Midler mod betændelse i led


Quantanamo
 Share

Recommended Posts

Jeg bøvler i øjeblikket med en betændt slimsæk lige under knæskallen og den vil jeg gerne til livs.

Ibuprofen og Felden skulle virke antiinflamatorisk, og det samme har jeg hørt om bl.a. Udo's og MSM. Men er der nogen der har gode erfaringer med et specifikt middel evt. et af de nævnte? Eller evt ligger inde med andre gode råd? Hvad med glukosamin?

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Jeg bøvler i øjeblikket med en betændt slimsæk lige under knæskallen og den vil jeg gerne til livs.

Ibuprofen og Felden skulle virke antiinflamatorisk, og det samme har jeg hørt om bl.a. Udo's og MSM. Men er der nogen der har gode erfaringer med et specifikt middel evt. et af de nævnte? Eller evt ligger inde med andre gode råd? Hvad med glukosamin?

Jeg synes jeg har hørt en del support for at fiskeolie skulle være antiinflamatorisk. Har ikke super meget forstand på det men så vidt som jeg kan se indeholder UDO´en ikke nogle af de specielle fedtsyrer man kun kan få fra fisk. (EPA og DHA).

Link to comment
Share on other sites

Jeg bøvler i øjeblikket med en betændt slimsæk lige under knæskallen og den vil jeg gerne til livs.

Ibuprofen og Felden skulle virke antiinflamatorisk, og det samme har jeg hørt om bl.a. Udo's og MSM. Men er der nogen der har gode erfaringer med et specifikt middel evt. et af de nævnte? Eller evt ligger inde med andre gode råd? Hvad med glukosamin?

Ibuprofen (Felden er ibuprofen i gel) virker ganske godt til betændelse, da de er anti-inflammatoriske. Du kan prøve 200 mg 3 gange dagligt, da det er nok til at få den anti-inflammatoriske effekt, og hvis du skal optimal smertedækkelse tager du 400 mg istedet.

Den mest effektive metode er nok at få sprøjtet lidt steroid ind i slimsækken, hvilket du måske kan få din egen læge til.

Ud over det, er ro og hvile altid godt, men det alene kommer det nok til at tage lidt lang tid, før du er tilbage på 100 %.

Glucosamin har med al sandsynlighed ingen effekt, da det bliver brugt til slidgigt, altså smøring af bruskdelene i selve leddet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jeg har hørt en del support for at fiskeolie skulle være antiinflamatorisk. Har ikke super meget forstand på det men så vidt som jeg kan se indeholder UDO´en ikke nogle af de specielle fedtsyrer man kun kan få fra fisk. (EPA og DHA).

Fiskeolie skulle være godt for leddene, men ikke direkte slimsækkene.

Link to comment
Share on other sites

Men der er vel stadigvæk en betændelse der skal afhjælpes. Og hvis fiskeolie er antiinflammatorisk, så burde det vel også hjælpe på en betændelse i slimsækkene...

Jep hvis den er decideret er anti-inflammatorisk, det er dog det jeg tvivler lidt på. Det er godt pga. dens omega-3 fedtsyrer, så kroppen får de grundsten den skal bruge for bekæmpe infektione og lign.

Er der nogen, der kender direkte sammenhæng?

Link to comment
Share on other sites

Some experts believe that taking fish oil (in any form) can help regulate cholesterol in the body. This is because of the high levels of Omega 3, specifically the effects of the EPA and DHA constituents on Peroxisome proliferator-activated receptor alpha (PPARα), whose benefits include not only reduction of cholesterol, but also anti-imflammatory properties and positive effects on body composition.

Taget herfra:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fish_oil

Link to comment
Share on other sites

Jeg bøvler i øjeblikket med en betændt slimsæk lige under knæskallen og den vil jeg gerne til livs.

Har du været til lægen? Hvad har denne i så tilfælde anbefalet?

Ibuprofen og Felden skulle virke antiinflamatorisk, og det samme har jeg hørt om bl.a. Udo's og MSM. Men er der nogen der har gode erfaringer med et specifikt middel evt. et af de nævnte? Eller evt ligger inde med andre gode råd? Hvad med glukosamin?

Alle NSAID-præparater (e.g. tbl. ibuprofen) er antiinflammatoriske og vil således nedsætte eller fjerne betændelsestilstanden i knæet. Nogle patienter trives fint og har god effekt af glucosamin, men ikke alle - jvfr nyere us af glucosamins manglende virkning.

Baseret på egen erfaring og de kliniske studier der er, vil midler som diclofenac eller aceclofenac være anbefalelsesværdige. Begge typer er med ringe eller ingen bivirkninger ved p.n.-indtagelse og har god effekt på den type af inflammationer (har selv brugt begge præparater til netop bursitis og synovitis).

Diclofenac er midler som f.eks. tbl. Voltaren, aceclofenac er tbl Barcan (fås kun i Tyskland/Spanien som Beofenac/Airtall). Begge midler er receptpligtige og jeg vil anbefale dig at konsultere din læge.

NSAID (dog IKKE Cox 2-hæmmere) er ganske udmærkede præparater at anvende sålænge der er tale om midlertidig behandling. Men det er og bliver symptombehandling (ligesom det er gældende for glucosamin, MSM, chondroitin osv). Ro og hvile og genoptræning er lige så vigtig.

Edited by meezer
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share