Ankelvægte


AquaFisken
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har lige fået et par ankelvægte på 1 kg pr. vægt, jeg spiller basket ball og havde tænkt mig at jeg vil til at lave nogle øvelser så jeg bl.a. kan blive hurtigere i mit løb og så jeg kan komme til at hoppe højere.

Er det en god ide at tage dem med ud på en løbetur på en 10 km, jeg har søgt lidt herinde i forummet og der står nogle steder at de kan skade leddene, derfor vil jeg være sikker på hvordan jeg skal starte min træning med sådan nogle vægte...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv løbet med vægte på anklerne, dog kun på ½ kg stykket. Efter jeg havde trænet med dem, var mine ankelsmerter, som jeg ellers havde døjet med i et par år, forsvundet! Men ellers skal du være opmærkning på, at du nok skal trappe ligeså stille op, når du vil løbe med dem - altså ikke bare løbe 10 km førte gange, da du belaster ankelleddet på en helt anden måde end normalt!

Mht. springstyrke så skal du hellere træne med håndvægte.. Da jeg spillede badminton og trænede springstyrke lavede jeg englehop med en håndvægt i hver hånd - og det hjalp rigtig meget!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er temmelig uhensigsmæssigt at løbe 10 km med 1 kg vægte på begge fødder. For det første vil det indebære en stor risiko for skader og for det andet giver det næppe den helt store gav ift. dine målsætninger.

1 kg pr. fod er ret meget ift. løb, hvilket du sikkert hurtigt vil opleve. At kaste sig direkte ud på en 10 km tur med disse er ikke kun risikabelt, men også skal vi sige ret usmart. Hvis man endelig skulle løbe med disse skal du starte meget gradvis med i først hug kun at løb fx. 1 km (jeg går ud fra du er vant til at løbe).

Dit mål er jo at springe højt og løbe hurtigt. 10 km (også uden vægte) er et forkert valg for at opnå dette, så alene her er ideen dårlig. Det du primært har brug for er eksplosivitet og ikke primært konstant løb, som fokuserer på kondition og udholdenhed (selv om disse egenskaber også er prisværdige).

Løbemæssigt skal du derfor i højere grad arbejde med lynhurtige accelerationer og retningsskift (med uden boldkontrol). Basket er ikke lige en sport jeg har erfaring med så konkret hvilke øvelser, der er gode kan jeg ikke give et bud på.

M.h.t. springstyrke er vægte muligvis en god ide, men næppe via alm. kontinueligt løb. Desuden er eksplosiv styrketræning for benene et godt middel. Håndvægte kan jeg ikke se fidusen ved da det jo stort set alene er benene det handler om.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share