Løb og tungttræning af ben


angel
 Share

Recommended Posts

Er der nogen som har erfaring med løb og træning af ben

Jeg løber på nuværende tidspunkt mellem 40 og 50 km om ugen fordelt på 4 gange. De tre gange er rent restitutionsløb, så jeg er kun rigtigt smadret i benen 1-2 dage om ugen efter mit hårde weekend løb. Jeg træner til at løbe maraton næste sommer, men vil stadigvæk gerne bibeholde min muskelmasse på benene, hvilket hidtil heller ikke har været et problem.

Mit spørgsmål er..

hvornår kan / bør jeg træne tungt ben i forhold til mit løb?

Skal det være midt i ugen og bør / kan jeg løbe samme dag eller dagen efter? Jeg er bange for at overtræne mine ben, men som sagt, størstedelen af mit løb er restitutionsløb, så det er ingen særlig belastning i sig selv, men det kan det måske blive, hvis jeg samme dag eller dagen forinden har trænet tungt ben.

Link to comment
Share on other sites

Angel:

Tung bentræning (læs. benbøjninger) har til formål at styrke og øge muskelmassen på f.eks. dine lår.

Marathonløbere har INGEN gavn af tunge benbøjninger - en langdistanceløber skal være let og udholdene. Tunge benbøjninger vil gøre indhug i din restitution og gøre dine ben tunge når du løber langt.

Med din iforvejen store ugentlige løbefrekvens og dit mål taget i betragtning, bør du nok gemme den tunge bentræning til du har gennemført (forhåbentligt) dit marathon.

Efter min mening bør du fokusere på benbøjninger med lettere vægt og mange gentagelser - netop for både at styrke, men i høj grad også for at øge udholdenheden i dine ben.

Du kan evt. eksperimentere med lette benbøjninger efter dine "lette" løbeture 1-2 gange om ugen.

held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke ofre min tunge bentræning, da jeg skal deltage i en fitness konkurrence i slutningen af året og derfor ikke må miste væsenligt af min massse - jeg ved godt at jo lettere ben desto bedre/hurtigere løb, men for mig betyder det ikke noget om jeg gennemfører mit maraton på 5 eller 6 timer - bare jeg gennemfører!!! Dog er jeg mere villig til at gå på kompromi efter jul, hvor mit løb kommer til at få en højere priotet.

På nuværende tidspunkt ligger min bentræning midt i ugen og jeg har ikke noget problem med at løbe et LSD-løb dagen efter - mit tvivlspørgsmål er bare om jeg overtræner led og sener. Jeg mærker på nuværende tidspunkt ingen ømhed eller træthed, tværtimod så synes jeg ofte at min lange løbetur dagen efter tungbentræning tager den værste ømhed og stivhed.

Mit tvivlspørgsmål er nok nærmere, at hvis mit nuværende program fungerer, bør jeg da bekymrer mig om at overtræne min benmuskulatur (som sagt - jeg mærker ingen ømhed)?

Link to comment
Share on other sites

Hej Angel...

Hvis noget fungerer fint, er der efter min mening ingen grund til at lave om på det!

Kør din træning som hidtil, men vær meget opmærksom på kroppens signaler ved evt. overtræning....

Fitness & marathon??? det var en ordentlig mundfuld :)

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share