Hvilken motionsmaskine?


Triple T
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en ny bruger her på MOL.

Min familie har tænk sig at købe en kondi/motionsmaskine (kondicykel/crostrainer). :4thumbup:

Men jeg er i tvivl hvad der ville være det bedste for os. Personligt mener jeg at crosstarineren ville være et godt bud, da jeg har læst at man aktiverer flere store muskelgrupper.Jeg ville gerne kunne træne effektiv pulstræning og anden konditionstræning. Er det ligemeget om vi køber en kondicykel eller en crosstrainer, eller har hver maskine sin unikke fordel?

Glad for at have meldt mig til MOL.

Håber en kan give svar på mit spørgsmål

BE GOOD :innocent:

Link to comment
Share on other sites

tjah... hvad har i mest lyst til at bruge ?

hvad i end vælger så sørg for det er noget i en ordentlig kvalitet, hvis det er noget lort man får købt så får man det heller ikke brugt.

lige en lille forside arktikel om kondicykler: Gode råd ved køb af kondicykel

PS. jeg stemmer for en C2 romaskine eller et godt løbebånd, bare for at være på tværs.

Edited by nightbringer
Link to comment
Share on other sites

Ja, som udgangspunkt: Drop maskinerne og se at komme ud i naturen på cykel eller i løbesko. Hvis ikke dét kan lade sig gøre på nogen som helst måde, og målsætningen er cardiotræning, ville jeg vælge en romaskine. Det siger jeg endda selv om jeg er spinner-instruktør :wink:

Motionscyklen bliver i hvert fald hurtigt demotiverende når man sidder dér alene. Dér skal man helst være på et hold efter min mening. På de fleste romaskiner er der et display hvor man kan indstille distance eller tid. Dér kan det være rigtigt sjovt at træne på 2000 meter - det er vist en af de olympiske ro-distancer. Så kan man følge sin udvikling og se at man bliver bedre.

Det store problem for mig ved romaskiner er, at min puls hurtigt ryger op i et for højt leje (jeg konkurrerer for meget med mig selv). Så kommer jeg aldrig til at træne de lange træningspas, for jeg går død inden. Måske er det ikke et problem for jer med den slags disciplin og så er romaskinen det helt rigtige. Ellers er en kondicykel altså også meget god (hvis I har det okay med at sidde alene længe).

Link to comment
Share on other sites

Ja, som udgangspunkt: Drop maskinerne og se at komme ud i naturen på cykel eller i løbesko. Hvis ikke dét kan lade sig gøre på nogen som helst måde, og målsætningen er cardiotræning, ville jeg vælge en romaskine. Det siger jeg endda selv om jeg er spinner-instruktør :wink:

Motionscyklen bliver i hvert fald hurtigt demotiverende når man sidder dér alene. Dér skal man helst være på et hold efter min mening. På de fleste romaskiner er der et display hvor man kan indstille distance eller tid. Dér kan det være rigtigt sjovt at træne på 2000 meter - det er vist en af de olympiske ro-distancer. Så kan man følge sin udvikling og se at man bliver bedre.

Det store problem for mig ved romaskiner er, at min puls hurtigt ryger op i et for højt leje (jeg konkurrerer for meget med mig selv). Så kommer jeg aldrig til at træne de lange træningspas, for jeg går død inden. Måske er det ikke et problem for jer med den slags disciplin og så er romaskinen det helt rigtige. Ellers er en kondicykel altså også meget god (hvis I har det okay med at sidde alene længe).

Hej det er "triple T" igen

Ville gerne lige tilføje at JEG i forvejen løber ca. tre gange 5-8km med en rimelig høj puls (170-180slag) om ugen + badmintontræning.

For min skyld er det temmelig ligemeget om jeg skal sidde på en kondicykel 40min et par gange om ugen. Ville bare gerne vide om det skulle være en crosstrainer eller kondicykel der ville være bedst(romaskinen ville nok være det bedste men fylder nok for meget, mener min familie).

PS: Mange tak for jeres svar :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Min yndlingsmaskine til hjemmebrug er et løbebånd. Det er af den billige manuelle type (Altså uden motor - pris ca. 1600 kr.). Det betyder at træningen ikke har ret meget med almindelig løb at gøre, men nærmest er en slags meget hurtig gang.

Men netop fordi der ikke er anden motor en mig selv, er det uhyre velgenet til at få pulsen helt op og ringe i det røde felt (+90%).

Det er også min erfaring af træningen på båndet, forbedrer pæstatiner i rigtig løb. Sidste vinter trænede jeg 2-3 måneder på båndet, inden det blev vejr til at komme rigtig ud at løbe (Man er vel pivet), og jeg har ikke løbet hurtigere de sidste 5-6 år.

Hvis du vil træne noget der ligner rigtigt løb, så køb et løbebånd med en passende kraftig motor, men hvis det blot er til at holde formen, så spar 5-6000 kr. og køb et billigt bånd med rugbrødsmotor.

Til gengæld er mine erfaringer med billige motionscykler dårlig, så der vil jeg anbefale at ofre pengene på en cykel af god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre din familie er meget ambitiøse, vil jeg anbefale motionscyklen, da jeg tror, at det er nemmere at overskue at cykle en halv time end at bruge crosstraineren i en halv time, så der er langt større chance for, at den bare står og samler støv. Eksperterne siger godt nok, at crosstraineren er bedre, en det kræver, at man gider bruge den... også efter den første måned.

Jeg tror også, at man skal være ret seriøs for at få brugt en romaskine regelmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre din familie er meget ambitiøse, vil jeg anbefale motionscyklen, da jeg tror, at det er nemmere at overskue at cykle en halv time end at bruge crosstraineren i en halv time, så der er langt større chance for, at den bare står og samler støv. Eksperterne siger godt nok, at crosstraineren er bedre, en det kræver, at man gider bruge den... også efter den første måned.

Jeg tror også, at man skal være ret seriøs for at få brugt en romaskine regelmæssigt.

Undskyld men har du tilfældigvis en artikel eller lign hvor man forklarer hvad der er bedre ved Crosstraineren end Kondicyklen, eller kan du selv forklare det?

Link to comment
Share on other sites

Min yndlingsmaskine til hjemmebrug er et løbebånd. Det er af den billige manuelle type (Altså uden motor - pris ca. 1600 kr.). Det betyder at træningen ikke har ret meget med almindelig løb at gøre, men nærmest er en slags meget hurtig gang.

Men netop fordi der ikke er anden motor en mig selv, er det uhyre velgenet til at få pulsen helt op og ringe i det røde felt (+90%).

Det er også min erfaring af træningen på båndet, forbedrer pæstatiner i rigtig løb. Sidste vinter trænede jeg 2-3 måneder på båndet, inden det blev vejr til at komme rigtig ud at løbe (Man er vel pivet), og jeg har ikke løbet hurtigere de sidste 5-6 år.

Hvis du vil træne noget der ligner rigtigt løb, så køb et løbebånd med en passende kraftig motor, men hvis det blot er til at holde formen, så spar 5-6000 kr. og køb et billigt bånd med rugbrødsmotor.

Til gengæld er mine erfaringer med billige motionscykler dårlig, så der vil jeg anbefale at ofre pengene på en cykel af god kvalitet.

Okay så du mener at det bedste faktisk ville være et løbebånd uden motor....hm lyder interrasant. Måske skulle det overvejes, da jeg også gerne ville øge min løbehastighed :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Undskyld men har du tilfældigvis en artikel eller lign hvor man forklarer hvad der er bedre ved Crosstraineren end Kondicyklen, eller kan du selv forklare det?

Jeg har ingen artikel liggende, men en crosstrainer (jeg går ud fra, at du mener en strider a la tvshoppen) er jo lavet til at simulere langrend, som (så vidt jeg ved) er den mest fysisk krævende sportsgren. Specielt bruger man også armene og dermed langt flere muskler end ved cykling.

Der er nok nogle MOL'ere, som har tallene for kalorieforbruget på de forskellige motionsformer liggende.

Men som sagt er jeg lidt skeptisk for, om ikke man hurtigt bliver træt af crosstrasineren. Jeg købte selv en over nettet en gang, og den fik efterhånden lov at stå i et hjørne og ruste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helt klart vælge crosstraineren. Personligt er det den maskine jeg aller bedst kan lide - fordi den er meget anderledes i forhold til cykling og løb fordi mine arme og min overkrop aktiveres meget mere.

Desuden så har du mulighed for at cykle og løbe udenfor når vejret er til det, så for at få lidt afveksling og variation ville jeg helt klar vælge crosstraineren... Ja, jeg kunne nævne mange grunde - elsker den maskine:-)

Men som mange af de andre skriver ja, så skal du købe den maskine du få brugt - og den skal være i ordenlig kvalitet:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Min yndlingsmaskine til hjemmebrug er et løbebånd. Det er af den billige manuelle type (Altså uden motor - pris ca. 1600 kr.). Det betyder at træningen ikke har ret meget med almindelig løb at gøre, men nærmest er en slags meget hurtig gang.

Hvor finder man én til den pris. Har kun været i stand til at finde dem til kr. 2000+ Og hvordan er opfattelsen af løbebånd med "rugbrødsmotor" i øvrigt? Går det hurtigt i stykker eller fungerer de lige så godt som de dyrere?

Bimmer80

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share