Daglig Kcal beregning


Seiff
 Share

Recommended Posts

Har gainet fra ca 76 til ca 92 kg siden febuar.

Nu det meste jo nok ikke muskler (øv bøv..) og ville nu igang med at tabe omkring 10kg her fra januar af.

Har ikke haft styr på kcal under min bulk periode men bare ædt løst så min vægt stigning har ligget på ca 1-2 kg om måneden, dvs veet mig hver dag.

nu da jeg så skal tabe mig er jeg selfølgelig interesert i at tabe mindst mulig musekl masse og regnede derfor med ca 500 kcal underskud dagligt.

Men kræver så lige jeg har en ca ide om hvad mit daglige ligevægts indtag skal være.

Anyway fandt to modeller der varierede med ca 1000kcal hvilket jo er en pæn del.

Så hvilken er den mest brugte herinde ?

Link to comment
Share on other sites

Formlen brugt i stofskifte-beregneren (led selv :smile: ) er vist den mest brugte - Benedict-Harris mener jeg det er.

Problemet er som med alle andre modeller for sådan noget at den for det første basere sig på en subjektiv vurdering fra din side (aktivitetsniveau) og dels er der stor individuel variation. Jeg har ikke lige tal for det (måske er det nævnt i artiklen), men jeg tror bestemt ikke +-10-20% er unormalt, hvilket uden problemer kan betyde forskellen på 500kcal i underskud eller intet underskud.

Et estimat kan i bedste fald give dig et udgangspunkt, hvor du så kan se om du taber dig med det givne indtag. Sker det ikke må der justeres nedaf.

Link to comment
Share on other sites

jep var også bare et udgangspunkt jeg ledte efter =)

kunne ik få stofskifte beregner til at virke sidste jeg prøvede for omkring 14 dage siden men den virker fint nu.

ka være det var firefox der ikke fattede den... =/

men tak så det bare at gå i krig nu... weee eller noet...=D

Link to comment
Share on other sites

jep var også bare et udgangspunkt jeg ledte efter =)

kunne ik få stofskifte beregner til at virke sidste jeg prøvede for omkring 14 dage siden men den virker fint nu.

ka være det var firefox der ikke fattede den... =/

men tak så det bare at gå i krig nu... weee eller noet...=D

Et godt tip er at tælle hvor meget du rent faktisk putter i hovedet på sådan en nogenlunde normal dag :bigsmile:

Hjemmesiden var lettere buggy for nylig grundet noget opdatering. Det har sikkert også haft ramt stofskifteberegneren.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

ahh ok

planen var nu at tage efter hvad den beregner siger så prøve det over en uge og se hvordand et påvirker min vægt.

Skulle gerne give et nogenlunde overblik over hvad min krop lige har brug for af kcal på en normal uge med træning etc.

Hvis du er helt på bar bund, så kunne du evt. lægge ud med 3000 kcal dagligt (skudt ud fra din alder/højde/vægt) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk fået målt mit hvilestofskifte i et fysikforsøg og det blev beregnet til 285,8kJ/time, altså 6859,2 kJ/dag. Når jeg taster mine data ind i stofskifteberegneren her på siden bliver mit basal- eller hvilestofskifte 6316 kJ/dag. Altså er der en lille afvigelse på ca 550 kJ om dagen.

Også her er der altså afvigelser, men alt i alt lyder det rigtigt fornuftigt simpelthen at prøve det af - det tror jeg er klart den mest præcise måde at finde ud af om man er i energi over- eller underskud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share