De 5-6 måltider..


Xzebetz
 Share

Recommended Posts

Ja har funderet over dette.. Jeg har meget svært ved at skulle spise 5-6 gange om dagen.. Måske en tilvænnings sag, men ahr heller ingen appetit om morgenen.. Drikker tit/altid en cacao mælk om morgenen.. Mit spørgsmål er så, øger dette ens forbrænding på samme måde som et mellemmåltid(fast føde) gør? Er begyndt at planlægge min kostplan og har overvejet at enten smide en dåse tun ind om efter middagen eller en proteinshake.. Så det vil se således ud:

Morgen:

Mathilde, måske ymer eller andet hvis jeg har appetit

Middag:

Fastføde

Eftermiddag:

Tun/proteinshake

Aftensmad:

fast føde

natmad:

Tun/shake( eller hvad jeg nu finder på af mad, retterne skal ikke tages bogstavelig, bare for at give eksempel)..

Men ville det holde gang i forbrændingen på samme måde som 5-6 måltider med fast mad?

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke sikker på om din plan er at tage på, tabe dig eller bare vedligeholde, men det gør egentlig heller ikke nogen afgørende forskel.

Nedenstående citat er fra artiklen om vægttab

Måltidsfrekvens

Antallet af måltider har ikke betydning for, hvor meget man taber sig (Verboeket-van de Venne 1993a; Verboeket-van de Venne 1993b; Bellisle 1997; Iwao 1996; Taylor 2001). Dog ser det ud til at være fornuftigt, at indtage 5-7 måltider om dagen, når man skal tabe sig. Dette er der flere grunde til. Ved 5-6 måltider om dagen, er der en mindre nedbrydning af muskelvæv end ved 1-2 måltid (Iwao 1996), dog ikke i alle studier (Verboeket-van de Venne 1993b). Hos personer som indtager flere måltider om dagen er der rapporteret en mindre sultfølelse igennem dagen, hvilket mindsker risikoen for at bryde ens diæt. Hvor meget antallet af måltider har at sige for personer med et ligevægtsindtag er mere usikkert.

Da antallet af måltider ikke har betydning for størrelsen af et vægttab kan det heller ikke have betydning for forbrændingen. Det altså helt ligegyldigt ift din vægt om du spiser noget fast/flydende eller blot har færre måltider med samme totale energiindhold. I forhold til proteinindtag er der dog god fornuft i at have mange måltider (der er også andre grunde), så kroppen så vidt muligt har protein til rådighed og ikke skal tage fra mullerne.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, okay.. Så har jeg misforstået det.. Men det er med hennblik på at tabe mig.. Og vil helst ikke tabe for meget af min muskelmasse.. Og kan se at efter jeg er begyndt at bruge kropkost programmet så ligger jeg en del under mit ligevægtsindtag.. Ja faktisk en del mere end de 500kcal der anbefales.. Troede egentlig at flere måltider om dagen ville holde stofskiftet igang/øge det i forhold til 2 måltider om dagen..

Link to comment
Share on other sites

Som der står i artiklen, så er der gode grunde til at have flere måltider, men øget forbrænding er ikke en af dem :smile:

Anbefalingen på ikke at ligge mere end 500kcal under dit ligevægtsindtag er jo meget specifik og bliver først rigtig relevant, når man kommer langt ned i fedtprocent og/eller har en stor muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share