Er min kost rigtig ?


klowN
 Share

Recommended Posts

Jeg har siddet og bøvlet med en ny madplan som i kan hente i dette svar.

Jeg vil sætte meget pris på hvis i lige gider kigge på det , smide en kommentar , og evt. sige hvad der kan blive bedre ved det , kan dog stadig ikk få det op på de 3000 kcal som folk siger jeg skal have :blink:

Mvh Mads / klowN :superman:

Er du bange for fedt? Hehe, du skulle tage at tilføje noget fedt til din kost. Ca 20% af dit energiindtag skal helst bestå af fedt - sundt fedt.

Dvs avocado, olivenolie, nødder, fiskeolie osv. Bare hold igen med det mættede fedt og animalske fedt.

Fedt er i tidens løbt blev stemplet som noget dårligt noget af medierne og det er en totalt forkert opfattelse. Både folk der vil gaine og tabe sig har brug for fedt.

Du kunne eventuelt smide nogle solsikkekerner og hasselnøder i din havregryn om morgenen, det gør jeg og det smager smadder godt.

Men ellers godt at se du har husket noget grønt ;)

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo evt. øge mængden af maden.. 60 gr. havregryn til morgenmad er ikke meget. Det kan du eksempelvis double op til 120 gr. lidt mere mælk, nødder og rosiner på.. så kommer du nemt op på 600 kcal bare for morgenmad.. :wink:

Hvad med protein shakes..?

Hey , kunne godt tænke mig at udskifte en af mellemmåltiderne med en go shake , har bare ingen ideer til en ordentlig shake hvor man ikke skal bruge protein pulver i samtidig .. Ku godt tænke mig noget med oget banan .. Har du en go opskrift ?

klowN

Link to comment
Share on other sites

Jeg stoppede allerede op ved din morgen og tænkte... "30g ?!?!" :)

Jeg spiser selv 100g hvis jeg skal spise havregryn.. så er det også lettere at holde styr på hvor meget man har spist.. men okay det afhænger også af om man skal tage på eller tabe sig:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg stoppede allerede op ved din morgen og tænkte... "30g ?!?!" :)

Jeg spiser selv 100g hvis jeg skal spise havregryn.. så er det også lettere at holde styr på hvor meget man har spist.. men okay det afhænger også af om man skal tage på eller tabe sig:)

Jeg SKULLE tabe mig , men nu skal jeg opbygge muskelmasse så jeg kan få en ordentlig krop ;)

Men fra imorges begyndte jeg på min nye kostplan som du kan hente et par svar ovenover her .. der spiste jeg bl.a. 100g havregryn og drak 330g mælk ..

Link to comment
Share on other sites

Er der nogle af jer gutter der kan LOVE mig at hvis jeg spiser 2500-3000 kcal om dagen kommer jeg ikke til at tage på i fedt / ligne et fedtbjerg om et par måneders tid :blush:

klowN :superman:

Det er jo umuligt at love uden at kende dit ligevægtsindtag, dit træningsprogram eller din træningsintensitet..

Du virker ufattelig bange for at tage bare det mindste på i fedt..? Du kan ikke undgå at tage på i fedt, hvis du vil have det optimale ud af din styrketræning. dvs. større muskler = tage en smule fedt på. Men det er ikke vildt og voldsomt meget, og det kan altid smides igen bagefter..

Link to comment
Share on other sites

hold dig under 100g fedt om dagen... hold dig til mellem 150-200g protein om dagen... og resten i kulhydrat og hård træning så tager du ikke på... hvis du følger de to første energi kilder og ikke for meget kulhydrat samt hård træning så bliver du næppe fed

Link to comment
Share on other sites

Du kan altid nyde disse fakta jeg kan remse op for dig:)

Gode grunde til at spise protein!

1. Det den vigtigste ingrediens til større muskle (bemærk.. vigtigste.. der er selvfølgelig andre faktorer:))

2. Det mætter! og i lang tid.

3. Man forbrænder mere energi på at forbrænde, omdanne protein end med fedt og kulhydrat! yep.. dejlig nyhed?:)

4. Der skal rigtig meget til for, at protein bliver omdannet til fedt.. jeg læste på et tidspunkt at det ikke kan omdannes til fedt.. men den påstand tvivler jeg lidt på:)

Faktisk er det sådan, at der skal protein til at tabe sig og også til at tage på.. det er kulhydrat og fedt indtaget der afgøre hvilken retning det ellers skal gå:)

Har du en sund lever så er der ingen undersøgelser der viser at det skulle skade at tage mere end 2.5g protein pr. kg kropsvægt..

Jeg har været oppe på 4-5g pr. kg selv.. og jeg fik hvad jeg ville opnår ud af det;)

ps. jeg snakker selvfølgelig om det gode protein (mælk, ost, kød, fisk osv)

Link to comment
Share on other sites

Er 300-350g kulhydrater for meget ?

Jeg syntes du til at starte med, skal holde dig til 3000 kcal og en fordeling på 20-25% / 50-55% / 15-20% (P / K / F)

1 gr. protein = 4 kcal

1 gr. kulhydrat = 4 kcal

1 gr. fedt = 9 kcal

350 gr. Kulh. = 1400 kcal

1400 kcal / 3000 kcal * 100% = 44.4% Så lidt i underkanten... hvis du altså vil ramme 3000 kcal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes du til at starte med, skal holde dig til 3000 kcal og en fordeling på 20-25% / 50-55% / 15-20% (P / K / F)

1 gr. protein = 4 kcal

1 gr. kulhydrat = 4 kcal

1 gr. fedt = 9 kcal

350 gr. Kulh. = 1400 kcal

1400 kcal / 3000 kcal * 100% = 44.4% Så lidt i underkanten... hvis du altså vil ramme 3000 kcal.

I det kostplan jeg har nu er ca. 67.96% kulhydrater , 26.03% er proteiner og 6.01% er fedt .. Er det en skid fordeling , og kan det påvirke min muskelproducering ? De fleste kulhydrater kommer fra pasta (100g = 71g kulhydrater) , skal jeg måske droppe pasta salaten til frokost , og spise noget andet istedet ?

klowN

Link to comment
Share on other sites

I det kostplan jeg har nu er ca. 67.96% kulhydrater , 26.03% er proteiner og 6.01% er fedt .. Er det en skid fordeling , og kan det påvirke min muskelproducering ? De fleste kulhydrater kommer fra pasta (100g = 71g kulhydrater) , skal jeg måske droppe pasta salaten til frokost , og spise noget andet istedet ?

klowN

Ja det er en skidt fordeling..! Lad være med at være så bange for fedt..! Du SKAL have de essentielle fedtsyrer.. :smile: fordelingen jeg nævnte ovenover er den du skal gå efter..!

Link to comment
Share on other sites

Ja det er en skidt fordeling..! Lad være med at være så bange for fedt..! Du SKAL have de essentielle fedtsyrer.. :smile: fordelingen jeg nævnte ovenover er den du skal gå efter..!

hvor kan jeg finde de essentielle fedtsyrer ? Eller kan du nævne dem for mig ?

Link to comment
Share on other sites

Har læst den , men synes ikke jeg kan se hvilket fedt der er "sundt" og hvilke ting der indeholder det sunde fedt :blink: ..

Eksempelvis kan fisk og nødder nævnes som gode kilder til sundt fedt..

Men helt generelt så er dit fedt indtag for lavt. Du skal slet ikke være bange for fedtet, da det ikke er det du direkte tager på af, men i højere grad dit kcal indtag.

Link to comment
Share on other sites

http://www.bodyhouse.dk/idealbb/view.asp?topicID=21374 <-- Scroll ned til "Fedt".

Personligt spiser jeg ikke kategorisk ikke fisk (udover tun), så jeg napper 3 kapsler med fiskeolie sammen med vitaminpillen om morgenen.

Hvis jeg var dig, ville jeg læse nogle flere artikler rundt omkring ( du kan sikkert finde en del her), og stille færre spørgsmål (jeg er gammel gnaven forum-trold, dog ikke på MOL). Det ville sansynligvis også give et bedre indblik i emnet, end løse stykker information på et forum.

Link to comment
Share on other sites

Eksempelvis kan fisk og nødder nævnes som gode kilder til sundt fedt..

Men helt generelt så er dit fedt indtag for lavt. Du skal slet ikke være bange for fedtet, da det ikke er det du direkte tager på af, men i højere grad dit kcal indtag.

Tror du det vil hjælpe hvis jeg skifter pastasalaten ud med 3 skiver rugbrød med 200g makrel i tomat eller noget i den stil ? Så vil jeg nok få omkring 30g fedt fra makrelen , og mindre kulhydrater end jeg får fra pastaen .. dvs fedtet går op og kulh. går ned ?

klowN

Link to comment
Share on other sites

Tror du det vil hjælpe hvis jeg skifter pastasalaten ud med 3 skiver rugbrød med 200g makrel i tomat eller noget i den stil ? Så vil jeg nok få omkring 30g fedt fra makrelen , og mindre kulhydrater end jeg får fra pastaen .. dvs fedtet går op og kulh. går ned ?

klowN

det ville helt klart være i den rigtige retning ja.. prøv og se hvad det gi'r

Link to comment
Share on other sites

* Opdaterede kostplaner*

Ander L , tjek det lige igennem så er du en gut ;)

Den der hedder noget med 2006 er fra idag , den anden fra igår ..

Jeg har kigget på den for idag. Og du få stadig for lidt.

Hvis din aftensmad er 600 kcal er du stadig i underkanten.

dit første mellemmåltid foreslår jeg du får et æg istedet oveni og et stort glas mælk, gerne ½ liter.

Drikker du ikke en protein shake..? Hvad får du efter træning? en protshake med 1 banan ville være godt.

½ L kakaomælk istedet for 200 ml. så er du på rette vej..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kigget på den for idag. Og du få stadig for lidt.

Hvis din aftensmad er 600 kcal er du stadig i underkanten.

dit første mellemmåltid foreslår jeg du får et æg istedet oveni og et stort glas mælk, gerne ½ liter.

Drikker du ikke en protein shake..? Hvad får du efter træning? en protshake med 1 banan ville være godt.

½ L kakaomælk istedet for 200 ml. så er du på rette vej..

Jeg træner først fra på fredag af , og jeg har ikke noget protein pulver :(

Men hvis jeg drikker så meget kakao og mælk + et æg og protein shake, får jeg så ikke for mange proteiner og kulhydrater ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share