Spontant opstået fodskade


Morten D
 Share

Recommended Posts

Den anden dag oplevede jeg pludselig en mild smerte i foden, da jeg skulle ud at løbe.

Jeg undlod at løbe, men alligevel er smerten blevet værre.

Hvis jeg går barfodet/uden sko kan jeg meget af tiden gå uden smerter, men med sko er den der. Det er svangstøtten, der fremkalder smerten.

Et støttebind fremkalder også smerten.

Jeg har vedhæftet et billede (lånt fra sportnetdoc.dk) af smertens tilsyneladende udspring. Smerten føles dog mest som kommende fra undersiden af foden.

Nogen bud på problemet og mere interessant; løsningen? :smile:

post-253-1137416002_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke såvidt jeg husker.

Det er selvfølgelig svært at vurdere ud fra dine oplysninger, men jeg sætter alligevel mine $ på en jones fraktur. Den kan i øvrigt være lidt svær at se på et x-ray, så hvis du kommer dertil, så få lige en læge med forstand på den slags til at se på det - og ikke en eller anden rookie direkte fra skolebænken. Jeg måtte MEGET BESTEMT insistere på at den unge kvindelige skadestue læge fik en anden til at kigge på mit x-ray. (som hun i øvrigt slet ikke gad tage). Nå, der kom så en ældre overlæge og stillede ovenstående diagnose og jeg fik min fod i gips/støvle i 8-10 uger!

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig svært at vurdere ud fra dine oplysninger, men jeg sætter alligevel mine $ på en jones fraktur. Den kan i øvrigt være lidt svær at se på et x-ray, så hvis du kommer dertil, så få lige en læge med forstand på den slags til at se på det - og ikke en eller anden rookie direkte fra skolebænken. Jeg måtte MEGET BESTEMT insistere på at den unge kvindelige skadestue læge fik en anden til at kigge på mit x-ray. (som hun i øvrigt slet ikke gad tage). Nå, der kom så en ældre overlæge og stillede ovenstående diagnose og jeg fik min fod i gips/støvle i 8-10 uger!

Netop ude af 10 uger i stativ virker 8-10 uger med gips relativt uoverskueligt, så jeg vælger at tro, det er noget andet! :laugh:

Det er meget milde smerter jeg har. Var dine også det?

Link to comment
Share on other sites

Netop ude af 10 uger i stativ virker 8-10 uger med gips relativt uoverskueligt, så jeg vælger at tro, det er noget andet! :laugh:

Det er meget milde smerter jeg har. Var dine også det?

Los, det var lidt forskelligt. Min fod var først lidt øm og jeg var generelt lidt overtrænet. Så faldt jeg ned på den, hvilket gjorde F****** ondt. Nå, jeg forsøgte at komme lidt is på den, og så spiste jeg noget smertestillende for at spille videre. Det var ikke en ubetinget succes. Jeg tog ikke på skadestuen. Et par dage efter trænede jeg lidt på den med store smerter. Præcis en uge efter faldet var jeg igen i kamp på smertestillende piller, men det var faktisk umuligt at gennemføre. Så efter det tog jeg så på skadestuen! Det var faktisk værst når jeg havde sko på. Når jeg havde bare tæer, kunne jeg faktisk ikke mærke det nogen gange og måtte faktisk trykke og hoppe på den for at fremprovokere smerten. Ved sådan en skade, kan man faktisk være heldig at nøjes med nogle uger i træsko!

Håber selvfølgelig ikke at jeg har ret! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ved sådan en skade, kan man faktisk være heldig at nøjes med nogle uger i træsko!

Yes, jeg har længe drømt om at tage på kundemøde i træsko! :laugh:

Sortiarius:

Hvis hæmatom betyder noget a la et blåt mærke eller en blodsamling; så nej. Såvidt jeg kan se er der ingen ydre tegn.

Link to comment
Share on other sites

Hvis hæmatom betyder noget a la et blåt mærke eller en blodsamling; så nej. Såvidt jeg kan se er der ingen ydre tegn.

Hvornår gør det "mest" ondt, hvis du holder foden i ro og trykker på det sted smerten udstråler fra, hvis du presser foden sammen (ved at presse tæerne og hælen i samme retning eller hvis du drejer fodsålen ind mod det andet ben (supination) uden at støtte på det?

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hvornår gør det "mest" ondt, hvis du holder foden i ro og trykker på det sted smerten udstråler fra, hvis du presser foden sammen (ved at presse tæerne og hælen i samme retning eller hvis du drejer fodsålen ind mod det andet ben (supination) uden at støtte på det?

Ved direkte tryk og det er en mild smerte.

Der er ingen smerte ved de to andre bevægelser.

Link to comment
Share on other sites

Så er mit umiddelbare bud, at give det lidt tid.

Selvfølgelig kan et besøg på motion-online ikke erstatte et lægebesøg og går man med frakturer i længere tid kan knoglen vokse forkert sammen, men med mange reelle brud er man ikke i tvivl.

Umiddelbart lyder det til du ikke har indirekte smerte ved skadestedet (men svært at vurdere), og da det kun gør ondt at støtte med sko synes jeg ikke det lyder som et brud - men det kommer selvfølgelig også an på om du kommer fra vestjylland eller København :)

Nu er det selvfølgelig svært at lokalisere en smerte, men ud fra det billede du giver synes jeg heller ikke det lyder som en Jones fraktur, da de ligger distalt for basis af metacarperne, ofte vil der også være tildens til kraftig indirekte smerte (når du trykker din lilletå mod hælen).

Som sagt, jeg er ikke ekspert, og brud hvor den pågældende legemesdel ikke imobiliseres kan være en træls sag, men personligt synes jeg ikke det lyder som et brud.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart lyder det til du ikke har indirekte smerte ved skadestedet (men svært at vurdere), og da det kun gør ondt at støtte med sko synes jeg ikke det lyder som et brud - men det kommer selvfølgelig også an på om du kommer fra vestjylland eller København :)

:laugh:

Et sted midt imellem, så jeg er kun halv-pivet.

Tror dog, at selv den mest østligt placerede daner ville vurdere det som mild smerte, så jeg giver det lige et par dage med minimal aktivitet.

Hvis det ikke er blevet bedre må jeg opsøge læge.

Tak for inputs, DBM og Sortiarius! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share