Hvorfor træner du?


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Jeg træner styrketræning 3-4 gange om ugen. P.t. kører jeg HST program. Ind imellem springer jeg på et pump hold i mit center. Dette er mere for hyggens skyld og det sociale aspekt.

Hvorfor træner jeg?

Det at træne kombineret med valg og planlægning af rigtig kost, giver mig et koloenormt velbefindende og et langt større selvværd. :Mrs_Claus: Får det godt med mig selv og får energi og overskud til at klare mange ting. Mit mål er at opnå langt mere markerede muskler :pumpin: fd og måske kunne maven godt blive lidt fladere.... Jeg støtter også teorien om, at passer man på sin krop og holder den vedlige gennem livet, kan man undgå en hel del livsstilssygedomme. :bigsmile: Man kan gøre meget selv....

Link to comment
Share on other sites

Hvad er dine mål med træningen?

i starten var det lidt bedre selvværd, men nu vil jeg se om jeg ikke kan få sixpacken frem i afslappet tilstand og ikke kun når jeg spænder eller lige har trænet.

Hvad gør du for at opnå disse mål?

jeg hjemmetræner. øvelserne skifter fra gang til gang og det samme med hvor tit jeg træner i løbet af en uge. men jeg træner kun overkrop da mine ben næsten er for store i forhold til resten af kroppen(selvom jeg på ingen måde er spinkel! - mand, 21år, 80kg og fedt% på maks 12, har aldrig fået den målt) da jeg har spillet fodbold i utallige år.

derudover spiser jeg vel omkring 2200kcal om dagen - så jeg træner altså ikke decideret for at blive større i overkroppen.

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er ganske enkelt:

Hvorfor træner du som du gør (evt kort beskrivelse af din træning)?

Hvad er din motivation og dine mål?

Jeg kunne have lavet en poll, men jeg tror der er så mange forskellige svar, at det vil være meget svært at dække det hele, så svar løs. :4flex:

Jeg træner 6 gange om ugen

man: Løb

Tirs: Boksning

Ons: Pause

Tors: Boksníng

Fre: Styrke (bryst ryg)

Lør: Løb

Søn: Let styrke (bicpes, lidt ben, mave)

Det kan ske at et af løbepassene droppes eller skiftes ud med et styrkepas!

Jeg træner for at holde kroppen i god stand, og fordi jeg ikke kan undvære det- ganske simpelt! Det er en dum vane at begynde at ændre på! Samtidig er det også et godt break fra hverdagen hvor man bare er sig selv, og kan få dyrket sin narcissisme (spell check!)

Sekundære mål er at blive stærkere og bedre til boksning, muskelvækst er ikke så meget et tema!

God træning

Erik

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner lige pt et to split: ben, ryg, biceps / bryst, skulder, triceps - hele kroppen bliver kørt igennem tre gange om ugen; samt et særskilt mave program ca 4 dage om ugen.. (statisk samt dynamisk træning)

Efter nytår starter jeg på fullbody først mhp. forøgelse af muskelmasse og så hen over i ren styrke...

Underviser ud over det i spinning (hvor jeg også selv giver den gas) og bodytoning (her giver jeg den mindre gas - damerne skal jo kunne følge med :wink: ). Er blevet ret hooked på Body Combat i fitness.dk, så prøver at nå det et par gange om ugen (dog ikke i eksamenstid...)

Hvorfor træner jeg?

Jeg kan ikke engang huske, hvordan jeg er blevet så opslugt af træningen, det startede vist som almindelig "kom i form/stram op" pige ting for et par år siden, men for et år siden blev jeg bidt for alvor og begyndte at strukturere både min træning og senere hen også kosten (fandt også ud af, hvor meget hurtigere man får fremgang ved at få kosten med!!!)- kan ret godt lide at stykke programmer sammen, det er lige som et puslespil jo.. :nissegrin:

Resultaterne kom stille og roligt, jeg har fået definerede muskler og lavere fedt% (mit primære mål for sidste år), og så bliver man jo endnu mere tændt (der blev motivationsspørgsmålet besvaret)!! :firebounce: Samtidigt har det gjort underværker for min viljestyrke..

Man kan vist godt sige jeg er blevet afhængig - bliver rastløs hvis ikke jeg kommer ned og træne hver dag (undtagen søndag - der er sofaen meget mere tiltrækkende..) og bliver helt høj af at træne RIGTIG TUNGT!!... Og det giver mig enormt meget overskud i hverdagen samt følelsen af velvære og sundhed.

Mit mål

I 2006 skal jeg arbejde for at bygge muskelmasse (hold kæft, det er svært når man er pige!!!) og styrke op.. Skal kunne lave dips og chins med egen kropsvægt!!! :4sport:

Edited by Bogs
Link to comment
Share on other sites

Jeg må hellere svare på spørgsmålet selv også :bigsmile:

Min træning:

Styrketræning ca 3 gange om ugen, for tiden et skiftende fullbodyprogram både med elementer til styrke og hypertrofi.

Spinning når det kan presses ind i skemaet ofte 1-2 gange om ugen

Yoga - så mange timer jeg kan slippe afsted med. På en god uge 3-4 timer i center og evt lidt hjemme

Akrobatik og bodyweight conditioning - forskellige udfordringer der kræver stor styrke og balance. "The hands only pushup" (planche pushup) og front lever pullup (link), håndstand, elbow lever, back lever, Aerial og diverse andre småting.

Hvorfor alt det?

Generelt er min træningsfilosofi (lyder så fornemt :laugh: ) at bruge kroppen så alsidigt jeg kan komme afsted med og at vi kan meget mere med vores krop end de fleste tror. "Use it or loose it" princippet gælder i høj grad her, så der er også lidt langsigtede sundhedstanker bag.

Styrketræningen er én måde jeg kan presse mig selv på, det er fedt at kaste rundt med en masse kg og det giver en lækker krop :santa2:

Spinningen er en helt anden måde at blive presset på og superfedt med den rigtige instruktør på podiet. Jeg gør det for at holde en fornuftigt kondi. Når temperaturen bliver menneskelig igen skal der også løbes lidt.

Yoga er igen helt modsat. Det giver en velvære i kroppen som de andre ting ikke kan give, øger kropsbevidstheden, giver statisk styrke, balance, smidighed og er generelt bare rigtig rart.

Akrobatikken mm. synes jeg bare er totalt fascinerende, det dér med at kroppen kan trænes op til mere end man tror. Der ligger også en skjult plan bag, nemlig at når kroppen er stærk nok til at klare de ting, så er hverdagen "a piece of cake" (et stykke kage). :nissegrin:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er ganske enkelt:

Hvorfor træner du som du gør (evt kort beskrivelse af din træning)?

Hvad er din motivation og dine mål?

Jeg kunne have lavet en poll, men jeg tror der er så mange forskellige svar, at det vil være meget svært at dække det hele, så svar løs. :4flex:

Har selv for nylig spurgt mig selv om dette spørgsmål. I startede trænede jeg bare fordi, at jeg ville være stor, og troede det kunne give respekt. Men det er total hul i hovedet. Derfor har jeg over vejet at begynde på styrkeløft, og få målrettet min træning. Før jeg har kørt 2 split program, som jeg er gainet en del på. Men det er ikke nok for mig, har jeg fundet ud af :nissecool:

Har ikke nogen større mål for tiden. Bare at kunne nyde det :nissetunge:

Kim, 16 år :newyear:

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner:

Løber on and off!!

Fordi det er fantastisk at komme ud og tømme hjernen for teori, stressede mennenskers indflydelse på en, regninger mv. Løb HCA-marathon i okt. og har tidligere løbet CPH-marathon 2 gange... Det er fantastisk at være i en form, hvor et marathon er overkommeligt... så er der ikke meget, der kan slå mig ud!!

Samtidig giver det en masse gode oplevelser med naturen, andre løbere, endorfiner mv.

Mål: 3 timer og 15 på et marathon, presse kroppen optimalt! Det ligner ikke noget, jeg kan opnå i andre sportsgrene!

Mountainbiking: når det går for langsomt med løbningen.... suset ned ad skovstien, hvor man lige er ved at køre ind i den flok tyske turister med picnic-kurven! Det skal gå hurtigere, vildere, vildere og hurtigere og helst være teknisk udfordrende samtidig!!

Et ord for det: Adrenalin-sus - sidegevinst motion!

Mål: have det sjovt

Styrketræning:

træner fortiden et hypertrofi/styrke-program... Primært fordi jeg har holdt adskillige pauser af forskellige grunde, så jeg skal lige bygge grundformen op igen! :xmas:

Arbejder lidt med teknik indenfor øvelser, jeg ikke før har arbejdet med... frivend, råtræk!! det er ski svært...

Jeg supplere desuden med klatring, da det er rå-sjovt, og i mine øjne er lidt mindre kunstigt end vægtstænger......, men det kan godt være, det bare er min lidt forældede, hippieserede og hollistiske mening, der kommer til kende - vi lever jo ikke længere i stenalderen :santa2:

Mål: at jeg når et niveau, hvor jeg er tilfreds og "bare" kan vedligeholde!! Not in a million years...

Medtiden vil jeg gerne kunne bruge alternative øvelser, så jeg med tiden ikke er afhængig er centret, men kan træne hjemme som i centret!! Lidt over i de øvelser Max-power postede...

Motivation: har ikke ondt i ryggen -begyndte primært pga. det! Jeg føler mig godt tilpas i et stærkt legeme...

Hygge, Jac

Ps. MaxPower kan du lave den aerial, du postede! Det ser vildt ud... jeg ville da brække samtlige knogler, hvis jeg skulle prøve det skidt :superman:

Edited by Jac
Link to comment
Share on other sites

Ps. MaxPower kan du lave den aerial, du postede! Det ser vildt ud... jeg ville da brække samtlige knogler, hvis jeg skulle prøve det skidt :superman:

:laugh:

Nej, af de tricks jeg nævnte er det kun elbow lever jeg kan lave - de andre er jeg håbløst langt fra. De skulle nok have stået under mål. For at kunne lave en aerial havde jeg tænkt at blive god til vejrmøller først, og så har jeg lidt svært ved at overbevise mig selv om at øve en aerial på et trægulv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg træner af mange grunde.

  • Fordi jeg elsker det
  • Det giver god form og selvtillid.
  • God styrke til arbejde, så ryggen kan klare at skovle sne osv...
  • For at kunne føre mig frem på stranden :bigsmile:
  • Måske også for at have noget særligt at snakke om i selskaber :smile: (fedt når nogen spørger til min træning for at indlede en samtale :4thumbup: )
  • Nogle gange for at holde varmen her om vinteren.
  • Fordi der er nødvendigt, for at undgå at kroppen forfalder.
  • Afhængighed af endofin, måske.

Når der spørges, hvorfor man træner, får det mig til at tænke på, hvorfor børn leger.

Hvorfor de klatrer i træer, hopper højt, løber og spiller bold osv.

Jeg føler at træningen er noget af det samme, man vil bare gerne.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede med at træne som 15-årig, fordi jeg ville have store muskler. Det opgav jeg dog sidenhen (i bagklogskabens lys fik jeg absolut ikke spist nok :4smartass: ).

Som 20-årig ville jeg på landsholdet i UV-rugby, så der begyndte jeg med løb og styrketræning (ud over rugby, self. ).

Sidenhen skulle jeg følge med gutterne i den HJV-patrulje jeg var sanitetsmand i, og sidenhen fører for. Det endte med at jeg ordnede tre bronzecirkler på 7-8 min. Jeg kom dog aldrig over 2800 m på en coopertest.

Så blev jeg politibetjent. Samtidig påtænkte jeg at konkurrere i styrkeløft, men det blev fældet af skader. Jeg nåede en kampvægt på 85 kg, dog ikke altsammen lige kønt - og det hjalp ikke på mit løb :tongue:

Nu er jeg læge og skal officielt ikke være i god form på arbejdet, men det er nu ganske rart når der er hjertestop nede i skadestuen og man står på 3. sal i den forkerte ende af sygehuset, at man kan spæne derned og stadigvæk have luft til at kommandere højlydt med folk (især de erfarne sygeplejersker... turnuslægens hævn :devil::biggrin: ). Nu vejer jeg også kun 75 kg, det gør det noget nemmere at komme rundt...

Jeg kunne dog godt tænke mig et arbejde igen, hvor det fysiske er en del af det :smile:

Aktuelt står den på træning med kettlebells og kropsvægt, samt løb og squash. Jeg kunne godt tænke mig at starte op med orienteringsløb efter nytår :w00t:

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

God debat faktisk.

Nå til topic.

Jeg startede med at træne "meget" for 1.5 år siden. Da jeg var 15 år, på det tidspunkt svømmede jeg kun 3 timer om ugen og resten af tiden var jeg et dovent svin, som festede, drak, åd slik kage og sodavand uden at røre mig.

Min vægt havde efter hånden sneget sig op på 115kg. Jeg havde på det tidspunkt været overvægtig siden 3 års alderen, men jeg var faktisk aldrig blevet drillet med det, eller noget.

Men så en dag uden præcist at vide, hvorfor tænkte jeg NU! Skal det sku være, jeg vil af med alt det overflødige fedt og score nogen damer (tror det var nogenlunde det jeg tænkte).

Mit første skridt var at stoppe med de "usunde ting" slik, kage, sodavand osv. også dyrke motion HVER dag. Jeg cyklede 30km hverdag med undtagelse af de dage, hvor jeg svømmede (2 gange om ugen i alt 3 timer) dette gjorde, at jeg fik smidt 30kg på ca. 9 måneder og nåede en ganske udmærket vægt for min højde.

Jeg har altid elsket svømning, dog kun svømmet de der 3 timer om ugen tidligere, men så i sommerferien bestemte jeg mig for, at NU ville jeg prøve kræfter med en ordentlig klub, nu måtte jeg kunne klare træning 5-6 gange om ugen efter mit vægttab.

Jeg startede så i en klub hvor vi træner 5 gange om ugen 2 timer af gangen. (tilføjer så selv 1-2 ekstra trænings pas) + cykling.

Mit mål er inden for 2-3 måneder at kommer under minuttet på 100 fri (kører 1.02.xx nu) og før sommerferien kørte jeg 1.13.xx en tid jeg satte som 13 årig.

Mine mål med min træning er at komme til DM inden for 5 år (ved det er høje mål, men vil kæmpe) og ellers er det når jeg er færdig med selv at svømme, at blive Elite svømmetræner.

Link to comment
Share on other sites

: Fordi det giver selvtillid.

: Fordi jeg elsker at slå mine venner i styrkeprøver, armbøjninger på en arm (som næsten ingen af dem kan) lægge arm, kropshævninger. O.L.

:For at se bare lidt sej ud :smile:

: Fordi det er den fedest følelse når man lige har slået en rekord, musklerne brænder, man får Hi5 af sine venner, og man står og ser stolt ud.

Link to comment
Share on other sites

armoured tøs=> Synes det er totalt fedt som du har prøvet så meget forskelligt!! Jeg har ofte haft lyst til at prøve noget helt andet, men har aldrig kunne samle modet til at tage det (relativt) store spring.. Men man må sgu sige at du har været vidt omkring! Hatten af for det.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share