squat 5 sæt x 5 reps

Incline bænkpres 5 sæt x 5 reps

Reverse Grip Chin Ups 5 sæt x 5 reps

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

Link to comment
Share on other sites

Ser ganske fint ud. 5x5 virker.

Dog er jeg personligt pjattet med at squatte 3xugentligt og fokusere noget mere på baglår og baller end dit program gør.

http://www.deepsquatter.com/strength/archives/manrodt4.htm

man kan vælge at erstatte powercleans med rumænske dødløft og goodmornings, eller evt dødløft.

Bill Starr rykker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share