24 timers løb


sg_hansen
 Share

Recommended Posts

Jeg søger ideer og måske råd til hvordan man skal træne op til 24 timers cykel løb. Jeg har cyklet i 1 år og det længste løb jeg har deltaget i er på 170 i sønderjylland.

Hvis der er nogen som har deltaget i et kunne jeg godt tænke mig og høre deres erfraringer med løbet.

Selvom jeg har cyklet i 1 år så har der været lidt stilstand her i vinterperioden, men skal til og igang igen.

Håber der er nogen som kan hjælpe mig

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg har kørt en 3-dobbelt ironman i sommers hvilket giver 540km i sadlen.

Jeg har baseret al min træning på spinning (og meget af det :).

Der er naturligvis nogle ting man kan lære men meget af det er jo noget med at finde ud af hvad der virker for een selv.

1) Jeg kørte ca. 30 i snit (men havde jo også lige 3 marathons bagefter). Det giver 18 timer og jeg holdt ingen pauser. Andre holdt pauser men gav den mere gas når de så endelig sad i sadlen. Min ironman puls er ca. 146, men jeg lå mellem 120-125 på de 540km cykling. Det føles altså meget let!

2) Fastføde er nok en god ting. Jeg kørte hovedsageligt på flydende føde og det hævnede sig lidt da jeg skulle ud og løbe efter cykelturen (126,6km). Du kan sikkert godt leve på flydende føde meeeen små sandwich, kage eller en slice pizza er altså guld værd. Lad dit support team overraske dig. Det booster moralen at få et lakridsbolsje :) Dåsekaffe (m. mælk) og lun tomatsuppe i en dunk var et hit hos mig om natten.

3) Lys masser af LYS! Det er SÅ meget nemmere at holde sig vågen når man har meget lys. Husk ekstra batterier og lygter. Jeg kørte med pandelampe under hjelmen men optimalt er det ikke.

4) Tøj til alt slags vejr. Det er koldt om natten.

5) Ekstra stumper og grej -masser af det hele. Husk en bagskærm til at klikke på. Tyskland havde rekord i tordernvejr da jeg kørte og grus og sager fra vejen er ik sjovt med så mange timer i sadlen.

6) Ikke alt for aggressiv position på cyklen. Har du en tri-bøjle og må man køre med det?

7) Test dine bukser med fedt/vaseline evt. på en spin-marathon inden løbet :)

8) Min carbon-sål-jeg-ska-komme-efter-dig-racesko var ALT for hårde ved fusserne, det var såååååå najs at skifte til de gamle udtrådte bløde sko. Mellem-tykke sokker er værd at overveje.

Er der ellers noget specifikt du vil vide så skriv!

Hold kæden stram!

Link to comment
Share on other sites

Tjaaa der findes jo mange forskellige trænings-teorier.

Jeg hælder til kort-og-hårdt. Væk med junk-kilometerne.

Træner 4 gange cykling om ugen.

3 ture a ca. 70-80km. Således 20km rul ud - 30 til 40 km benhårdt arbejde (fuld skrue)- rul hjem 20km.

Det giver godt 2-2½ times træning pr. gang.

Den 4. tur er en længere ting på ca. 120-130km (søndagstur) evt. i lidt roligere tempo.

Der er sikkert mange møder at gøre det på alt efter penge (træningslejr) og tid (arbejde/ferie/famile etc). Så jeg vil blot konstatere at det kan lade sig gøre med ovenstående træningsmængde (rent fysisk). Nogen personer har brug for mentalt at have lange ture i kroppen så de kan "overskue" distancen.

F.eks. er der marathonløbere der aldrig/yderst sjældent løber mere end 5-8km pr. træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Guest slettet11072015

kan da hertil tilføje at vinderen af RAAM 2005 Jurri Robick.. ( aner ikke om hans navn er korrekt stavet), efterfølgende har kørt 1000+km på 24 timer.

mener det er 1025km.

Umenneskeligt. :wink::wink::wink::crazy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg overvejer også at stille op i Melfar 24-timers cykelløb til sommer, men har ligesom sg_hansen kun draget erfaring med landevejscykling i et lille års tid og den længste distance jeg har kørt, var 180 km ved Vikingman stafetten i Fredericia i sommers. Jeg kørte de 180 km på 6 timer, men havde heller ikke tristyr på min cykel - det vil jeg have næste år. Desuden var det pissehamdrende koldt og bælste en stiv pelikan fra nordvest den dag.

Har deltaget på hold i nogle 24-timers spinningmarathons, men mit mål er at gennemføre alle 24 timer alene (evt. som en start 12 timer) på spinningcyklen en dag. Jeg ved, at de mange timers spinning jeg har dyrket igennem de sidste 4 år har haft enorm betydning for min udholdenhed og min kondition, og jeg regner med at accelerere min spinningtræning nu, hvor denne omgangs eksamener er overstået, og der er mere tid. Desuden håber jeg snart, at vinteren trækker sig tilbage, så jeg kan komme ud og lufte cyklen igen, for jeg tror ikke på, at de sølle 180 km jeg gennemførte sidste år er nok til at give mig en idé om, hvor længe det er at sidde på en cykel.

Jeg tror man skal være meget opmærksom på at få indtaget væske og salt nok under sådan en udfordring. Tror også det er vigtigt at have et team med til at bakke én 100% op, og som hele tiden søger for at man får fyldt drikkedunken og at man får noget spiseligt.

Jeg håber der er flere, der har prøvet de lange cykelløb, der vil skrive og berette om deres erfaringer, så vi andre kan lære de gode fif. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg har kørt en 3-dobbelt ironman i sommers hvilket giver 540km i sadlen.

Er der ellers noget specifikt du vil vide så skriv!

Hold kæden stram!

Hej Kim,

Til lykke med i sommers! Det var da noget af en tur - og en flot placering :4thumbup:

Og rigtigt god vind med de vilde planer i juni! Du kan vel passende lige notere dig, ca. 24 timer inde i cykelturen, hvordan det føles og hvad du vil skrive her i forummet når du vender tilbage igen :tongue:

Til de udenforstående: Kim aka Bagmanden skal - om alt går vel - deltage i VM på 10-dobbelt Ironman d. 11. juni i Frankrig.

Mvh Mads, KTK/Fitness.dk

Link to comment
Share on other sites

Hej Kim,

Til lykke med i sommers! Det var da noget af en tur - og en flot placering :4thumbup:

Og rigtigt god vind med de vilde planer i juni! Du kan vel passende lige notere dig, ca. 24 timer inde i cykelturen, hvordan det føles og hvad du vil skrive her i forummet når du vender tilbage igen :tongue:

Til de udenforstående: Kim aka Bagmanden skal - om alt går vel - deltage i VM på 10-dobbelt Ironman d. 11. juni i Frankrig.

Mvh Mads, KTK/Fitness.dk

Tusinde tak, Mester!

Ja, 5 Ironmen på 4 uger i sommers var åbenbart ikke helt nok. Jeg er (endnu) ikke hurtig nok på de korte, så nu prøver vi en 10-dobbelt. Det er på tide vi får en ny dansk rekord på den distance! :wink:

Som opvarmning kører jeg, solo, den 24 timers spinmarathon næste weekend (i Farum). Det giver nok også lidt erfaring med mange timer i sadlen......

Det skal være vildere! :devil:

/KG

Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak, Mester!

Ja, 5 Ironmen på 4 uger i sommers var åbenbart ikke helt nok. Jeg er (endnu) ikke hurtig nok på de korte, så nu prøver vi en 10-dobbelt. Det er på tide vi får en ny dansk rekord på den distance! :wink:

Som opvarmning kører jeg, solo, den 24 timers spinmarathon næste weekend (i Farum). Det giver nok også lidt erfaring med mange timer i sadlen......

Det skal være vildere! :devil:

/KG

Jeg kender det godt, det dér med at blive nødt til at løbe lidt længere distancer før de andre er rystet af og ikke gide længere - jeg må vist bare strække våben i dette tilfælde :bigsmile:

24 timer på en spinningcykel. Daamn det er lang tid... Husk tri-bøjle og hovedpude :tongue:

Og bliv nu ikke nervøs for at du hallucinerer når du pludselig får øje på Bubber og Mikkel Kessler på de andre cykler. De skal være der... EB: Spinning med Bubber og Kessler :superman:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share