6 uger med 2kg som maxbelastning efter operation


bjarke
 Share

Recommended Posts

Jeg får en operation af brystkassen i Januar, og i 6 uger efter må jeg højst løfte 2 kg foran kroppen. Hvordan modvirker jeg bedst at miste kondition, styrke og muskelmasse uden at tage på?

Jeg må gerne løbe, så det vil jeg gøre for at holde konditionen. Jeg går ud fra jeg må lave et-bens squat og den slags, så benene er ikke det værste punkt. Problemet er overkroppen, hvor jeg f.eks. heller ikke må bøje fra maven, men kun fra hoften.

Giver det overhovedet nogen muskelbevarende effekt at lave 100 repetitioner med en 2 kg vægt? Nogen ideer?

Link to comment
Share on other sites

problemet ligger i at muskler atrofierer hurtigt, dvs de mister deres masse. Og da massen er afgørende for udvikling af kraft, er den vigtig at bibeholde.

100 reps med 2 kg mener jeg ikke vil give dig noget, da belastningen er så langt væk fra din normale styrke...

Du kan måske opretholde noget vaskulært omkring dit bryst, men hvad effekt det vil have er jeg usikker på.

Noget du kan gøre, hvis muligt, er at udstrække den påvirkede muskulatur, da dette hjælper med at opretholde den musklemasse du har pt.

Du er vel ikke udelukket fra at lave ex. vis squat, da den bøjer i hoften og ikke i maven. Men måske problemastisk ved opspænd af dybe mavemuskler?

hvilken operation er det?

Hilsen

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Tilstanden hedder tragtbryst eller pectus excavatum, og består i at brystbenet sidder længere inde i brystet end normalt, sådan at der er en fordybning i midten af brystet. Operationen hedder Minimally Invasive Pectus Excavatum Repair eller slet og ret Nuss proceduren. Den går ud på at udrette brystbenets indsunkede position ved at hæve det frem og at sætte en metalstang bag, som holder brystbenet fremme i 3 år. Til den tid er har knoglerne forhåbentlig selv taget den ønskede form lidt ligesom tænder med en bøjle på, så brystbenet bliver det rigtige sted, når stangen fjernes.

Den første tid efter operationen er forbundet med store smerter og en vis risiko for, at stangen river sig løs, og det vil så kræve endnu en operation. Det er derfor overkroppen ikke må udsættes for nogen videre belastning eller vrid. Jeg ved derfor ikke hvor megen udstrækning, jeg vil kunne lave, men hvis det kan hjælpe på sagen vil jeg helt sikkert spørge. Tak for informationen.

Iøvrigt regnes operationen for "minimally invasive" fordi den udføres gennem 2 mindre snit i siden af brystet (et i hver side), og der gøres ikke andet end at tvinge brystbenet frem og fastgøre det i den position. Det er i modsætning til Ravitch proceduren, som går lige til sagen ved at klippe op henover brystet, skubbe brystmusklerne af vejen, skære brystbenet bort fra ribbenene og sætte det hele sammen igen, som man gerne vil have det.

Man kan se nogen billeder af tragtbryst på http://www.emedicine.com/ped/topic2558.htm Mit eget tilfælde er heldigvis ikke så svært som på de billeder.

Link to comment
Share on other sites

Når du får besked på du ikke må løfte mere end to kg foran kroppen og konsekvenserne ved at fucke op er rimelig alvorlige, hvorfor så ikke bare gøre som der bliver sagt, og holde sig i ro? :wink:

6 uger er ikke længe hvis du forventer at træne resten af livet (mere eller mindre) og styrke og muskelmasse kommer altså igen. Kondien er der allerede styr på.

At lave mange reps med 2kg er for det første nok nytteløst og for det andet er det lidt at bede om problemer.

Tag det med ro, sørg for at spise nok, så du ikke taber dig, og læs noget træningslitteratur i "ventetiden" :smile:

Held og lykke med operationen

Link to comment
Share on other sites

Enig med Max!

Jeg rystede på hovedet da jeg først læste trådstarters indlæg.

Helt ærligt, du skal igennem en operation som kan indebære store smerter og chancen for at noget går galt efterfølgende ved for meget belastning er stor, og alligevel har du i tankerne at du kan træne med max 2kg.

Herre gud, der er altså ting vigtigere end træning her i livet, dit helbred feks!!

Link to comment
Share on other sites

Når du får besked på du ikke må løfte mere end to kg foran kroppen og konsekvenserne ved at fucke op er rimelig alvorlige, hvorfor så ikke bare gøre som der bliver sagt, og holde sig i ro? :wink:

Jeg kan godt forstå, hvad du mener, men man bliver faktisk opfordret til at være så aktiv, som man nu kan være. Så vidt jeg har forstået det er problemet ikke mængden af aktivitet, tvært i mod, men snarere hvis man gør noget forkert, f.eks. ikke holde sig indenfor de 2 kg eller bøjer fra maven hele tiden (det er iøvrigt en meget lille grænse - nogen andre steder får de at vide at det er max 5 kg). Jeg vil naturligvis ikke gå i gang med et træningsprogram uden at spørge på hospitalet, om det er OK.

Uanset det kan jeg forstå på rådene her, at 2 kg belastning alligevel ikke giver det fjerneste, og så er der jo ikke megen ide i det.

Held og lykke med operationen

Tak skal du have :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share