Kan man vokse uden testosteron?


gladiator
 Share

Recommended Posts

Hej,

Formålet med denne tråd er at få svar på testosterons rolle i muskelmasse opbygning.

Et tankeeksperiment: Man indtager alkohol hver dag, som man hverken bliver fuld, dehydreret eller sløv af. Eneste ting der sker er at testosteronniveauet nedsættes og er tæt på nul.

Man træner samtidigt seriøst, sørger for at spise efter bogen og er samlet set i energioverskud.

Vil man kunne opbygge muskler?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hej,

Formålet med denne tråd er at få svar på testosterons rolle i muskelmasse opbygning.

Et tankeeksperiment: Man indtager alkohol hver dag, som man hverken bliver fuld, dehydreret eller sløv af. Eneste ting der sker er at testosteronniveauet nedsættes og er tæt på nul.

Man træner samtidigt seriøst, sørger for at spise efter bogen og er samlet set i energioverskud.

Vil man kunne opbygge muskler?

Ja? Nu sænker en enkelt øl jo ikke dit naturlige test niveau til nul, men selvfølgelig vil resultater ikke blive så gode som hvis du lod alkoholen stå. Lige præcis hvor stor i en betydning det har er umuligt at svare på. Det svarede til jeg oprettede et indlæg og stillede spørgsmålet "hvis jeg indtager 350g istedet for 340g protein om dagen, kan jeg så forvente min arme bliver ½mm større end ellers?" Jo mere du drikker jo større negativ betydning har det for din træning, mere præcis kan det ikke siges.

Link to comment
Share on other sites

Ja? Nu sænker en enkelt øl jo ikke dit naturlige test niveau til nul, men selvfølgelig vil resultater ikke blive så gode som hvis du lod alkoholen stå. Lige præcis hvor stor i en betydning det har er umuligt at svare på. Det svarede til jeg oprettede et indlæg og stillede spørgsmålet "hvis jeg indtager 350g istedet for 340g protein om dagen, kan jeg så forvente min arme bliver ½mm større end ellers?" Jo mere du drikker jo større negativ betydning har det for din træning, mere præcis kan det ikke siges.

Flyt fokus fra alkohol til testosteron. Det er det spørsmålet omhandler. Han søger ikke en græseværdi for hvor meget indtagelse af alkohol sænker testosteron i blodet, men prøver at fremføre et tænkt eksempel hvor en person træner uden at have stoffet i blodet.

Jeg har intet bud på om man kan vokse uden testosteron, men jeg skriver alligevel dette svar i håb om at diskussionen bliver drejet ind på hvad den efter min mening oprindeligt handlede om. Jeg selv er også nysgerrig.

edit: omformulering.

Edited by gvp
Link to comment
Share on other sites

Interessant.

Jeg læste netop om Richard Sandrak i går (boy Tarzan):

Critics point out that muscle cannot grow without testosterone, which is determined by age, fueling speculation that Pavel Sandrak was either giving Richard steroids in the form of an unknown powder he was feeding him, or that Richard's true age was being concealed.

Så hvis disse kritikere har ret, så vokser muskler ikke uden testosteron.

Link to comment
Share on other sites

Interessant.

Jeg læste netop om Richard Sandrak i går (boy Tarzan):

Så hvis disse kritikere har ret, så vokser muskler ikke uden testosteron.

Du kan jo ikke ud fra en subjektiv videnskabelig "bevis" (samfundsvidenskabelig bevisning fx statistik etc.) slå noget fast og bevise at det så er sandt.. Det kræver en objektiv undersøgelse af det problemet, altså en undersølgelse som kan slåes fast ud fra forsøg, forsøgene skal så passer overens med teorien eller omvendt...

Men så igen, kan man godt sige at man tror at det er sådan, så længe man holder sig til troen og ikke "sådan er det"

Så er der ikke nogen med nogle artikler på området ud fra stuider om testosteron istedet ?

Link to comment
Share on other sites

Nedenstående studie svare nok ikke på alle dine spørgsmål, men den kan dog kaste lidt lys over sagen - testeron niveauet er meget vigtigt for styrke og hypertrofi.

Ud fra nedenstående artikel kan du læse at der er en meget kraftig sammenhæng mellem det basale hormon niveau af testosteron, og udviklingen i styrke (r=0,84 - hvilket er en meget høj korrelation, der udtrykker at jo højere det basale test niveau, jo større fremgang i styrke)

Der blev også fundet en stor sammenhæng mellem den trænings-påvirkede testosteron udskillelse og hypertrofi målt som en forøgelse i CSA (r=0,76)

Så hvis du drikker en øl om dagen, og det sænker dit basale testosteron niveau, så vil du opnå mindre styrkefremgang, og hvis øllen betyder at du udskiller mindre testosteron som følge af din træning, så vil det gå ud over hypertrofien.

Muscle hypertrophy, hormonal adaptations and strength development during strength training in strength-trained and untrained men.

Ahtiainen JP, Pakarinen A, Alen M, Kraemer WJ, Hakkinen K.

Neuromuscular Research Center and Department of Biology of Physical Activity, University of Jyvaskyla, P.O. Box 35, 40014 Jyvaskyla, Finland. [email protected]

Hormonal and neuromuscular adaptations to strength training were studied in eight male strength athletes (SA) and eight non-strength athletes (NA). The experimental design comprised a 21-week strength-training period. Basal hormonal concentrations of serum total testosterone (T), free testosterone (FT) and cortisol © and maximal isometric strength, right leg 1 repetition maximum (RM) of the leg extensors were measured at weeks 0, 7, 14 and 21. Muscle cross-sectional area (CSA) of the quadriceps femoris was measured by magnetic resonance imaging (MRI) at weeks 0 and 21. In addition, the acute heavy resistance exercises (AHRE) (bilateral leg extension, five sets of ten RM, with a 2-min rest between sets) including blood samples for the determination of serum T, FT, C, and GH concentrations were assessed before and after the 21-week training. Significant increases of 20.9% in maximal force and of 5.6% in muscle CSA in NA during the 21-week strength training period were greater than those of 3.9% and -1.8% in SA, respectively. There were no significant changes in serum basal hormone concentrations during the 21-week experiment. AHRE led to significant acute decreases in isometric force and acute increases in serum hormones both at weeks 0 and 21. Basal T concentrations (mean of 0, 7, 14 and 21 weeks) and changes in isometric force after the 21-week period correlated with each other (r=0.84, P<0.01) in SA. The individual changes in the acute T responses between weeks 0 and 21 and the changes in muscle CSA during the 21-week training correlated with each other (r=0.76, P<0.05) in NA. The correlations between T and the changes in isometric strength and in muscle CSA suggest that both serum basal testosterone concentrations and training-induced changes in acute testosterone responses may be important factors for strength development and muscle hypertrophy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved der på Odense universitet for et års tid siden blev lavet et videnskabeligt forsøg hvor forsøgspersonerne fik noget test hæmmende stof, samt en anden gruppe fik placebo. De styrketrænede i en periode og blev derefter foretaget nogle målinger. Den præcise forsøgsbeskrivelse og resultater har jeg ikke set, men kan da prøve at finde ud af det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved der på Odense universitet for et års tid siden blev lavet et videnskabeligt forsøg hvor forsøgspersonerne fik noget test hæmmende stof, samt en anden gruppe fik placebo. De styrketrænede i en periode og blev derefter foretaget nogle målinger. Den præcise forsøgsbeskrivelse og resultater har jeg ikke set, men kan da prøve at finde ud af det.

Studiet er stadig i gang. Biopsierne er i laboratoriet nu. Det er Thue Kworning, der står for det.

Link to comment
Share on other sites

Et tankeeksperiment: Man indtager alkohol hver dag, som man hverken bliver fuld, dehydreret eller sløv af. Eneste ting der sker er at testosteronniveauet nedsættes og er tæt på nul.

Man træner samtidigt seriøst, sørger for at spise efter bogen og er samlet set i energioverskud.

Hvis du træner efter bogen indtager man jo heller ikke alkohol hver dag, selvom det er i mængder man ikke bliver beruset af?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du træner efter bogen indtager man jo heller ikke alkohol hver dag, selvom det er i mængder man ikke bliver beruset af?

Det er stadig ikke pointen. :rudolph:

Der kunne i princippet ligeså godt have stået:

Et tankeeksperiment: En person har en sygdom som gør at testosteronniveauet er meget tæt på nul. Personen træner og spiser fornuftigt og har et dagligt kalorieoverskud. Er det muligt for personen at opbygge muskelmasse?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share