Yoga


EverLast
 Share

Recommended Posts

Jeg faldt over sådan en lille celebrity notits om Liam Gallagher fra Oasis som tilsyneladende var begyndt til Yoga.

Det er der ikke noget odiøst i, men som altid når Yoga nævnes, så kommer alle disse fine egenskaber frem som Yoga nu måtte give. Det er ikke bare en smidig krop, en udholdende krop og en stærk krop - men det er simpelthen hele sjælen der bliver opgraderet af at gå til Yoga.

Jeg kender nogle stykker som deler den holdning lidt henad vejen, men det er altid meget diffust når de begynder at tale om hvad det lige er der sker, så er det i mine ører sådan lidt overjordisk, og det er meget store begreber der bruges når de får "renset ud i sjælen", "kommer i kontakt med sig selv", og ikke mindst "igen får kontakt med deres barndom".

Min vægttræning giver også mig et overskud, og den giver mig også en fornemmelse af at være helt i vatter med naturen 1-2 timer efter træning, men dybere bliver det altså heller ikke.

Så kan vi få lidt facts på bordet om dette Yoga, hvor meget af det er fis (jeg tror der er meget) og hvor meget er reelt ? og hvor ligger forskellen fra at dyrke yoga og så til at dyrke badminton f.eks. sådan rent velvære og mentalt mæssigt ?

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Her er min opfattelse efter ca et halvt år med yoga.

Der er meget alternativt halløj blandet ind i det fordi det på en ikke-videnskabelig måde forsøger at forklare "hvordan det hele hænger sammen" så at sige.

Yoga'en, forstået som de hundredevis af øvelser og positioner man kan laver, er i sig selv ikke et mål, man opnår som sådan ikke noget ved at kunne lave stilling X så og så perfekt. Yoga er en måde at forberede kroppen til at kunne meditere ubesværet. Når det er sagt så vil du selvfølgelig blive mere smidig af at dyrke yoga.

Jeg har prøvet meditation til 2 yogatimer er det vist, men jeg kan ikke påstå det har været andet end bare at sidde stille med lukkede øjne i 10-15 minutter. Jeg er dog også overbevist om at det kræver træning og at min krop i øvrigt nok ikke er klar til det endnu.

En anden vigtig ting er vejrtrækningsøvelserne, der faktisk også er vigtigere end positionerne. Det er virkelig svært at forklare effekten enkelt, men som minimum kan det i hvert fald kaldes en glimrende måde at stresse af på, hvor dit hoved er tomt for tanker om andet end din vejrtrækning. En vejrtrækningsøvelse hedder vekselåndedrættet og foregår ved at man skiftevis trækker vejret igennem højre og venstre næsebor. En runde er: ind gennem venstre, ud gennem højre, ind gennem højre, ud gennem venstre. Ikke verdens nemmeste ting at gøre hvis man er forkølet skulle jeg hilse at sige :laugh: En af effekterne ved denne øvelse skulle være at opnå bedre balance mellem de to hjernehalvdele. Lidt svær at sluge efter min mening :wink: og generelt er der en del forklaringer om energicentre, energibaner, frigørelse af affaldsstoffer osv der er noget svært at forbinde med noget reelt.

Så for mig er yoga en måde at afstresse, opnå større smidighed og forhåbentlig forberede kroppen til "større ting" :smile:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Go tråd Ever :smile:

Essensen i yoga er energitræning. Men det er en anden form for energi end den man træner i det motion vi kender. Det er svært at sige hvad det er præcist, men det er en slags livsenergi. Inderne kalder det "prana", kineserne kalder det "chi"; men det er det samme der kultiveres. Om du træner yoga, tai chi eller en hver form for budo, så er essensen det samme: det er energitræning.

Der hvor det bliver problematisk er når fokus kun kommer til at ligge på det fysiske aspekt, så mister man fokus på det egentlige formål. Man kan opleve effekten af livsenergi på ethvert tidspunkt i sin hverdag. Yoga har blot sat det i system baseret på erfaring, hvilket øger chancen for at det virker efter hensigten.

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er interessant, men jeg har lige et spørgsmål til dig RunnersHigh:

Der hvor det bliver problematisk er når fokus kun kommer til at ligge på det fysiske aspekt, så mister man fokus på det egentlige formål.

Hvad er det egentlige formål?

Er det sådan noget med at være i balance med sig selv, eller at have mere overskud eller hvad? Hvis det virker, så er jeg på. Jeg har bare hidtil troet det var sådan en popting som alle Hollywood stjerner skulle prøve fordi det var moderne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er interessant, men jeg har lige et spørgsmål til dig RunnersHigh:

Hvad er det egentlige formål?

Er det sådan noget med at være i balance med sig selv, eller at have mere overskud eller hvad? Hvis det virker, så er jeg på. Jeg har bare hidtil troet det var sådan en popting som alle Hollywood stjerner skulle prøve fordi det var moderne.

Nej yoga er skam ikke en popting! Langt fra! Det afhænger meget af underviseren og elevens indstilling. Yoga har forskelllige niveauer; krop, sind og sjæl. Så kan man selvfølgelig selv vælge hvor ens fokus skal ligge, men det egentlige mål med yoga og andre former for energitræning går ud over hvad du kan måle og veje. Vi kan kalde det mange ting uden at ramme det helt præcist.

Link to comment
Share on other sites

Nej yoga er skam ikke en popting! Langt fra! Det afhænger meget af underviseren og elevens indstilling. Yoga har forskelllige niveauer; krop, sind og sjæl. Så kan man selvfølgelig selv vælge hvor ens fokus skal ligge, men det egentlige mål med yoga og andre former for energitræning går ud over hvad du kan måle og veje. Vi kan kalde det mange ting uden at ramme det helt præcist.

Jeg kender Chi og har også set ret vilde ting hvor udøveren har givet begrundelsen "chi power" og de fleste orientalske kampsystemer bruger det jo i overflod, det er bare så dejligt udefinerbart, og der er jo ikke rigtig noget der bakker det op, fysiologisk ihvertfald.

Så skal man over i den rene psykologi, og her ligger der nok temmelig mange ressourcer gemt, tro kan som bekendt flytte bjerge - og jeg kan godt sætte mig ind i, som maxpower er inde på, at en større ro og en forbedret evne til at koncentrere sig (meditation & visualisation drejer sig jo i høj grad om koncentration) også vil kunne sætte et positivt præg på ens præstationer.

Men så burde man jo principielt kunne tage et aftenkursus i Chi, uden at involvere fysikken på nogen måde ? og så lige OT på falderebet kom jeg også til at tænke på arkupunktur eller zonetearapi som jo netop skulle benytte disse energilinier i kroppen (hvilket jo så rent faktisk skulle betyde at der ER noget fysiologisk indblandet her).

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Jeg kender Chi og har også set ret vilde ting hvor udøveren har givet begrundelsen "chi power" og de fleste orientalske kampsystemer bruger det jo i overflod, det er bare så dejligt udefinerbart, og der er jo ikke rigtig noget der bakker det op, fysiologisk ihvertfald.

Så skal man over i den rene psykologi, og her ligger der nok temmelig mange ressourcer gemt, tro kan som bekendt flytte bjerge - og jeg kan godt sætte mig ind i, som maxpower er inde på, at en større ro og en forbedret evne til at koncentrere sig (meditation & visualisation drejer sig jo i høj grad om koncentration) også vil kunne sætte et positivt præg på ens præstationer.

Men så burde man jo principielt kunne tage et aftenkursus i Chi, uden at involvere fysikken på nogen måde ? og så lige OT på falderebet kom jeg også til at tænke på arkupunktur eller zonetearapi som jo netop skulle benytte disse energilinier i kroppen (hvilket jo så rent faktisk skulle betyde at der ER noget fysiologisk indblandet her).

Det er gode pointer. Akupunktur og zoneterapi stimulerer de samme energibaner som yoga og lignende træning gør. Chi er lidt som vinden: man kan ikke se den men man kan se og mærke dens effekt på et utal af måder.

Så er der lige en enkelt ting. Det kunne lyde som flueknepperi, men det er det langtfra: meditation bliver ofte taget for "koncentration", men det er det ikke selvom man skulle tro det. Koncentration er opmærksomhed på en enkel ting, meditation er snarere en udvidelse af bevidstheden eller general øget opmærksomhed om man vil: en øget evne til at være i nuet og derfor forstå sig selv, ting og situationer intuitivt, bedre og hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal til en prøvetime i Yoga torsdag aften, og melder mig nok til kurset.

Glæder mig meget, specielt til at opleve de åndelige energier i det.

Min kone har dyrket det i flere år, og min svigerinde er professionel yogalærer,

så jeg er da nødt til at opleve det, når jeg har hørt så meget om det.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Det er gode pointer. Akupunktur og zoneterapi stimulerer de samme energibaner som yoga og lignende træning gør. Chi er lidt som vinden: man kan ikke se den men man kan se og mærke dens effekt på et utal af måder.

Jo men disse "energibaner" - det lyder jo fint, men det kan jo ikke bekræftes/forklares af videnskaben ? og alligevel er vi da kommet dertil hvor ihvertfald akupunktur af flere og flere bliver en accepteret behandlingsform ?

Så er der lige en enkelt ting. Det kunne lyde som flueknepperi, men det er det langtfra: meditation bliver ofte taget for "koncentration", men det er det ikke selvom man skulle tro det. Koncentration er opmærksomhed på en enkel ting, meditation er snarere en udvidelse af bevidstheden eller general øget opmærksomhed om man vil: en øget evne til at være i nuet og derfor forstå sig selv, ting og situationer intuitivt, bedre og hurtigere.

Da jeg skrev koncentration var det helt bevidst - det er jo koncentration om ingenting, og der er det så det begynder at blive 'bevidsthedsudvidende'. Man kan prøve, det er den undelyme ikke nemt at koncentrere sig om ingenting, men så er der jo teknikker som hjælper det lidt på vej som f.eks. at koncentrere sig om vejrtrækningen, en farve, eller lignende.

I mine øjne er meditation en udpræget evne til at holde fokus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dyrket intensiv Astanga yoga for et par år siden.

Det giver en utrolig god træning for hele kroppen, ikke ulig gymnastik og BW øvelser. Derudover giver selve den rolige måde man træner på en indre ro, der kan være utroligt befriende. Derudover er der en del koordination og kredsløbstræning, idet man skal trække vejret i bestemte langsomme rytmer, selv når pulsen er høj...og det er ret svært.

Jeg har trænet Astanga både på astangaskolen i københavn (den officielle i DK) og i SATS. På astangaskolen var man utroligt yoga agtige og gik enormt meget op i de indre energier. Det gjorda man ikke i SATS.

Jeg købte aldrig de indre energier. Al den snak om udrenselse, og at det at stå på hovedet er godt for fordøjelsen, men at kvinder der menstruerer ikke må stå på hovedet (fordi blodet så løber den forkerte vej) mener jeg er noget pjat. Nu er jeg jo også læge, så der skal i hvert fald en smule hard evidence på bordet før jeg køber slige teorier.

I SATS var det bare bare hård træning.

Jeg har mødt en del der er holdt op med Astanga fordi det var for hårdt for leddene.

MAO: man kan sagtens træne yoga for det fysiske uden at det bliver til energibaner, udrensaning osv. I praksis skal man nok forberede sig på at man selv skal filtrere uønskede beskeder ud, og åbne sig for det man vil modtage (feks begyndte en SATS lærer træning med at sige en bøn(!!!). Jeg tiede stille. Hun er ikke i SATS længere).

---

Man kan sagtens trække vejret gennem først venstre og så højre næsebor, uden fingerhjælp. Men hvorfor...næsehulrummet er jo fælles for begge næsebor lige inde bag næsen.

Link to comment
Share on other sites

Man kan sagtens trække vejret gennem først venstre og så højre næsebor, uden fingerhjælp. Men hvorfor...næsehulrummet er jo fælles for begge næsebor lige inde bag næsen.

:wink: Se det er sådan noget jeg gerne ville frem til.

MAO: man kan sagtens træne yoga for det fysiske uden at det bliver til energibaner, udrensaning osv. I praksis skal man nok forberede sig på at man selv skal filtrere uønskede beskeder ud, og åbne sig for det man vil modtage (feks begyndte en SATS lærer træning med at sige en bøn(!!!). Jeg tiede stille. Hun er ikke i SATS længere).

Det er sådan noget jeg synes er lidt mystisk - jeg har været til een yoga-time (og jeg gør det ikke mere) og der var sådan en regelsæt hængt op på væggen, een af dem var:

"Hvis du lige pludselig føler lyst til at græde, så bloker ikke; bare græd, græd ud, det er ganske normalt" :blink:

Det var så åbenbart et eller andet metafysisk psykisk noget med "at følelserne bare væltzer op i een" . men jeg må da indrømme jeg lige et øjeblik frygtede lidt hvad jeg skulle ind til, fordi noget af det så vitterlig ud som noget man kunne komme til at græde af - ikke psykisk, men fysisk.

Link to comment
Share on other sites

"Hvis du lige pludselig føler lyst til at græde, så bloker ikke; bare græd, græd ud, det er ganske normalt" :blink:

Det er også den slags der ryger ind af det ene øre og ud af det andet på mig.

Jeg er jo stadig en rookie, men har vel været til små 100 timer snart, og der er altså ikke én gang hvor en anden yogi pludselig er brudt sammen i gråd. Instrukturen nævner det af og til at spændinger i kroppen kan "holde følelserne tilbage" og at yogaen kan frigøre disse ting. Igen, jeg videregiver blot instruktørens ord :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er også den slags der ryger ind af det ene øre og ud af det andet på mig.

Jeg er jo stadig en rookie, men har vel været til små 100 timer snart, og der er altså ikke én gang hvor en anden yogi pludselig er brudt sammen i gråd. Instrukturen nævner det af og til at spændinger i kroppen kan "holde følelserne tilbage" og at yogaen kan frigøre disse ting. Igen, jeg videregiver blot instruktørens ord :smile:

Damn...Yoga lyder sgu mere og mere mystisk. Jeg får næsten lyst til at starte, bare for at se om man bliver en slags orientalsk ninja af det :ninja:

Link to comment
Share on other sites

I gråzonen mellem naturvidenskab og tro/overtro findes en masse ting. Meredianer er en af dem; energilinier som skulle løbe gennem os, men ikke kan ses fysisk... Hvis man kun vil anerkende det man kan pege på vil de være noget vås. Jeg har dog hørt om forsøg med målinger der påviser energistrømninger hvor der ikke er nervebaner, blodbaner osv. Men er det nok? Eller skal man kunne pege på, og røre ved, tingene?

Hvad angår spontan gråd er det mere eller mindre anerkendt inden for psykologien at traumer kan "lagres" som spændinger i kroppen og genopdages/aktiveres/løsnes ved fysisk aktivitet og manipulation. Som fx yoga eller massage. De fleste kender vel det, at en melodi eller en duft kan gemme en erindring om en oplevelse; denne effekt kan heller ikke kortlægges, skal man så tro på den?

Jeg selv er af den overbevisning at det, at noget ikke er kortlagt, ikke er ensbetydende med at det ikke eksisterer. Hvis jeg kan mærke det eller se det, men ikke rationelt kan foklare det, er det virkeligt nok for mig. Måske underligt, men virkeligt. Fx chi opvisninger i kampsport som er nævnt tidligere. For mig bliver verden sq for lille hvis alt skal være naturvidenskab :wink: .

Link to comment
Share on other sites

I gråzonen mellem naturvidenskab og tro/overtro findes en masse ting. Meredianer er en af dem; energilinier som skulle løbe gennem os, men ikke kan ses fysisk... Hvis man kun vil anerkende det man kan pege på vil de være noget vås. Jeg har dog hørt om forsøg med målinger der påviser energistrømninger hvor der ikke er nervebaner, blodbaner osv. Men er det nok? Eller skal man kunne pege på, og røre ved, tingene?

Hvad angår spontan gråd er det mere eller mindre anerkendt inden for psykologien at traumer kan "lagres" som spændinger i kroppen og genopdages/aktiveres/løsnes ved fysisk aktivitet og manipulation. Som fx yoga eller massage. De fleste kender vel det, at en melodi eller en duft kan gemme en erindring om en oplevelse; denne effekt kan heller ikke kortlægges, skal man så tro på den?

Jeg selv er af den overbevisning at det, at noget ikke er kortlagt, ikke er ensbetydende med at det ikke eksisterer. Hvis jeg kan mærke det eller se det, men ikke rationelt kan foklare det, er det virkeligt nok for mig. Måske underligt, men virkeligt. Fx chi opvisninger i kampsport som er nævnt tidligere. For mig bliver verden sq for lille hvis alt skal være naturvidenskab :wink: .

Det er så sandt som det er sagt.

Kritisk sans er det suverænt bedste redskab i denne sammenhæng. Både i forhold til "det alternative" men i sandelighed også overfor det etablerede videnskabssyn.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
"Hvis du lige pludselig føler lyst til at græde, så bloker ikke; bare græd, græd ud, det er ganske normalt" :blink:

Det var så åbenbart et eller andet metafysisk psykisk noget med "at følelserne bare væltzer op i een" .

Jeg har oplevet det modsatte i Yoga timen, at jeg begyndte at grine indvendig

(og måske også lidt udvendigt, men jeg forsøgte at holde det for mig selv).

På en eller anden måde åbner det op ind til følelserne, og det er ret fedt,

specielt hvis det er behagelige følelser, der bliver åbnet op til :bigsmile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share