Spiser jeg rigtigt?


Stubager
 Share

Recommended Posts

Hejsa derude!

Jeg er for et godt stykke tid siden begyndt at løbetræne for at komme i bedre kondi og lidt af hvert (læs evt. min log). Nu er jeg så begyndt at træne oppe i centeret igen, og nu er jeg så endelig igang med at få styr på sidste led i min grusomme plan - nemlig maden! Jeg er begyndt at spise anderledes (ja, det var sgu en del af mit nytårsforsæt), men jeg vil lige høre jer, om det lyder nogenlunde fornuftigt, hvis man tager følgende ting i betragtning,...

... at jeg måske er en lille smule kræsen (i hvert fald mht. grøntsager - al slags frugt glider ned, men ikke alle grøntsager :()

... at jeg har en mor, der laver mad til mig hver dag, og som jeg ikke nænner at sige nej til

... at jeg ofte bliver fristet af lækre sager, men efterhånden er ved at lære at modstå "begæret" :D

... at jeg ikke spiser alle de der produkter som Udo's Choice, Whey, og hvad det ellers hedder alt sammen (jeg har heller ikke tænkt mig at begynde)

... at jeg ikke aner, hvordan man skal undersøge, hvor meget, ens ideelle kalorieindtag er, og i det hele taget ikke vil bruge for meget tid på en mega stram kostplan, når jeg ved, at det cirka hver anden uge er druk eller noget i den stil

Jeg har før løbet tre-fem gange om ugen, men er som nævnt begyndt i centeret igen, og jeg regner nu med, at jeg skal være en tak mere seriøs mht. fedttab (fuck vægttab :D) og i det hele taget generel være mere sund. Nu løber jeg så mindst tre gange om ugen (ja, jeg ved ikke, hvor meget jeg kommer til at løbe udenfor centeret, men det SKAL jeg sgu), hvor jeg supplerer det med cirka tre gange roning á 500 meter, hvor jeg trykker den af for lige at få de sidste kræfter ud af kroppen. Ja, og så styrketræner jeg, og jeg kan se og mærke på mig selv, at jeg er ved at komme i meget bedre form, men jeg ved jo i princippet ikke, om min fedtprocent bliver mindre. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg motionerer nok, men nu er det så ved at være tid til min bearbejdning af min kost (nej, ikke dén kost)!

Jeg vejer omkring 80 kg (det svinger lidt), jeg er 175 cm - dvs. der er lidt, der skal smides for at jeg når min idealvægt, hvilket dog ikke er noget jeg efterstræber i første omgang. Jeg er næsten 19 år, hvis det da har indflydelse på hele min mission :tongue:

Nå, lad os bevæge os over i madområdet.

Morgenmad: En god portion havregryn med mælk og sukker

Hvor jeg før (dvs. sidste år) spiste tre stykker toast med pålægchokolade, spiser jeg nu en god portion havregryn med mælk og to-tre teskefulde sukker. Well, toast mætter ikke en skid, men man skal jo have noget ned om morgenen - det er jo det vigtigste måltid. Jeg har altid vidst, at toast er noget værre falliterklæret lort at spise til morgenmad, men jeg gider sgu ikke stå og lave fyldige proteinpandekager eller bruge mere end to til tre minutter på morgenmad. Godt, at jeg så har fundet havregrynene frem fra skuffen, for så kan jeg ligefrem sove længere :w00t: Jeg har i øvrigt kigget lidt på morgenmadstråden (http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=27698), og det ser jo efterhånden meget godt ud for mig.

Måltidet før frokost og frokost: Et par "rundt om'er" med skiveskåret skinke eller kylling

Tja, hvor jeg så tidligere har købt noget mad ovre i skolen, har jeg nu ændret det til rugbrød, selvom det nu er noget så kedeligt. Jeg elsker rugbrød, men det er bare lidt kedeligt at sidde og spise på et pizzeria eller på vej over til tanken, så det var måske her, jeg kunne bruge lidt hjælp til afvekslinger, alternativer, substitutter eller supplementer. Det skal selvfølgelig være noget, der kan laves på to-tre minutter om morgenen inden jeg tager afsted. Jeg fordeler de to "madder" til omkring klokken 10-11 stykker og så der omkring klokken 12-13 stykker, hvor der er frokostpause. Jeg ved ikke, om det kommer til at holde i længden med kedeligt rugbrød - specielt ikke når jeg har penge på mig, og der lige er de helt nye tilbudsfoccaciaboller ovre på Statoil, men man kan vel håbe!

Måltidet, jeg spiser, når jeg kommer hjem (og lidt senere): Et par "rundt om'er" med tun, makrel, spejlæg eller andet

Det bliver oftest et par håndmadder med (125 g) tun, der er min foretrukne spise på rugbrød - desværre med en gang "let mayo" fra Netto! Det er ikke altid, at jeg får spist dette måltid, men jeg springer det ikke over, hvis jeg skal op og træne. Jeg æder det normalt lige når jeg kommer hjem, og supplerer oftest med en banan, et æble eller, hvad der nu lige er i køleskabet en times tid efter.

Aftensmad: Det, mor serverer

Ja, jeg bor jo stadig hjemme, og derfor har jeg valgt at sætte pris på mors mad inden jeg om få år vælger at flytte væk. Desuden orker jeg ikke at lave min egen mad, når jeg kan få den tilberedt på perfekt vis af den gamle krage, så det bliver der ikke ændret ved. Det er typisk kartofler, ris (desværre de forkerte slags, men vi er fire om at bestemme, så det bliver de helt hvide :(), fisk, koteletter i fad, frikadeller, bøffer, burgere, kedelige grøntsager eller andet helt almindelig mad. Der er ikke så meget at gøre ved det...

Nogle timer efter aftensmad: Frugt!

Desværre er det ikke hver dag, jeg lige får spist et par æbler eller appelsiner, men jeg forsøger at gøre et forsøg hver dag, og frugt smager jo også pissegodt! Men tilnærmelsesvis hver dag!

Ja, det var så lidt om, hvad jeg spiser. Jeg har læst et eller andet sted her på MOL, at det er et godt tegn, hvis man prutter meget, og det må man sandelig sige, at jeg er begyndt på. Jeg ved, at jeg spiser betydeligt sundere end før, og jeg ved, at jeg er ved at være på rette vej, men om der er for lidt eller for meget protein, for få vitaminer etc., det skal jeg som helt almindelig nytilkommen sundhedsinteresseret ikke kunne sige.

Hvordan ved man, om man spiser for meget (altså mængder af mad), om man spiser for lidt, om man taber sig i fedtprocent, og om jeg i det hele taget gør det rigtige for at smide fedtet?

Har I nogle gode idéer til andet god mad, jeg kunne putte i mig selv, for at nyde det mere end bare at "kæmpe mig igennem det"?

Jeg vil sige tusind på forhånd tak til alle jer, der skulle kunne bidrage til, at jeg får en sundere og fit'ere krop :)

Edited by Stub Nukem
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share