anja a vil have stoppet tung vægtræning for kvindelandsholdet?


Tobias
 Share

Recommended Posts

samme historie findes på bt, politikken og tv2.

Personligt synes jeg det er hovedløst, struktureret styrketræning er sgu da ikke det der ødelægger kvindelige håndboldspillere. Mere deres pressede kampprogram uden rigtig mulighed for restitution...

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Nu er vi i HSK dagligt vidne til hvordan de træner i Horsens Håndboldklub og jeg er faktisk ganske enig med Anja Andersen. Jeg kan ikke se hvorfor de overhovedet skal bruge tid på tung styrketræning til landsholdssamlinger. Der bør fokuseres på teknik, strategi og at få holdet sammenspillet. Styrketræningen af spillerne bør være op til klubberne.

Link to comment
Share on other sites

Nu er vi i HSK dagligt vidne til hvordan de træner i Horsens Håndboldklub og jeg er faktisk ganske enig med Anja Andersen. Jeg kan ikke se hvorfor de overhovedet skal bruge tid på tung styrketræning til landsholdssamlinger. Der bør fokuseres på teknik, strategi og at få holdet sammenspillet. Styrketræningen af spillerne bør være op til klubberne.

Det ved jeg nu ikke, efter jeg så det russiske landshold tror jeg da bare de danske tøser skal se af at få straffet noget jern! Det var sgu nogle store "tøser" :w00t:

Edited by Gygex
Link to comment
Share on other sites

Det ved jeg nu ikke, efter jeg så det russiske landshold tror jeg da bare de danske tøser skal se af at få straffet noget jern! Det var sgu nogle store "tøser"

Nu er mange af de russiske piger jo "store" i forvejen. De er forholdsvis høje og vejer derfor mere.

Jeg tror ikke at mange af de russiske piger egentlig er stærkere end de danske. Piger som Tonje Kjærgaard, Karen Brødsgaard og Rikke Hørlykke vil jeg mene til enhver tid kunne hamle op mod de "russiske maskiner".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv engang spillet håndbold på relativt højt niveau og er efter jeg er blevet klogere, er jeg af den mening at mange hold kan vinde meget ved struktureret vægttræning. Man kan kun tage sig til hovedet når man tænker tilbage på, hvordan træningen var på det område dengang. Jeg ved ikke om det har udviklet sig siden, men kvinderne fx ser ikke ligefrem veltrænede ud og herrene taber oftest på fysisken ikke på teknik eller taktik.

Link to comment
Share on other sites

men kvinderne fx ser ikke ligefrem veltrænede ud

Eksempler?

Jeg syntes de fleste håndboldpiger ser temmelig veltrænede ud. Der vil selvfølgelig altid være et par kvabsede ind i mellem, men størstedelen af dem er altså i en rigtig god fysisk form. Bare spørg squatfather :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Vil også mene de fleste håndbold piger, ihvertfald dem på landsholdet, ser trænede ud. Rikke Hårlykke kan jeg huske jeg så i et mandeblad på et tidspunkt, fuck hun var da godt trænet.. ligefør hun kunne stille op til Fitness og klare det godt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Eksempler?

Jeg syntes de fleste håndboldpiger ser temmelig veltrænede ud. Der vil selvfølgelig altid være et par kvabsede ind i mellem, men størstedelen af dem er altså i en rigtig god fysisk form. Bare spørg squatfather :tongue:

Vil også mene de fleste håndbold piger, ihvertfald dem på landsholdet, ser trænede ud. Rikke Hårlykke kan jeg huske jeg så i et mandeblad på et tidspunkt, fuck hun var da godt trænet.. ligefør hun kunne stille op til Fitness og klare det godt :bigsmile:

Nu er den gode fysiske form nok det der tæller mindst i håndbold, og i en sport som håndbold er det fløjtende ligegyldigt om du ligner en der kunne stille op i noget fitness, BB whatever. Og det ville jo være total nonsens at køre med høj rep range når man er håndboldspiller...

Og til Anja's kommentar, hvis hun mener at vægtræningen skal foregå hos klubberne, så er det jo forståeligt. Ville godt nok være noller hvis man følger et vægtprogram i klubben og kommer til landsholdet og skal lavet noget nyt. Men det er jo igen afhængigt af hvor længe man er væk fra klubben.

Uanset hvordan ser forholder sig, kunne alle på kvindelandsholdet, bruge en større springstyrke, de hænger simpelthen for lidt i luften. Og hvis de så kunne fatte at man skal slippe bolden inden man lander i feltet så ville de være godt på vej til at spille håndbold efter reglerne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk blevet en anelse overrasket over de alm. håndboldligaspilleres generelle styrke, der er sket en del gennem de sidste år, som jeg ikke var helt klar over.

Jeg har set Ditte Andersen reppe med 60kg i bænken uden problemer og uden spotter. Pearl Van der Vissel (hende den lille hehe) lege med 18kg DB's ...også uden de store problemer. Jeg har også set flere af herrene reppe med 120+ i bænken uden de store anstrengelser.

Jeg er ikke i tvivl om at de følger faste styrkeprogrammer, som supplement til træningen i klubberne, men jeg har nu ret stor tiltro til at Jan Pytlick i sin tid som landstræner har prioriteret rigtigt.

Anja ser på landsholdet med selviske intentioner. Hun ville helst have sine spillere hjemme i klubben altid, det er der ingen tvivl om. Jeg er ret spændt på om Lyngholm vil være hendes skøge, nu hvor han har fået et rigtigt job. Det tror jeg ikke!

Link to comment
Share on other sites

Naturligvis vil Anja helst ikke have tung vægttræning - hun køber jo verdensstjerner som har stor fysisk styrke der blot skal vedligeholdes uden at gå ret meget tilbage og ude de fleste opdager det pga deres spilmæssige kvaliteter.

Når man hører nogle af de danske pigers kommentarer om deres østeuropæiske modstanderes fysiske styrke er det vel åbenlys for enhver landstræner at der er et område som der skal arbejdes med.

Spørgsmålet er som om en landsholdssamling er det rigtige sted?

Naturligvis - her er en periode hvor spillerne kan koncentrerer sig 100% omkring træningen og de kan jo ikke bruge al den fritid på at give interviews. I forhold til andre: HÅRD styrketræning kan naturligvis have en negativ indflydelse på den øvrige træning men det har jo ikke nødvendigvis noget med TUNG styrketræning at gøre!!

Når man ser på Slagelses træningsmanual så forstår man dog hurtigt hvorfra Anjas udtalelser kommer fra.

Styrketræningsdelen virker ikke overvældende god, med flere øvelser som er potentiel skadelige (benspark og udfald i smith-stativ), øvelser som ikke virker som angivet (siddende row i maskine skulle være en øvelse for stabilisering af skulderbladene - nok ikke den primære muskelhandling!!) og de berygtede adduktions/abduktions maskiner er der naturligvis også.(dog skal de roses for at have inkluderet dødløft)

Desuden er overraskende at der primært bruges maskintræning hvor stabilisering ikke kræves når man bruger megen tid på netop stabiliseringsøvelser.

Hvis spillerne kommer fra denne form for træning til korrekt styrketræning vil der givetvis være chancer for skader, så her forstår jeg Anjas bekymringer.

Jeg synes det er lidt synd at styrketræningsdelen ikke er bedre; specielt når Slagelse nu går så meget andet godt for spillerne.

Delene omkring kosten, kosttilskud, lægelig behandling og hvile af skadede spillere er alle rigtige tiltag, selvom det nok for mange håndboldklubber ikke vil være økonomisk muligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv været i gang/er i gang med en uddannelse inden for styrketræning af atleter på (Danmarks gamle trænerskole). Og for at vi kan følge med internationalt er styrketræning en nødvendighed, de bruger deres tunge styrketræning til eksplosivitet altså springkraft samt kast... Vi kunne bare tage det russisk landshold i år. Der så vi helt klart at de østlige land klart er mere dominerende fysisk end de andre skandinavisk og pågældende lande. Det var også de tre hold der endte i top 3, som vi kender rimelig godt fra vægtløftning og styrkeløft. Vi kan give et lille eksempel, only the strogest survive! :bigsmile::bigsmile::bigsmile:

Men elite idræt er ikke sundt !?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg kender ikke GOG's træningsmanual, men udfra hvad jeg har set indgår følgende øvelser:

Squat, Bænkpres, Frivend, Walking Lunges.

Der er sansynligvis mere, men det er de øvelser jeg har bidt mærke i at de fleste spillere laver. Jeg har endnu ikke set en spiller røre en maskine ...ganske positivt indtil videre. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Naturligvis vil Anja helst ikke have tung vægttræning - hun køber jo verdensstjerner som har stor fysisk styrke der blot skal vedligeholdes uden at gå ret meget tilbage og ude de fleste opdager det pga deres spilmæssige kvaliteter.

Når man hører nogle af de danske pigers kommentarer om deres østeuropæiske modstanderes fysiske styrke er det vel åbenlys for enhver landstræner at der er et område som der skal arbejdes med.

Spørgsmålet er som om en landsholdssamling er det rigtige sted?

Naturligvis - her er en periode hvor spillerne kan koncentrerer sig 100% omkring træningen og de kan jo ikke bruge al den fritid på at give interviews. I forhold til andre: HÅRD styrketræning kan naturligvis have en negativ indflydelse på den øvrige træning men det har jo ikke nødvendigvis noget med TUNG styrketræning at gøre!!

Når man ser på Slagelses træningsmanual så forstår man dog hurtigt hvorfra Anjas udtalelser kommer fra.

Styrketræningsdelen virker ikke overvældende god, med flere øvelser som er potentiel skadelige (benspark og udfald i smith-stativ), øvelser som ikke virker som angivet (siddende row i maskine skulle være en øvelse for stabilisering af skulderbladene - nok ikke den primære muskelhandling!!) og de berygtede adduktions/abduktions maskiner er der naturligvis også.(dog skal de roses for at have inkluderet dødløft)

Desuden er overraskende at der primært bruges maskintræning hvor stabilisering ikke kræves når man bruger megen tid på netop stabiliseringsøvelser.

Hvis spillerne kommer fra denne form for træning til korrekt styrketræning vil der givetvis være chancer for skader, så her forstår jeg Anjas bekymringer.

Jeg synes det er lidt synd at styrketræningsdelen ikke er bedre; specielt når Slagelse nu går så meget andet godt for spillerne.

Delene omkring kosten, kosttilskud, lægelig behandling og hvile af skadede spillere er alle rigtige tiltag, selvom det nok for mange håndboldklubber ikke vil være økonomisk muligt.

Vi kan meget hurtigt blive enig om, at kvalitet af styrketræningen overhovedet ikke er god nok, men er pga. der ikke er ret mange højt udannet styrketræner nationalt. Det som du skriver at de bruger smith til udfaldsøvelser og andre former for maskiner er simpelthen grotesk. Og et tydeligt tegn på kvaliteten af træningen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg kender ikke GOG's træningsmanual, men udfra hvad jeg har set indgår følgende øvelser:

Squat, Bænkpres, Frivend, Walking Lunges.

Der er sansynligvis mere, men det er de øvelser jeg har bidt mærke i at de fleste spillere laver. Jeg har endnu ikke set en spiller røre en maskine ...ganske positivt indtil videre. :tongue:

Jeg ser nu også ofte aab´s herrer håndbold træner og der heller ikke det store at komme efter. Det er simpelthen så simpelt, de har kun en ol stænger og slut :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at mange af de russiske piger egentlig er stærkere end de danske. Piger som Tonje Kjærgaard, Karen Brødsgaard og Rikke Hørlykke vil jeg mene til enhver tid kunne hamle op mod de "russiske maskiner".

Du så ikke det netop overståede VM så?

Der var det ret tydeligt, at østeuropæerne kunne tromle hen over de fleste i det danske forsvar. Ikke bare på grund af de er højere.

Nu er den gode fysiske form nok det der tæller mindst i håndbold, og i en sport som håndbold er det fløjtende ligegyldigt om du ligner en der kunne stille op i noget fitness, BB whatever. Og det ville jo være total nonsens at køre med høj rep range når man er håndboldspiller...

Hvorfor dog det??

Link to comment
Share on other sites

Nu har Anja Andersen jo før udtalt, at hun ville vinde Champions League med et rent dansk hold en dag, så det med de store stjerner, hun henter til fra udlandet med den gode fysik.... jah på nuværende tidspunkt er det sikkert meget relevant argument, men det holder vist ikke i længden...

A. Andersens håndbold filosofi, som jeg forstår den er teknik fremfor for fysik... Og det vil jeg til enhver tid give hende ret i.... Danmark har aldrig vundet en medalje, hvor de har været fysisk overlegne i dame håndbold...!! Godt nok min påstand, men tænk tilbage... de andre hold har altid været mindst lige så stærke fysisk!!

Vi fostre simpelthen ikke særlig mange store spillere, både fordi vi ikke er en stor nation, men rent fysisk (højde) er en dansk kvinde også mindre en gennemsnitskvinden...

Nu er det jo ikke tilfældigt, at for eksempel Rusland har større spillere end Dk... De har måske db. (hvis ikke flere) så mange spillere at tage af... at de tager de store... betyder bare at det er deres filosofi!!

Rikke Hørlykke kan ikke matche særlig mange bagspillere på en håndboldbane... hvis du så rusland-danmark lignede Hørlykke en flue på armen er den russiske monster-kvinde!!

Ja, GOG står for en kvalitativ styrketræning, men det er nok også et de få hold i Dk, der har en kvalificeret konsulent indenfor fysisk træning....

Hygge, Jac

Link to comment
Share on other sites

Rigtig mange kvindelige danske tophåndboldspillere er jo skadet halvdelen af tiden, og det bør vel ikke være normen. Men de har jo også et omfattende kampprogram med klubholdet og landsholdet.

Set i det lys så kunne styrketræning på landsholdet lyde som en overflødig belastning, da grundtræning hører til i klubberne og man til landsholdsamlinger (som der vel ikke er regelmæssigt) må koncentrere sig om at spille holdet samme og træne taktiske ting.

Men Anja Andersen mener jo også at håndbold skal være en leg, og derfor er det nok også for at advokere for mindre styrketræning i damehåndbold. Men det er næppe vejen fremad, også selvom vi ikke kan matche russerne fysisk, for ekstra fysik og springstyrke må vel altid være en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Styrketrænig skal først og fremmest:

1 forebygge skader.

2 Derudover skal den give spillerne forudsætningen for korrekt teknik i deres sport (dette kan hænge sammen med første punkt)

3 Forbedre præstationen (dette vil også overlappe med punkt to. Bedre teknik giver ofte bedre spil på banen).

Det ovenstående er i prioriteret rækkefølge.

Øvelser som råtræk og lunges variationer er oplagte valg. Resten må afhænge af den enkelte spillers styrker/svaghed og af hvilken fase de er kommet til i deres sæson.

Med god coaching og supervision er styrketræning meget meget sikkert og forbedrer forudsætningerne for legen med bolden.

Den gammeldags opfattelse af træningen som ødeløggende for teknikken og bevægeligheden er sørgelig. Husk vægtløftere er nogle af de mest bevægelige og spændstige atleter af alle!

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Nu har Anja Andersen jo før udtalt, at hun ville vinde Champions League med et rent dansk hold en dag, så det med de store stjerner, hun henter til fra udlandet med den gode fysik.... jah på nuværende tidspunkt er det sikkert meget relevant argument, men det holder vist ikke i længden...

A. Andersens håndbold filosofi, som jeg forstår den er teknik fremfor for fysik... Og det vil jeg til enhver tid give hende ret i.... Danmark har aldrig vundet en medalje, hvor de har været fysisk overlegne i dame håndbold...!! Godt nok min påstand, men tænk tilbage... de andre hold har altid været mindst lige så stærke fysisk!!

Vi fostre simpelthen ikke særlig mange store spillere, både fordi vi ikke er en stor nation, men rent fysisk (højde) er en dansk kvinde også mindre en gennemsnitskvinden...

Nu er det jo ikke tilfældigt, at for eksempel Rusland har større spillere end Dk... De har måske db. (hvis ikke flere) så mange spillere at tage af... at de tager de store... betyder bare at det er deres filosofi!!

Rikke Hørlykke kan ikke matche særlig mange bagspillere på en håndboldbane... hvis du så rusland-danmark lignede Hørlykke en flue på armen er den russiske monster-kvinde!!

Ja, GOG står for en kvalitativ styrketræning, men det er nok også et de få hold i Dk, der har en kvalificeret konsulent indenfor fysisk træning....

Hygge, Jac

Hvem er tilknyttet GOG Jac - er bare lidt nysgerrig :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvem er tilknyttet GOG Jac - er bare lidt nysgerrig :-)

Thue Kvorning... Han har rimeligt styr på det skidt! samtidig er de tilknyttet institut thomey (hovedsageligt fysioterapi), der også er kvalificerede, men det er mest på genoptræning og forebyggelses-delen, formoder jeg...

Edited by Jac
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share