1500 kcal. om dagen


ChristianLykke
 Share

Recommended Posts

Der findes en del anerkendte behandlinger af fedme (BMI > 30) (og vi taler her ikke om personer med en masse muskler - høj FFM), som operer med et dagligt kalorie indtag på ca. 1500 kcal. og hvis dette ikke virker skal det sættes ned til ca. 1200 kcal.

Dette gøres uden at tage hensyn til kroppens daglige stofskifte, dvs. hvilestofskifte – (basal metabolic rate = BMR), fysisk aktivitetsniveau, køn, alder, osv.

Jeg har i forskellige debatter herinde ofte set anbefalinger der ligger på en negativ energibalance fra 500-1000 kcal. pr. dag.

Hvis det er de sammen tal som dem der har lavet behandlingerne er gået ud fra, må det betyde, at de forventer en energibalance i ligevægt, hvis der indtages 2000-2500 kcal. pr. dag (1700-2200 kcal.)

Er det et godt estimat for en person med BMI > 30 (høj FM)?

Hvad er fordele og ulemper ved en negativ balance på henholdsvis 500 & 1000 kcal.?

Jeg har læst Stubbes artikel om stofskiftet, og tænker at det med de redskaber han stiller frem, er rimelig nemt at lave en ca. beregning for det daglige stofskifte. Selvfølgelig er den ikke helt præcis, men det må da komme nærmere end bare at sige 1500 kcal.?

Hvad sker der, hvis en person med et dagligt stofskifte på 3000 kcal. bliver sat på en 1500 kcal. diæt. Kan det have nogle negative fysiologiske konsekvenser, og i så fald hvilke?

:4mewantfood:

Edited by ChristianLykke
Link to comment
Share on other sites

Hey jeg ved ikke om der sker noget fysisk med ens krop.

Men jeg ved fra min diætist, at jeg skal indtage 2300 kalorier dagligt gennem mine 6 måltider.

Det er beregnet ud fra at jeg er 22år, 174 høj og min ideal vægt er 75kg. Og med et aktivitets niveau hvor jeg er sengeliggende, hvilket vil sige et meget lavt aktivitetsniveau.

Hvis jeg får de 2300 kcal. hver dag skulle min fedt procent ikke kunne stige.

Hvilket den heller ikke gør. Hvis jeg har et underskud dagligt på 1000 kcal. Forskellen mellem hvad jeg indtager af kcal. og i forhold til hvad jeg forbrænder, så skulle jeg tabe mig 1kg om ugen, hvilket passer rimelig godt indtil videre.

Så bare underskudet er der, så kommer der også et vægttab :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share