træner vi forkert?


Lunk
 Share

Recommended Posts

Som skriften siger.. Træner vi forkert?

vi rammer hvert muskel gruppe (direkte) 1 gang ugentlig. Vores træning består af ca 1.5-2 timers træning.

Mandag: Bryst+bicep+Mave

tirsdag: ryg+tricep

Onsdag: Skulder+nakke+mave

Torsdag: Ben+måske en af de andre muskelgrupper

vi stiger kiloene for hvert sæt vi kører.

f.eks bænk:

opvarmining 12 reps. 50kg

8x70

8x80

8x90

(8x95/100)

Bicep:

opvarmining 15 reps. 10kg

8x15

8x17

8x20

Men jeg sad og læste, at kun ramme muskelgruppe 1 gang ugentlig ville være spild, eller hvert fald ikke fuldt effektivt.

vi har dog fået at vide i centeret (studie 91 i åbenrå) at vi kun bør ramme 1 gang ugentlig.

I centeret har vi Dan, dm 3. plads

Kim Salby, DM 1. plads i bænkpres

Hvordan kan vi ellers sætte trningen sammen?

Link to comment
Share on other sites

Som skriften siger.. Træner vi forkert?

Helt kort kan der svares "ja" til det spørgsmål. Jeg checkede lige din log og den bærer også præg af for-mange-split-forced-rep-og-faliure træning.

Hvis du læser alt hvad Thomas J har skrevet i sine artikler ovre på getbig og læser en masse tråde om fullbody/begynder træning her er du meget bedre hjulpet mht til selv at kunne skille skidt fra kanel. :smile:

Endvidere har Incognito herfra skrevet nogle udmærkede ting i pinnede tråde ovre på bodyhouse's trænings fora. Man lad nu være med at læse i andet derovre! :innocent::nissegrin:

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

jaja bare rolig :) ved godt 80% af deres debatter er noget møgeri :) hehe.

Ej har lige skrevet en besked til min træningspartner at vi skal til at have delt op så vi rammer samme gruppe 2 gang ugentlig..

Og når ja.. de ting der står i min log er gamle.. Vi træner anderledes, og med store øvelser..

EDIT:

Så har jeg lige et hurtigt spørsgmål.. Bør vi stige i kiloene for hvert sæt? eller skal vi holde os til det samme kilo? altså Max.

er 8reps for meget? 3 sæt for lidt?

Damn jeg er fortvivlet nu.. Det er helt vildt..

Edited by Lunk
Link to comment
Share on other sites

jaja bare rolig :) ved godt 80% af deres debatter er noget møgeri :) hehe.

Ej har lige skrevet en besked til min træningspartner at vi skal til at have delt op så vi rammer samme gruppe 2 gang ugentlig..

Og når ja.. de ting der står i min log er gamle.. Vi træner anderledes, og med store øvelser..

EDIT:

Så har jeg lige et hurtigt spørsgmål.. Bør vi stige i kiloene for hvert sæt? eller skal vi holde os til det samme kilo? altså Max.

er 8reps for meget? 3 sæt for lidt?

Damn jeg er fortvivlet nu.. Det er helt vildt..

At stige i kiloene for hvert sæt kaldes pyramidetræning og er ifølge almindelig MOL-visdom ikke nogen god ide.

Begrundelsen er vist at du udmatter dig selv i de første sæt, så du ikke har så meget energi, til det sidste og tunge sæt.

Det vil være bedre, hvis man finder sit maksimum til 1 rep og så tager 3x 8 af fx. 60 & af det og så øger med 2,5 kg i de små¨øvelser og 5 kg i de store, for hver eller hver anden træningspas. Det er det der kaldes progression.

Link to comment
Share on other sites

At stige i kiloene for hvert sæt kaldes pyramidetræning og er ifølge almindelig MOL-visdom ikke nogen god ide.

Begrundelsen er vist at du udmatter dig selv i de første sæt, så du ikke har så meget energi, til det sidste og tunge sæt.

Det vil være bedre, hvis man finder sit maksimum til 1 rep og så tager 3x 8 af fx. 60 & af det og så øger med 2,5 kg i de små¨øvelser og 5 kg i de store, for hver eller hver anden træningspas. Det er det der kaldes progression.

At stige i kg hvert sæt kan ikke nødvendigvis frarådes.

Hvis springene er store vil du ikke lave særlig meget arbejde der rent faktisk stimulere noget. Kører du til max i alle sæt imens vægten stiger vil du, som du rigtigt skriver, udmatte dig selv ved de lette sæt så du kan løfte mindre.

Hvis du derimod holder alle sæt indenfor en passende intensitet (og det kan så variere en del hvad det er) og kun stiger med lidt imellem hvert sæt, og helst også holder dig til samme antal reps i alle sæt, så er det rimelig fornuftigt. Jeg vil dog stadig anbefale så vidt muligt at tage samme vægt og reps i alle sæt efter opvarmningssæt og eventuelle vægttilpasningssæt.

er 8reps for meget? 3 sæt for lidt?

Damn jeg er fortvivlet nu.. Det er helt vildt..

Slap af, lunk :smile:

Det er umuligt for os at svare på, og for at du selv kan svare på det, så må du fornemme hvordan træningen går for at kunne afgøre om der skal laves noget om. Hvis det hele står stille, så prøv en periode med tungere træning, smid nogle lette træninger ind af og til, lav flere sæt - et eller andet. Eksperimenter og husk at du får altid mere ud af at træne end slet ikke at træne, uanset hvor meget du er i tvivl om det er det rigtige du gør :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share