hvor meget protein kan kroppen klare?


Pedro_smoke
 Share

Recommended Posts

hey alle sammen..

ved ikke om det er den rigtige sted at skrive det her men here i go!

jeg har intet fundet på nettet som forklarer hvor meget protein kroppen kan klare på engang!

Har fundet ud af at kroppen skal have omkring 2.5g pr kg for at kunne vokse og blive stærkere (hvilket er mit mål)

Men hvor meget kan man tag en shake inden der er "spildt" protein i kroppen?

:newyear::superman:

Link to comment
Share on other sites

Det korte svar er at der ikke sådan bare går protein eller kulhydrat og fedt for den slags skyld tabt, så man kan godt regne med at hvad man indtager bliver optaget.

Næste detalje er så at protein er relativt besværligt for kroppen at gøre tilgængelig, så det koster omkring 30% af energiindholdet og hhv 5% og 1% for kulhydrat og fedt. Det er dog ikke noget man skal bekymre sig om til hverdag, men faktisk betyder det at du kaloriemæssigt kan indtage mere, hvis en større procentdel af din kost er protein.

Der er ingen videnskabelige undersøgelser der viser at et proteinindtag over 1,8g pr kg kropsvægt er nødvendigt, heller ikke hvis man skal vokse. Der er selvfølgelig ikke noget problem i at gøre det, hvis det er sådan man vælger at sammensætte sin diæt for at nå det antal kalorier man nu skal. Der er altså ikke nogen grænse som sådan for hvor meget protein der skal i shaken, men mit forslag er at du fordeler dit proteinindtag, så du indtager ca lige meget ved hvert måltid, hvilket også inkludere shaken. Det kan være et sted mellem 30-50 gram afhængig af din størrelse og aktivitetsniveau i øvrigt.

Vil du vide mere, så læs her og her.

PS: Forummet "kost og kosttilskud" var det rigtige sted at skrive, derfor er tråden flyttet derhen.

Link to comment
Share on other sites

ja det lyder meget fornuftigt...

Jeg føler mig mere klar til træning og kan løfte meget mere rent. Især hvis jeg tager en protein shake før og lige efter træning. tager omkring 45g hvergang..

så tænkte jeg på hvorfor jeg bliver stærk på det..

nogen forklaring? :santa2:

Du tror på det?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

At tage en shake inden træning vil langt fra være gavnligt da kroppen skal bruge energi på optagelsen af denne. Drik hellere postevand før og under træningen (med mindre du træner i over 1.5 time, hvorved en let sukker opløsning kan komme på tale)

Protein drikke lige efter træningen skal du dog holde fast i. Det er endvidere vigtigt du ikke venter for længe med indtagelsen af denne, da det ser ud til der er et "open window" for effekten af denne protein indtagelse som er mest optimal lige efter tæning.

Link to comment
Share on other sites

At tage en shake inden træning vil langt fra være gavnligt da kroppen skal bruge energi på optagelsen af denne. Drik hellere postevand før og under træningen

Forkert! En shake før træning kan være en ganske udmærket idé, specielt hvis der ikke er indtaget et måltid et stykke tid før træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share