spørgsmål fra journalist


journalist
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er journalist på magasinet '&mælk'. Til en artikelserie om sport og kost vil jeg gerne vide lidt om, i hvilke sportsgrene kosten betyder rigtig meget. Jeg vil tro, at kosten altid er væsentlig, men der må være nogen sportsgrene, hvor den er mere central end andre. Er det eksempelvis fysisk meget udmattende sportsgrene (såsom cykling, boksning og ishockey)? Eller er det noget helt andet?

Er spændt på at læse jeres bud.

venlig hilsen

Steffen Moestrup

Journalist, magasinet '&mælk'

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er journalist på magasinet '&mælk'. Til en artikelserie om sport og kost vil jeg gerne vide lidt om, i hvilke sportsgrene kosten betyder rigtig meget. Jeg vil tro, at kosten altid er væsentlig, men der må være nogen sportsgrene, hvor den er mere central end andre. Er det eksempelvis fysisk meget udmattende sportsgrene (såsom cykling, boksning og ishockey)? Eller er det noget helt andet?

Er spændt på at læse jeres bud.

venlig hilsen

Steffen Moestrup

Journalist, magasinet '&mælk'

Hej, jeg tror ikke du finder sportsgrene hvor en fornuftig kost ikke er central.

At der er forskel på hvilke krav man stille inden for forskellige sportsgrene, er en anden sag.

Jeg kan ikke helt forstå at du vælger at sætte cykling boksning og ishokey i samme bås, netop når vi taler ernæring i forbindelse med sport er de meget forskellige.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg tror ikke du finder sportsgrene hvor en fornuftig kost ikke er central.

At der er forskel på hvilke krav man stille inden for forskellige sportsgrene, er en anden sag.

Jeg kan ikke helt forstå at du vælger at sætte cykling boksning og ishokey i samme bås, netop når vi taler ernæring i forbindelse med sport er de meget forskellige.

hvilket svar....

Link to comment
Share on other sites

hvilket svar....

Kan ikke se hvor du vil hen med den kommentar. Men hvis du ikke fangede min pointe - måske ikke helt tydelig - så kommer den her.

Jeg mener ikke du kan pege på nogle specielle (fysisk betonede, jfr debatten vedr hvad sport er) sportsgrene hvor der ikke stilles store krav til kosten. Kosten er altid en vigtig brik hvis du vil lave et godt resultat, også udenfor sportsverdnen.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke læse så lad være med at svare :mad:

Der er selvfølgelig nogle sportsgrene, hvor kosten er langt vigtigere end andre sportsgrene. Sammenligner man curling og skydning med bodybuilding og 100 km terrænløb i ørkenen, så er der vist ikke den store tvivl om, hvor der umiddelbart er mest at hente gennem kosten. Reglen må være, at jo mere man forlanger af kroppen, jo større betydning har kosten.

Umiddelbart jeg jeg dog ikke komme på sportsgrene, hvor kosten har en større betydning end indenfor bodybuilding.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel også se det fra følgende vinkel:

- når man dyrker een eller anden form for konkurrence-idræt, er der mange forskellige parametre der kan skrues på for at optimere præstationen.

Resultatet man opnår i en given konkurrence er vel i bund og grund givet ved, hvem der er bedst til at skrue på de forskellige parametre.

I visse sportsgrene er kosten en ekstrem vigtig parameter, mens det for andre sportsgrene vedkommende er en forholdsvis mindre.

I sportsgrene der involverer specielle evner, f.eks. boldkontrol, balance, skøjteløb og andre tillærte færdigheder kan man med gode færdigheder til en vis grad minimere effekten af dårlig kost.

Eksempelvis kan en bowlingspiller af Guds nåde opnå gode resultater, selvom vedkommende ikke har optimeret sin kost.

I sidste ende mener jeg det afhænger af konkurrencen indenfor en given sport.

Hvis konkurrencen er enorm, så bliver alle parametre (selv de mindste) vigtige, og her vil kosten så indgå som et meget vigtigt element.

Sportsgrene hvor kosten ikke nødvendigvis spiller en alt-dominerende rolle kunne eksempelvis være sportsgrene hvor "specielle færdigheder" er meget dominerende, f.eks:

- tennis, bowling, baskeball, fodbold (ja, også fodbold), svømning (ja også svømning)

Sportsgrene hvor kosten er ekstremt vigtig er de sporgsgrene som ikke kræver "specielle færdigheder", altså hvor det er kroppens rene fysiske præstationer der er alt-dominerende kunne være:

- de fleste atletik-discipliner

- bodybuilding m.v.

- cykling

Bottom line: jo flere "tekniske færdigheder" der kræves i en sportsgren, desto mindre afgørende rolle vil kosten spille - og vice versa.

Dette kombineret med mængden af konkurrence i en given sportsgren (dvs. hvor mange parametre der er nødvendige at skrue på for at gøre sig gældende i toppen og dermed skille sig ud fra mængden) er IMHO de to ting der afgør kostens indflydelse.

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke læse så lad være med at svare
Hvis den var til mig, så fanger jeg den ikk helt :crazy:
Sportsgrene hvor kosten er ekstremt vigtig er de sporgsgrene som ikke kræver "specielle færdigheder", altså hvor det er kroppens rene fysiske præstationer der er alt-dominerende kunne være:

- de fleste atletik-discipliner

- bodybuilding m.v.

- cykling

Det er godt nok en del år siden jeg at dyrket atletik.

Men jeg vil nok lade de fleste områden inden for atletik falde i kategorien med meget teknik.

Ellers kan jeg kun være enig.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel også se det fra følgende vinkel:

- når man dyrker een eller anden form for konkurrence-idræt, er der mange forskellige parametre der kan skrues på for at optimere præstationen.

Resultatet man opnår i en given konkurrence er vel i bund og grund givet ved, hvem der er bedst til at skrue på de forskellige parametre.

I visse sportsgrene er kosten en ekstrem vigtig parameter, mens det for andre sportsgrene vedkommende er en forholdsvis mindre.

I sportsgrene der involverer specielle evner, f.eks. boldkontrol, balance, skøjteløb og andre tillærte færdigheder kan man med gode færdigheder til en vis grad minimere effekten af dårlig kost.

Eksempelvis kan en bowlingspiller af Guds nåde opnå gode resultater, selvom vedkommende ikke har optimeret sin kost.

I sidste ende mener jeg det afhænger af konkurrencen indenfor en given sport.

Hvis konkurrencen er enorm, så bliver alle parametre (selv de mindste) vigtige, og her vil kosten så indgå som et meget vigtigt element.

Sportsgrene hvor kosten ikke nødvendigvis spiller en alt-dominerende rolle kunne eksempelvis være sportsgrene hvor "specielle færdigheder" er meget dominerende, f.eks:

- tennis, bowling, baskeball, fodbold (ja, også fodbold), svømning (ja også svømning)

Sportsgrene hvor kosten er ekstremt vigtig er de sporgsgrene som ikke kræver "specielle færdigheder", altså hvor det er kroppens rene fysiske præstationer der er alt-dominerende kunne være:

- de fleste atletik-discipliner

- bodybuilding m.v.

- cykling

Bottom line: jo flere "tekniske færdigheder" der kræves i en sportsgren, desto mindre afgørende rolle vil kosten spille - og vice versa.

Dette kombineret med mængden af konkurrence i en given sportsgren (dvs. hvor mange parametre der er nødvendige at skrue på for at gøre sig gældende i toppen og dermed skille sig ud fra mængden) er IMHO de to ting der afgør kostens indflydelse.

Hvorfor ikke svømning? Jeg er tidligere elitesvømmer og jeg kan af egne erfaringer fortælle at kosten var EKSTREMT vigtig for mig! Den kunne ændre en træning fra et rent helvede til en nærmest flyvende oplevelse! Vi havde flere eksperter koblet til klubben der rådgav os omkring kosten, og det var virkelig vigtigt og store forskelle kunne mærkes! Hvis dit argument er at svømning kræver rigtig god teknik, ja så giver jeg dig helt ret... MEN det kræver også energi i store mængder!! Og her er kostens sammensætning altså vigtig, f.eks. mht. hvornår langsomme og hurtige kulhydrater skal indtages i forhold til en optimal træning/et optimalt løb:)

Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke læse så lad være med at svare :mad:

Der er selvfølgelig nogle sportsgrene, hvor kosten er langt vigtigere end andre sportsgrene. Sammenligner man curling og skydning med bodybuilding og 100 km terrænløb i ørkenen, så er der vist ikke den store tvivl om, hvor der umiddelbart er mest at hente gennem kosten. Reglen må være, at jo mere man forlanger af kroppen, jo større betydning har kosten.

Umiddelbart jeg jeg dog ikke komme på sportsgrene, hvor kosten har en større betydning end indenfor bodybuilding.

Svært at sætte op sådan Jesper. Ved godt hvor du vil hen med det store proteinindtag og BB, men jeg mener dog tilsvarende at et stort kulhydrat indtag indenfor udholdenhedsidrætter er lige så vigtig - dog nærmest UMULIGT at sammenligne.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder plausibelt, dét med at når konkurrencen er hård, så bliver alle parametre bearbejdet. Jeg tror så til gengæld ikke, det er en god målestok imellem forskellige sportsgrene, men mere imellem udøvere på forskellige niveauer af en sportsgren.

Triathlon er en hybrid-sportsgren hvor der både bliver svømmet (høj grad af teknik), cyklet og løbet (lav grad). Ikke desto mindre er maden vigtig for både træning og konkurrence i alle tre discipliner. Under svømmetræning er det vigtigt at være godt carboloadet. Ellers mister man hurtigt koncentrationen og så går resten af træningspasset med at man bare ligger og padler meter uden at have overskud til at skænke teknikken en tanke.

Samtidig er det vigtigt at få fedt nok (det rigtige fedt selvfølgelig), så kroppen opretholder sin enzymbalance med fedtforbrændende enzymer. Dét har man nemlig brug for i lange konkurrencer. Og hvis ikke man får den rette mængde og slags proteiner, risikerer man at miste muskelkraft under træning og restitution. Det er jo det stik modsatte af intentionen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Svært at sætte op sådan Jesper. Ved godt hvor du vil hen med det store proteinindtag og BB, men jeg mener dog tilsvarende at et stort kulhydrat indtag indenfor udholdenhedsidrætter er lige så vigtig - dog nærmest UMULIGT at sammenligne.

Har du nogen idé om hvor kompliceret og vigtig en konkurrence diæt er for en BB'er?

Link to comment
Share on other sites

Svært at sætte op sådan Jesper. Ved godt hvor du vil hen med det store proteinindtag og BB, men jeg mener dog tilsvarende at et stort kulhydrat indtag indenfor udholdenhedsidrætter er lige så vigtig - dog nærmest UMULIGT at sammenligne.

For en seriøs BB'er vil en marsbar eller blot et glas vand, på det forkerte tidspunkt, kunne ødelægge ALT. Så stor betydning har kosten altså ikke i nogen anden sportsgren.

Link to comment
Share on other sites

For en seriøs BB'er vil en marsbar eller blot et glas vand, på det forkerte tidspunkt, kunne ødelægge ALT. Så stor betydning har kosten altså ikke i nogen anden sportsgren.

At et glas vand kan ødelægge ALT, det må du lige uddybe. Det lyder i mine øre som noget at en overdrivelse!

Link to comment
Share on other sites

For en seriøs BB'er vil en marsbar eller blot et glas vand, på det forkerte tidspunkt, kunne ødelægge ALT. Så stor betydning har kosten altså ikke i nogen anden sportsgren.

Jeg nævner i flæng 100, 200, 800 meter løb, marathon, triathlon...!! J :superman:

eg tillægger mig konkurrence indenfor den specifikke idrætsgren..., men er godt klar over BB er en lidt speciel gren, der kræver meget kontrol over kosten.. Men det kan måske også diskuteres, om det overhovedet er en sportsgren.... :blink:

hygge, jac

Link to comment
Share on other sites

At et glas vand kan ødelægge ALT, det må du lige uddybe. Det lyder i mine øre som noget at en overdrivelse!

Ja, det siger da sig selv, at det er svært at koncentrere sig om sine squats, hvis man virkelig skal tisse... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke svømning? Jeg er tidligere elitesvømmer og jeg kan af egne erfaringer fortælle at kosten var EKSTREMT vigtig for mig! Den kunne ændre en træning fra et rent helvede til en nærmest flyvende oplevelse! Vi havde flere eksperter koblet til klubben der rådgav os omkring kosten, og det var virkelig vigtigt og store forskelle kunne mærkes! Hvis dit argument er at svømning kræver rigtig god teknik, ja så giver jeg dig helt ret... MEN det kræver også energi i store mængder!! Og her er kostens sammensætning altså vigtig, f.eks. mht. hvornår langsomme og hurtige kulhydrater skal indtages i forhold til en optimal træning/et optimalt løb:)

Hey - jeg siger ikke at kosten ikke er rigtig meget vigtig i svømning.

Men i svømning er teknikken også helt exceptionelt vigtig - jeg vil mene at teknikken i svømning er vigtigere i forhold til kosten - end den er i f.eks. 100 meter løb.

Men vi er da enige om at kosten er super vigtig i svømning... og iøvrigt afhænger det vel også af svømmearten samt distancen..

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de mange tilbagemeldinger. Der er mange gode bud.

Den første sportsgren, der kommer med i artikelserien, bliver kuglestød repræsenteret af et interview med Joachim B. Olsen. Jeg skal desuden snakke med en klinisk diætist fra Team Danmark om det samme, jeg spurgte jer om. Jeg skal gerne videregive hendes svar her i dette forum.

Takker nok en gang.

/Steffen

Link to comment
Share on other sites

Så er Wrestling (WWF style) også en sport. Tror måske der er andre "ting" end kosten der har større betydning for en Bodybuilders konkurrence form.

Desuden kan en mars bar og et glas vand 120km ude på cykelruten hos en Ironman triathlet ligeledes ødelægge alt.

Kender nu endda en del triatleter og cykelryttere ... der ikke tager skade af en mars bar !!! Heller ikke i konkurrence situationer ... det er nok individuelt hvad der skader/ødelægger ... men cykle på mars bar alene, det den går ikke !!

Men generelt et svært spørgsmål at tage stilling til ... Indurain drak vin til maden hver aften, havde han været enn bedre rytter uden ?? Jeg tror det ikke ... det der virker for den ene ... virker nødvendigvis ikke for den anden !!

Seføli' er BB sport :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share