Fremgang på 1 måned begyndertræning?


SSdk
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har været igang med TJ's fundament program for begyndere, hvor jeg træner med moderat vægt, for lige at lære teknikken at kende.

Jeg er: 20 år, 180cm høj og vejer cirka 81kg.

Jeg træner 3 gange om ugen, mit program ser således ud:

2x10 Dødløft (50kg)

2x10 Squat (50kg)

2x10 Bent over row (50kg)

2x10 Shrugs (50kg)

2x10 Barbell Curl (30kg)

2x10 Military press (30kg)

2x10 Dumbbel Triceps Extentions (17,5kg)

2x10 Elevated Push up's (har ingen bænk endnu til bænkpress)

2x10 Mavebøjninger

Jeg spiser vel rimelig fornuftigt. Beværes, det kunne da sikkert gøres meget bedre, men jeg vil helst ikke til at måle og veje alt ting jeg putter i kæften.

Plejer at spise pasta+kødsovs et par timer før træning, og drikker en proteinshake bagefter endt træning.

Jeg begyndte vist at træne omkring den 13/12/05, hvor jeg også begyndte at skrive min vægt samt kropsmål ned i et regnearksprogram, men jeg tog ikke højde for om målingen var om aftenen den ene gang, og bagefter var om morgenen. Det lavede jeg så om fra den 22. december, så jeg har kun data derfra, men billeder af mig selv har jeg fra den 13. december.

Dato		Vægt  Fedtprocent Arm   Lår	 Læg
22-12-05 80,4 26,6 33,5 53,5 41,0
07-01-06 81,2 26,7 33,5 53,5 41,0

Som I kan se er jeg steget en smule i vægt på de cirka 15 dage, hvor jeg har taget målene.

Men ellers så siger målebåndet ingen stigning, og jeg mener også at målebåndet sagde det samme den dag jeg startede (den 13.).

Jeg tog også et billede af mig selv da jeg startede på mit begyndertræning (den. 13 december 2005);

gallery_8854_486_29367.jpg

Billede fra idag, den 7. januar 2006 - 26 dage inde i mit begynderprogram;

gallery_8854_486_82410.jpg

Burde jeg ikke kunne have forventet større fremgang på dette tidspunkt? Synes alle snakker om begyndergains, jeg har slet ikke set noget til dem :(

Hvor er de dér begyndergains henne?? :crazy:

Nogen forslag til ændring af program, eller skal jeg bare forsætte på TJ's indøvelses program?

God weekend!

Edited by SSdk
Link to comment
Share on other sites

Mener roligt du kna fortsætte ved begynder programmet noget (meget) tid endnu. 26 dage er ikke lang tid. Hvis du blot fortsætter og spiser fornuftigt, så skal det nok komme.

Men det tager tid, og ikke mindst hårdt arbejde - så bare klø på.

Når teknikken er helt på plads og du kan få lidt mere vægt på, så skal du bare se.

I øvrigt kan du lave floorpress uden bænk.

God træning

Link to comment
Share on other sites

hej 789

prøv alt læse denne her artikel specielt det sidste...

http://www.netdoktor.dk/sport/traening/hva..._styrke.htm.htm

Burde jeg ikke kunne have forventet større fremgang på dette tidspunkt? Synes alle snakker om begyndergains, jeg har slet ikke set noget til dem :(

Hvor er de dér begyndergains henne??

det ville besvare dit spørgsmål rimelig godt, programmet føger du bar trygt

Ps fedt at du har taget billed, så kan du prøve at sammen ligne det om et halvt år.

så sku der ihvertfald ske noget.........

håber artiklen kan hjælpe lidt

Link to comment
Share on other sites

hej 789

prøv alt læse denne her artikel specielt det sidste...

http://www.netdoktor.dk/sport/traening/hva..._styrke.htm.htm

det ville besvare dit spørgsmål rimelig godt, programmet føger du bar trygt

Ps fedt at du har taget billed, så kan du prøve at sammen ligne det om et halvt år.

så sku der ihvertfald ske noget.........

håber artiklen kan hjælpe lidt

Ved ikke hvorfor du mener jeg skal læse artiklen, jeg har blot kigget på det sidste som netop støtter det jeg skrev.

Bl.a. står der

Den store fremgang i styrke, der som regel ses i begyndelsen af en træningsperiode, skyldes, at man lærer at aktivere sine motoriske enheder maksimalt under de forskellige styrketræningsøvelser. Ved længerevarende styrketræning (mere end to måneder) vil fremgangen i styrke desuden skyldes, at muskelfibrene vokser.

Og under grafen står at det først er efter 8 uger at muskerlerne for alvor begynder at vokse.

Så som jeg skrev så er 26 dage ikke lang tid

Link to comment
Share on other sites

Problemet med den "principskitse" J_H linker til (grafen nederst) er at dette forsøg konkret modbeviser det der står i artiklen.

Forsøger viser at der sker signifikant forøgelse af fiberstørrelsen (og dermed muskelstørrelsen) efter bare 30 dages træning.

Det betyder dog ikke på nogen måde at du kan gå fra "zero to hero" på 26 dage.

Vægtforskellen på 80,4 og 81,2 er hvad jeg sagtens kunne have fra dag til dag eller fra morgen til aften, så det er IKKE et sikkert tegn på at du rent faktisk har øget din kropsvægt.

Begyndergains går sådan set bare på, at jo længere du er fra dit genetiske potentiale mht muskelmasse, jo lettere vil det være at øge muskelmassen. Det må være klart at jo tættere du kommer på "toppen" jo flere faktorer skal være tæt på perfekte for at du fortsat kan stige. Som nybegynder virker stort set alt, dog stadig laaaangsomt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det betyder dog ikke på nogen måde at du kan gå fra "zero to hero" på 26 dage.

Vægtforskellen på 80,4 og 81,2 er hvad jeg sagtens kunne have fra dag til dag eller fra morgen til aften, så det er IKKE et sikkert tegn på at du rent faktisk har øget din kropsvægt.

Tak for svar til alle, og tak for linkene, jeg har læst dem igennem, og ja de modsiger jo ret meget hinanden.

Jeg klør dog stadig bare på og håber at kunne se bare en eller anden fremskridt inden for 1 måned fra nu, det ville i hvertfald hjælpe på motivationen! :unhappy:

Siden ingen har kommenteret mit program, så kan jeg godt antage at dette ok?

God weekend :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar til alle, og tak for linkene, jeg har læst dem igennem, og ja de modsiger jo ret meget hinanden.

Jeg klør dog stadig bare på og håber at kunne se bare en eller anden fremskridt inden for 1 måned fra nu, det ville i hvertfald hjælpe på motivationen! :unhappy:

Siden ingen har kommenteret mit program, så kan jeg godt antage at dette ok?

God weekend :wink:

Hvornår der kommer synlige resultater er helt afhængigt af om du spiser fornuftigt (med henblik på at tage på kan jeg forstå) og om du træner nok. Programmet er ok som et begynderprogram, hvor du også lige skal lære motorikkken og sådan.

Jeg vil dog sige, at hvis du ikke har mere end en måneds tålmodighed hvad angår resultater, så er styrketræning måske ikke den bedste aktivitet for dig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvornår der kommer synlige resultater er helt afhængigt af om du spiser fornuftigt (med henblik på at tage på kan jeg forstå) og om du træner nok. Programmet er ok som et begynderprogram, hvor du også lige skal lære motorikkken og sådan.

Jeg vil dog sige, at hvis du ikke har mere end en måneds tålmodighed hvad angår resultater, så er styrketræning måske ikke den bedste aktivitet for dig :wink:

Nej nej, misforstå mig ikke. Det ville bare hjælpe på motivationen hvis man nu kunne ane en fremskridt :cool:

Jeg har ikke brugt 1800kr,- på et vægstæt hvis det bare skulle stå og samle støv efter 1 måned, slet ikke når jeg nu vil investere i York squat stativ og bænk , som jeg er blevet forelsket i :wub:

Men jeg håber da at jeg kan fremvise billeder om et halvt år eller ligende med fremskridt! :bigsmile:

God weekend endnu engang og tak for de hurtige svar :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

lavede en fejl det var ikke til dig 789 men til SSdk

hmmm

MaxPower kan ikke se hvor artiklen modsiger sig selv????? Kunne godt tænke mig du uddyber det lidt

Problemet med den "principskitse" J_H linker til (grafen nederst) er at dette forsøg konkret modbeviser det der står i artiklen.

Forsøger viser at der sker signifikant forøgelse af fiberstørrelsen (og dermed muskelstørrelsen) efter bare 30 dages træning.

Som jeg forstår den er det det neuralt i uge 20 som ligger højest, det muskulære i midten og maksimal styrke nederst.

Hvis man går ud fra det, kan man læse på grafen at der først egentligt sker et start på boomet i uge 6, altså efter ca 1 måned og 10 dage. hvorimod det neurale sker helt fra starten

men jeg ville godt høre om hvordan du mener den skal tolkes......

ps. ærgeligt at linjerne ikke er optegnet i farver

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share