Må man bare slet ikke løbe når man træner?


Andersen
 Share

Recommended Posts

Jeg synes tit jeg har hørt nogen sige at man absolut ikke må løbe eller drykke andre former for konditions træning hvis man vil have en rigtig flot krop af at træne med vægte. Nu har jeg ikke fået mit udstyr endnu, men jeg kunne da forstille mig at konditionstræning var en god ting til at holde fedtprocenten nede så man bedre kunne se musklerne bedre, og så ville det da også være rat at man havde en rimelig kondition, men må man slet ikke løbe eller hvad? Og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg ved egentlig ikke så meget.........andet end at om det er før/efter træning har betydelse for præstationerne i styrketræning - men fitness konkurrenterne dyrker jo cardio når de skal ribbes........

OG - så ved jeg at, at tager man væksthormoner må man netop ikke - for da vokser hjertet, som også er en muskel, da den påvirkes til vækst som resten af muskulaturen under en kur....

Link to comment
Share on other sites

Man siger, at man helst ikke skal dyrke konditionstræning, hvis man ønsker maksimal muskeltilvækst af flere grunde...

- en er, at man ønsker at have nok energi til at træne tungt og ikke have brugt den på at løbe rundt ude i skoven

- en anden er, at man ønsker at skabe vækst i de hvide muskelfibre og ikke de røde, som man jo benytter sig af under udholdenhedsidrætter

- en trejde er, at hvis man skal spise nok for både sin konditionstræning og løb er det svært at opretholde både en positiv nitrogenbalance og et stort nok energioverskud til at skabe muskeltilvækst

der kan sikkert tilføjes flere årsager...

Det er rigtigt at løb er noget af det bedste til at holde fedtprocenten nede, hvilket man da også kan gøre uden problemer, hvis man er tilfreds med sin muskelmasse og blot ønsker at smide noget fedt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man opdeler dagene i styrke og konditionstræning, så vil den negative indvirkning på styrketræningen, da være minimal, hvis man bare husker at spise ekstra godt den da. (altså stadig sundt B) ). Eller hvad??? På den måde har du stadig energi til at yde dit bedste, måske endda mere, da konditionstræning for mit vedkommende giver energi. Også næste dag!!

Desuden behøver man altså ikke ligefrem, at tabe sig af at dyrke løb, hvis du kender dit daglige energibehov (sådan nogenlunde), så ved du faktisk også, hvor meget mere du skal spise, for ikke at gå ned i vægt.

Link to comment
Share on other sites

okay skal jeg så gøre det på den her måde:

Mandag styrketræning

Tirsdag 5 km løb

Onsdag styrketræning

Torsdag 5 km løb

Fredag styrketræning

Lørdag fri til fest

Søndag fri til at slappe af

Skal jeg f. eks kun løbe en gang i ugen eller hvad? (Skal lige siges går altså ikke på druk vær uge :) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ligesom alle andre at cardiotræning måsk ikke er det mest optimale for muskelopbygningen.

Men alligevel... kunne man ikke forestille sig at der også var fordele ved cardiotræningen? Jeg tænker på om en god kondi ikke også gør noget af styrketræningen mere effektiv? Ilten udnyttes jo bedre osv. Hvis man nu valgte en kort, men intens cardiotræning, kunne man så ikke forestille sig den negative indvirkning på styrketræningen var minimal?

Altså, i det store hele er cardiotræning ikke optimalt hvis man går efter den mest effektive styrketræning/muskelvækst, men mon ikke der også er et par positive ting ved den gode kondi der smitter af på styrketræningen?

Link to comment
Share on other sites

Den komplette atlet er både stærk, hurtigt, eksplosiv, smidig og naturligvis i god form ... noget f.eks. Bob Hoffman (grundlæggeren af York Barbell) lagde vægt på....

Hvis man ønsker at indeholde de ovennævnte elementer skal man indrette sin træning så den tilgodeser både styrke og kondition - i det lange løb er det givetvis også det sundeste!

hej...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share