Vægttab for børn...


chef
 Share

Recommended Posts

Har brug for et par kloge hoveder... :bowdown:

Om et par uger skal jeg, i samarbejde med kommunen køre et 8 ugers "Slankehold" for børn i alderen 9-15 år.

De skal på et tidspunkt lige kort igennem lidt pulstræning...

Er der nogen her på MOL der har erfaringer med lidt pulstræning m. børn?

Kan man bruge samme puls-teorier som til voksne, trods deres lave alder?

chef

Link to comment
Share on other sites

Har brug for et par kloge hoveder... :bowdown:

Om et par uger skal jeg, i samarbejde med kommunen køre et 8 ugers "Slankehold" for børn i alderen 9-15 år.

De skal på et tidspunkt lige kort igennem lidt pulstræning...

Er der nogen her på MOL der har erfaringer med lidt pulstræning m. børn?

Kan man bruge samme puls-teorier som til voksne, trods deres lave alder?

chef

Jeg kan ikke forstå hvorfor børn skal "pulstræne".

Lad dem dog lege, og ha' det sjovt.

Til enhver tid vil jeg opfordre til at børn skal lære at det er sjovt at træne/lege/spille spil.

Jeg har selv været træner for nogle løbere som alle var helt vilde med at følge diverse teorier om pulstræning.

I den periode jeg var træner blev pulsuret bandlyst, og erstattet af træning baseret på lege så som:

- alm. fartleg

- Løb ud og hjem på samme rute, og gætte på tiden begge veje.

- diverse løbelege i grupper, hvor eks bageste mand i række skal løbe til fronten

- osv osv

Det endte med at alle havde det sjovt, blev udfordret som løbere.

Og ikke mindst lærte at man også uden pulsuret kan opnå resultater.

OT: hvorfor skal du stå for det hvis du ikke har baggrunden til det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå hvorfor børn skal "pulstræne".

Lad dem dog lege, og ha' det sjovt.

Til enhver tid vil jeg opfordre til at børn skal lære at det er sjovt at træne/lege/spille spil.

Jeg har selv været træner for nogle løbere som alle var helt vilde med at følge diverse teorier om pulstræning.

I den periode jeg var træner blev pulsuret bandlyst, og erstattet af træning baseret på lege så som:

- alm. fartleg

- Løb ud og hjem på samme rute, og gætte på tiden begge veje.

- diverse løbelege i grupper, hvor eks bageste mand i række skal løbe til fronten

- osv osv

Det endte med at alle havde det sjovt, blev udfordret som løbere.

Og ikke mindst lærte at man også uden pulsuret kan opnå resultater.

OT: hvorfor skal du stå for det hvis du ikke har baggrunden til det?

Når børnene er de der 9-15 år , tror jeg ikke de har det store behov for at lege mere :) Der er de jo ved at blive "store" :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå hvorfor børn skal "pulstræne".

Lad dem dog lege, og ha' det sjovt.

Til enhver tid vil jeg opfordre til at børn skal lære at det er sjovt at træne/lege/spille spil.

Jeg har selv været træner for nogle løbere som alle var helt vilde med at følge diverse teorier om pulstræning.

I den periode jeg var træner blev pulsuret bandlyst, og erstattet af træning baseret på lege så som:

- alm. fartleg

- Løb ud og hjem på samme rute, og gætte på tiden begge veje.

- diverse løbelege i grupper, hvor eks bageste mand i række skal løbe til fronten

- osv osv

Det endte med at alle havde det sjovt, blev udfordret som løbere.

Og ikke mindst lærte at man også uden pulsuret kan opnå resultater.

OT: hvorfor skal du stå for det hvis du ikke har baggrunden til det?

Rolig nu...ROLIG NU - tror du har fået det HELT galt i halsen!!!

De skal IKKE pulstræne-pulstræne...

Børn skal lege og have det sjovt...og det er der MASSER AF, er ikke første gang vi har børnehold.

Det er bare et forsøg på at prøve lidt nyt. Indblande en lille smule teori og prøve lidt praksis... li'som vi skal snakke lidt kost.

Så spørgsmålet er bare om nogle har erfaringer med det...??

Link to comment
Share on other sites

Rolig nu...ROLIG NU - tror du har fået det HELT galt i halsen!!!

Godt ord igen. Det er blot en af mine kæpheste, at børn ikke bør træne som voksne, men mindre der er tale om højeste eliteniveau.

De par gange jeg har set børn/unge benytte sig af pulsure, har deres værdier passet meget godt, med tilsavrende for voksne. Hvis de vel og mærkert er udregnet i procenter.

De absolutte værdier vil for børn ligge noget højere, da de som du er inde på er yngre og derfor vil have en højere maxpuls.

Link to comment
Share on other sites

Rolig nu...ROLIG NU - tror du har fået det HELT galt i halsen!!!

De skal IKKE pulstræne-pulstræne...

Børn skal lege og have det sjovt...og det er der MASSER AF, er ikke første gang vi har børnehold.

Det er bare et forsøg på at prøve lidt nyt. Indblande en lille smule teori og prøve lidt praksis... li'som vi skal snakke lidt kost.

Så spørgsmålet er bare om nogle har erfaringer med det...??

Kan kun sige at min datter går på 3. år på et vægttabshold for børn i Fitnessdk i Herning. Her har hun spinning én gang om ugen og én gang om ugen har hun en dag med varieret træning. Step, dans, bold, stationer, boksning eller hvad man nu kan finde på. Alletiders. Kender ikke så meget til det teoretiske. Men ved at de nyder timerne og at de også får pulsen op. Hun behøver ikke længere at tabe sig, men nyder nu motionen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kan kun sige at min datter går på 3. år på et vægttabshold for børn i Fitnessdk i Herning. Her har hun spinning én gang om ugen og én gang om ugen har hun en dag med varieret træning. Step, dans, bold, stationer, boksning eller hvad man nu kan finde på. Alletiders. Kender ikke så meget til det teoretiske. Men ved at de nyder timerne og at de også får pulsen op. Hun behøver ikke længere at tabe sig, men nyder nu motionen. :smile:

Dejligt at høre med din datter...

Vi kører også spinning fast en gang om ugen. Nr. 2 gang er vekslende ude/inde, med alt lige fra lege til lidt BodyCombat, cirkeltræning o.s.v.

Tak for dit svar...

Link to comment
Share on other sites

Kan kun tilslutte mig at børn og unge 9-15 år heller vil lege end mere systematisk og langvarig ensformig træning. Den sidste del af aldersgruppe vil dog i de fleste tilfælde kunne motiveres til at fokusere på mere systematisk træning.

Er lidt i tvivl om hvad det primært er du sørger inspiration til? Med pulstræning mener du da kredsløbstræning? og indenfor hvilke rammer?

Da det er et 8 ugers hold er det jo begrænset, hvor meget man kan nå et holdningsbearbejde dem m.h.t. motion. Min erfaring er at man skal holde sig til enkle og centrale budskaber når der snakkes motion/kost mv. og at forklaringer og anvisninger kan være meget godt, men at det første er ved egen afprøvning, at de forslår betydningen af et konkret budskab. Jeg tror derfor den bedste effekt er nok budskaber leveres direkte i forbindelse med praktiske øvelser og at eksemplets magt er stor.

Nu er det cykeldrenge jeg træner, men eksempler på dette kunne være:

1. Anvisning på hvordan og hvornår, der skal skiftes gear ved bakkekørsel. Man kunne stille sig op og fortælle noget om dette ved en fællessamling, men budskabet er langt lettere at formidle lige inden bakkekørsel og især på bakkerne og efter når de selv kan mærke forskel.

2. Vigtigheden af vand og evt. kulhydrater på lange ture er lettere at forstå, hvis man er ved at gå sukkerkold.

Ofte er det nødvendigt at gentage budskabet igen og igen, samt at sikre sig at alle for forstået det vigtigste.

Ovenstående blev nok lidt off-topic ift. dit spørgsmål (og mest i den pædagogiske ende), så her lidt lidt kort angående kredsløbstræning.

Bortset fra de store børn kan det efter min erfaring være svært at motivere børnene til langvarige konstante aktiviteter. Et eksempel kunne være løb. De flest børn kan forholde sig til og er motiveret til "hvem kommer først til ......" fremfor "nu løber vi 3 km i rolig tempo. Fartleg, stafetløb og andre konkurrencer er derimod noget man hurtigt får dem til at reagere på og yde deres bedste. Man kan så regulere aktiviteterne så det ikke er de samme der dominerer altid fx. ved at tildele handicap og variere mellem forskellige former for aktiviteter.

Nå - spredt fægtning, men dit spørgsmål er nu heller ikke særlig præcist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share